Gå til innhold

galt og være mamma når man...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 17-18-19 år gammel? syns jeg ser så jævla mye spydige svar her.... er vel bedre og være mamma til en baby når man er i den alderen, en når man er 40-50 år???

jeg er 19 år og ha ei datter på 11 mnd... har veldig lyst på en til også... har nettop kjøpt hus og vi jobber og tjener penger...

hva annet er det man skal ha?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =)
Skrevet

Denne diskusjonen blir nok aldri ferdig.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er "bedre" å være 19 enn 40, for den saks skyld. Men det er valgfrihet her i landet, så selvfølgelig er det ikke galt.

Skrevet

Syns det blir feil å si at det er verre å være mor når man er 40 enn 19. Jeg var mor som 19 åring. Mamma hadde barn som 40-åring. Vi er like gode mødre. Mødre kan være gode og dårlige i alle aldre.

Skrevet

mente ikke at man er dårlig mor...

men man blir en gammel mor\far..

bestefaren min fikk 2 barn til da han var 58 og det syns jeg er for gammelt...

HI

Skrevet

Jeg ville foretrukket en mor på 40-50 fremfor en tenåring når som helst. Grunnen er livserfaring og kompetanse, selvfølgelig på generelt grunnlag.

Skrevet

hvorfor er 19år bedre enn 40år?

synes man kan være en like god mor uansett alder jeg. Alderen har ingenting å si, er andre ing som spiller inn om mann er en god mor.

jeg fikk nr 1 da jeg var 22, og nr 3 da jeg var 32 og vil si jeg takler oppgaven som mor like bra da som nå ;)

Skrevet

du vet det at det er kun i vesten man får barn så sent (dvs kvinner) i flesteparten av verdensbefolkningen får barn tidligere en her i europa...

kroppen er på topp når man er ung!!!!

IKKE TRO ANNET ENN AT DU ER EN GOD MAMMA FOR DET ER DU..... IKKE HØR PÅ ALLE "GAMLE" alle har behov for å føle seg flink mamma...og rart nok opptar dette temaet stortsett bare de gamle... de unge er mye mer åpne om at det er helt greit å få barn tidlig..

Skrevet

Det er ulemper med å få barn veldig tidlig som før man er 22 og veldig sent, som etter at man er ca 37, men selvfølgelig kan man være gode foreldre likevel.

Selv har jeg en mor som var 22 da jeg ble født. Jeg hadde nok foretrukket at hun hadde vært litt eldre, sån at hun hadde hat litt mer erfaring på forskjellige områder, men det gikk greit. Min beste veninne har foreldre som fikk henne da de var 17 og 18. De var for unge. Selv om de utad klarte å ta seg av både barn, hus og jobb hadde de ikke den modenheten man bør ha som foreldre.

Skrevet

Kan du fortelle hva du mener med "modenheten".

Var forresten flau over mammaen min da jeg var liten, hun var 30 da jeg ble født. Men det var bare fordi alle vennene mine hadde mødre som var rundt 20. I dag er hun god og ha. Men det er faktisk litt dumt at hun var så gammel, fordi de har ikke så god helse, så jeg blir nok ikke så veldig gammel selv før jeg blir foreldreløs.

Skrevet

Vel.. jeg vil si det egentlig kommer an på livssituasjonen man er i når man er så og så gammel.. Jeg ble gravid første gang da jeg var 17 ( og BF var et år eldre) og vi valgte den gangen å ikke beholde fordi jeg såvidt var ferdig med VGS, og hadde ingen inntekt og ingenting.. Synes det er synd dersom den "eneste" inntekten man skal ha en en stusslig engangsstødnad på 30 000 ( no affence for de som mottar denne, men det er IKKE mye penger som varer særlig lenge) ikke hadde vi ordentlig plass å bo og ikke var han særlig moden heller.. Tok som sagt abort, men ble gravid igjen nå i April og valgte å beholde. Men da var MYE forandret. Jobb hadde jeg fått med fast inntekt, og jobbet såpass lenge at jeg hadde opparbeidet krav til en permisjon, stor leilighet har vi og bil.. Samtidig som at samboeren også hadde modnet litt og vent seg til tanken på å bli pappa. Men nå fyller jeg jo straks 20, og sambo 21 og synes det er bedre å få barn nå enn det ville vært for 3 år siden. Misunner ikke de jentene på 16-17 som bor på hybel, fester, drikker, blir gravide og velger å beholde uten å tenke seg ordentlig om hva det er de går til, og dermed flytter inn hos foreldrene fordi den barnslige barnefaren plutselig går fra dem.. Men det får være opp til hver enkelt, skal ikke dømme noen, er jo selv ung. Synes heller ikke det er "bedre" å være mamma når man er 17 enn når man er 40, det er ikke alder det kommer an på..

Skrevet

Med modenhet mener jeg blant annet evnen til å se egne sterke og svake sider. Mange får et mer avslappet syn på seg selv og blir mindre redde for å skille seg ut og og blir tøffere til å stå for egne meninger.

Det er også vanlig å få en roligere livsstil hvor man legger større vekt på stabilitet og forutsigbarhet når man blir litt eldre. Forholdet til festing og økonomi er eksempler på ting som ofte endrer seg når man blir eldre.

Selv var jeg gammel da jeg fikk barn, 37 da jeg fikk min første. Det er i meste laget. Idielt sett skulle jeg gjerne vært 5-7 år yngre, men ikke så mye mer for min del.

Skrevet

Jeg gikk gravid som 17 åring, og var akkurat 18 da jeg fikk, og det har gått strålende! Det økonomiske var selvfølgelig ikke på plass den gang da, og det ble faktisk slik at jeg og barnefaren måtte ha hver vår adresse i et par år slik at jeg kunne motta overgangsstønad og slik greie å fullføre videregående og ta meg ett halvt år hjemme med småen før videre utdanning uten at vi skulle sulte.

Jeg tenker at det er en grunn til at man går gravid i ni måneder. Man modnes med magen og lærer seg allerede da å ta hensyn til andre enn seg selv, og å stable seg på egne bambibein. Jeg må si at jeg var like moden som 18 åring og mamma som noen av mine venninner på rundt 25 uten barn er nå.

Men noe som skaper en hel masse usikkerhet og gjør at man tviler på egne instinkt og evner i morsrollen er holdningene man møter blant andre som mener at man umulig kan bli en flink mamma når man ikke har fyllt tyve...

Det er ikke alder som definerer om en mor er flink eller ikke (eller "bra nok" ;) Det er hva du gjør med den situasjonen man er i, og hvor mye kjærlighet man gir barnet sitt

Mitt subjektive synspunkt :) -ha en flott dag!

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene her men kan iallefall si at en helt klar fordel å være gammel nok til at man har lært å skrive, stave, brukte komma, punktum og stor bokstav...

Skrevet

Den modenheten er jeg helt enig med deg i at er god å ha som foreldre. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men jeg hadde nok den modenheten da jeg var 19 år og ble mor. Jeg var klar for det, innstilt på deg, og greide det kjempegodt. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg fremdeles sittet hjemme og sett på TV på fredagskvelden (ikke for at jeg mener at man som foreldre må være kjedelige, men for å understreke at jeg har ingen behov for festing i det hele tatt. Og er jeg likevel hjemme, er det bare kos med jenta mi som ligger og sover.) Livet mitt er skummelt lite forandret av å få barn, for jeg har alltid vært sånn. Og økonomi hadde vi jo, jeg var jo gift og hadde en stabil livssituasjon. Er ikke redd for at jeg ikke er moden nok til å være mor, men syns at i denne debatten er det altfor mye fokus på at mor må ikke være ung, for da går hun glipp av livet sitt.

Skrevet

Da blir nok desverre aldri jeg gammel nok. Jeg er 37 og kan fortsatt ikke stave selv om jeg har en bra utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...