Gå til innhold

Synes ikke dere at dette er feil oppdraggelse???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen jeg kjenner har en gutt på ca 6 år og en jente på ca 9 år. Han er utrolig voldsom. Han sparker, lugger, dytter osv... på storesøsteren sin. Av og til er det så gale at hun begynner å grine. Da sier foreldrene, TA IGJEN. Så begynner han å grine og slår enda hardere. Dere skjønner vel utviklingen...

JEG og mannen min synes dette er helt feil. Er det ikke bedre å snakke til gutten og gi han streng beskjed at, DETTE GJØR MAN IKKE. Og gir han seg ikke, blir det ikke lørdagsgodt og bla bla....

Hva synes dere???

PS: Er ikke bare hjemme han er sånn, i besøk også. Så hele greia er utrivelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vel si meg enig i at dette ikke ser ut til å være en god løsning.

Ta igjen lærer barna at de kan svare med samme mynt og da er de jo ikke noe bedre.

Skrevet

Kunne vært en familie på "supernanny" dette. Mange ganger når jeg ser det programmet så blir jeg overrasket over at folk klarer å oppdra ungene sine slik.

Helt klart feil måte å oppdra unger på ja. Vold avler vold. Dette løser ingenting. Stakkars unger sier nå jeg.

Skrevet

Uf, dette hørtes jo voldsomt ut, jeg kommer vertfall aldri til å godta noe sånnt i mitt hjem. Tror nok de fleste driver oppdragelse på en helt annen måte. Man skal jo lære barna å skille mellom rett og galt. Å lære dem å ta igjen er jo ikke bra på noen måte. Det finnes mange måter å takkle slike situasjoner på, det kommer an på barnets alder selvfølgelig. Noen er veldig opptatt av å ikke bruke ordet nei (feks i barnehagen til barnet mitt er de opptatt av dette). Så i stede for å si nei til barnet som slår, så tar de å trøster det andre barnet rett framfor øynene til barnet som slår, slik at det blir nesten overdriving. Og på den måten prøver å få barnet til å si unskyld. Andre ville sagt nei og forklart barnet hvorfor man ikke skal så osv...... det viktigste er at du vertfall har tenkt gjennom hvorfor du gjør det på måten du gjør det på. Og som jeg sa, å handle ut i fra barnets alder er veldig viktig

Skrevet

Er veldig feil oppdragelse! Barn som opplever at foreldrene godtar vold, og til og med oppfordrer til vold (ved å få beskjed om å ta igjen), vil vokse opp i troen på at vold er greit, og vil i veldig mange av tilfellene ha problemer med vold senere i ungdomsårene og ofte i voksenalderen.

I bunn og grunn oppdrar disse menneskene barna sine til å bli konemishandlere, og jenta til å bli et offer for konemishandlere.

Det er ikke noen fasitsvar på hvordan man skal oppdra barna sine, men noen felles grunnelementer bør all oppdragelse ha. Metodene man velger varierer:)

Syns utrolig synd på begge disse barna!

Skrevet

Det nytter nok ikke å si til et barn at du ikke skal få lørdagsgodt eller lignende. Reaksjon bør komme umiddelbart, og det samme bør straffen. Her hos oss, med en fireåring og en seksåring, så benytter vi oss mest av isolering. Dvs at hvis storesøsteren plager lillebroren, så må hun gå på rommet. Hvis lillebror herjer på butikken, så må han gå ut i bilen og sette seg. Hvis noen herjer under middagen, så må de gå fra bordet - og spise etter oss. Hvis de roper eller skriker, så svarer vi konsekvent ikke før de snakker normalt igjen.

Voldelige tendenser har vi særdeles lav terskel for. Vi har verken pistoler, sverd eller andre slossleker i huset, og slag og spark slår vi hardt ned på. Det samme gjør vi med unger som er på besøk. Hvis de har en "voldelig" atferd, så får de klar beskjed om at dette ikke tolereres her i huset, og så får de velge selv om de vil bli værende eller bli hentet.

Men dette er vår måte å gjøre det på. Man merker jo hva som fungerer, og aller viktigst er nok å snakke mye med ungene. Lærer de seg å kommunisere godt, så senkes frustrasjonsnivået og det er mindre sjanse for at de blir utagerende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...