Gå til innhold

Hvor finner jeg info om delt foreldreansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner ingenting på NAV sine sider om dette. Jeg lurer nemlig på hva som skjer med stønader og sånt når mor og far bestemmer seg for delt ansvar, altså 50/50.

Pr. i dag har far fullt ansvar, men mor ønsker mer, og de har blitt enige om delt ansvar, annenhver uke.

Og hvem er det som får barnetrygden? Blir den delt? Og det er ingen som får barnebidrag, ikke sant?

Jeg syns bare det hadde vært greit å vite.

Hilsen stemor til barnet :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet er det sånn at barnetrygden må inn på konto hos en av foreldrene, så får man overføre penger seg i mellom. Evt kan det være greit å motta trygden hvert sitt år. Barnetrygden følger ikke automatisk bostedsadresse, man må kontakte NAV og endre mottaker selv. Når det gjelder skatteklasse er jeg litt usikker. Her kan det kanskje lønne seg å ha barnet registrert på sin adresse annethvert år, slik at begge hushold får fordel av forsørgerskatteklasse hvert sitt år. Hvis man har barnet bare 50% lurer jeg på om skattefordeler faller bort for begge parter. Det ville jeg ha sjekket!

Normalt så betaler man ikke bidrag når man har delt omsorg, med mindre den ene parten har veldig mye høyere inntekt enn den andre. Jeg vet at feks 100.000 i forskjell i inntekt mellom foreldrene ikke gir bidragsplikt, men vet ikke helt hvor stor forskjell i inntekt det er snakk om. En måte å beregne det på er å gå på NAVs bidragskalkulator og gjøre beregningene utfra begge hushold, altså en hvor far er bidragspliktig og en hvor mor er bidragspliktig - med 14 overnattinger i måneden. Hvis det er forskjell i bidrag så kan differansen mellom disse utgjøre grunnlag for bidrag. (blir det da delt på to mon tro? plutselig litt usikker på logikken her).

Vi har 50/50 og syns det er veldig greit og ryddig. Deilig å ikke måtte styre med bidra og ha interesser i hverandres økonomi, om du skjønner.

Skrevet

Hei:)

Jeg holder på å løse slike praktiske problemer nå, etter et relativt nytt samlivsbrudd. Jeg og eksen har en datter sammen, hun er 8 år, og bor en uke hos hver av oss. Advokaten min fortalte meg at i slike tilfeller der barnet er like mye hos begge, skal barnet ha fast bostedsadresse hos far det ene året og hos mor det andre året for at begge skal få like mye goder og for at det skal bli rettferdig. Da vil begge blant annet oppleve skattelette og å motta barnetrygden. (annethvert år da vel og merke). Det er ingen som mottar barnebidrag i en slik ordning.

Klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...