Gå til innhold

Bytte NAV kontor?

Prinsesse2_på_vei*Fødeklar*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hører til et nav kontor siden jeg er registrert på mine foreldres adresse, men bor på sola, så hører egentlig til sola nav kontor. Men så har det seg slik at jeg er sykemeldt og skal levere inn sykemeldingene til kontoret jeg hører til (altså til det i følge den gamle adr) men så sogner jeg jo egentlig til sola nav kontor, og skal jo ha foreldrepenger av dem på sola. Sykemeldingen varer helt til permisjon start. Må jeg vente med å bytte kontor til jeg går ut i permisjon? For på sykemeldingen og papirene står det at det skal til Nav kontoret ifølge mine foreldres adresse. og tar det lang tid å overføre meg til sola sitt nav kontor? Er litt redd for at foreldrepengene kommer senere da eller noe slikt.

Ble litt dårlig skrevet dette, men håper noen skjønner hva jeg mener..

Lurer også på om det går an å ta ut permisjonen tidligere enn de 3 ukene før termin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vel levere til det NAV-kontoret du tilhører ut fra hvor du er folkeregistrert. Så hvis du ønsker å bytte, må du endre adresse i folkeregisteret til hvor du faktisk bor. Du kan endre folkeregister-adresse når som helst, og jeg vil jo da tro at du automatisk endrer NAV-kontor fra adresse-endringen gjelder.

Og ja, du kan ta ut permisjonen tidligere. Man SKAL begynne permisjonen senest 3 uker før termin, men man kan fint begynne tidligere hvis man ønsker det.

Skrevet

Jeg bytter nav kontor nå (uke 29) og er og sykemeldt til termin. Har vært å snakket med nav i dag og de betalte sykepenger ut måneden også ble det neste nav kontor sin oppgave å betale ut neste måned. Jeg trengte ikke gjøre noe, når jeg melder flytting på folkeregisteret får de beskjed og sender papirer automatisk videre til dit jeg flytter. Jeg skulle dit i dag og sende søknad om foreldrepenger, men da ble jeg anbefalt å vente slik at jeg fikk levert den søknaden på det nye navkontoret (flytter på mandag) eller kunne jeg regne med at det tok lang tid for de skulle sende alt videre og ting tar tid. Dersom jeg skjønner deg rett har du søkt om foreldrepenger på det navkontoret i hos foreldene dine sin adresse, dersom søknaden din er behandlet på det nav-kontoret tror jeg ikkje det tar lang tid å å få sendt det til sola. Tror ikke foreldrepengene dine kommer seint... det kommer an på hvor lenge siden det er du søkte..

Du kan ta ut permisjonen tidligere (har ei venninne som gjorde det pga. av opptjent permisjonsgrunnlag) , det bestemmer du helt selv. MEN tar du ut permisjonen tidligere mister du jo deler av permisjonen din i og med at du er sykemeldt til termin. Du er i akkurat samme situasjon som meg og de har faktisk anbefalt meg på nav å være sykemeldt til termin og IKKE ta ut permisjon tidligere. På denne måten får du den permisjontiden du skal ha etter at du har fått barnet ditt...

phu... ble litt langt. Håper dette hjalp! Er ganske sikker på det jeg skriver, men er det noen som er uenig så si i fra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...