Hilsen Aud Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Det er vel listeria man kan "få" gjennom å spise rått kjøtt? Men hva skjer egentlig hvis man "får" listeria? Merker man det, eller er det bare større sjans for ett-eller-annet?
sweet dreaming Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Ved listeria skal man få feber da det kun smitter til barnet hvis det går i din blodbane. Min lege sa at da , hvis man fikk listeria i blodet ville man få feber med skikkelige frostrier. Men jeg tror man kan få toksoplasmose av rått kjøtt også. men Norsk kjøtt smitter veldig sjelden. Men man kan være uheldig så bedre føre var. Listeria dør kun ved steking/ koking og ikke ved frysing slik som toksoplasmose
Hilsen Aud Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2009 Leste litt om listeria på matportalen nå og det er jo riktig at man bør være føre var. Men det er ikke rapportert et eneste fosterdødsfall knyttet til listeria i Norge, så det er nok uhyre sjelden at man blir smittet her til lands. Jeg har vært så fryktelig kvalm gjennom hele svangerskapet, matlyst lik null og jeg har gått ned alt for mange kilo... Det eneste jeg overhode har lyst på er roastbeef-baguette.... Ååhhhh... blir helt gal av å tenke på det... Noen som vet om roastbeef er "versting" eller OK hvis man først skal spise noe som er rått...?
Staark Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Hvor finner du at det ikke er registrert fosterdødsfall av listeria-smitte? Det kan umulig være noen godt oppdatert kilde. Det er knapt ett år siden denne saken var på alle nyhetskanaler og i nettaviser: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.4213508 (Gjelder riktignok ost, ikke kjøtt) Jo ferskere, jo tryggere sies det vedrørende kjøtt,, så sjekk holdbarhet!
Hilsen Aud Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 6. januar 2009 Huff! Også så ekstra tragisk at mat på sykehuset var kilden, der skal man liksom være trygg.... Statestikken min var t.o.m 2005, så det er riktig at den ikke tok høyde for event dødsfall etter det året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå