Gå til innhold

Kan nåken hjelpe meg litt her... Ang studier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har termin i septemper og har tidligere vurdert å søke på høgskole... Men la det fra meg... Må nå lurer eg litt på om eg skal gjer da likevel for å så søke permisjon.. Men vil eg da få stipend fra lånekassen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har studert 6 måneder før fødselen får du alt omgjort til stipend,

jeg begynte på studie i høst og fikk akkurat ikke stipend, og hadde også jobbet under 6 måneder så ordnet seg ikke på den måten heller...

Skrevet

ja, da må du ha studert 6 av de siste 10 månedene før fødsel da. Har du det? eller kan du fikse det ved å melde deg opp i noe nå?

Skrevet

Heisann.

Det står ganske godt beskrevet inne på lånekassens sider.

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

- at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

- at du bor sammen med barnet

- at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Jeg mener du må ha vært student med rett på stipend og lån de siste seks månedene før du går ut i permisjon.

Jeg har vært student fra august. Skal ut i permisjon fra 1. februar. Jeg "rekker akkurat" å få fødselsstipend.

Dvs. dersom du får begynt å studere nå, rekker du også det. Er dog mer usikker på om det er mulig å søke og starte nå. Det er vel skolestart i august!? Dette semesteret har i alle fall startet for min del.

Dersom du går inn på lånekassens sider får du svar på det meste:

http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel/

Lykke til:)

Skrevet

Jeg har ikke det:o( Trodde kanskje man kunne få noe om man søkte seg inn til høsten og tok permisjon men siden det ikke går så lar jeg det være... Tror ikke jeg orker noe skole akkurat nå så..

Skrevet

Takk for svar... Nei det er vel ikke mange studier som er opptak på nå... Jeg har vert student på NKI, men klarte ikke fullføre, men var alikevel student der frem til nå i januar tror eg.. Men da er jeg vel ferdig der litt for tidlig da til å få fødselsstipend???

Skrevet

Men du magen til mamma: om man er student i et år før sommeren, så går det vel ok om man føder i juli eller august også? er det jeg baserer meg på....

Skrevet

Jeg er ikke sikker, men tror det.

Jeg har kynnere og er kjempesulten, så klarer ikke helt å få med meg hva som står inne på lånekassen. Haha! Kopierer det aktuelle her, så kan du jo se selv. I verste fall må du melde deg opp til fag. Det har jo ingenting å si

NÅR DU FÅR BARN OM SOMMEREN:

Var du i utdanning om våren, vil sommerferien telle med i de seks måneden du må ha vært i utdanning før fødselen/adopsjonen. Du kan få fødselsstipend for sommeren.

NÅR DU FÅR BARN PÅ SLUTTEN AV UTDANNINGEN:

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien.

For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning, ha permisjon fra en utdanning, eller ha en reservert studieplass. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet.

Lykke til:) Nå er det mat

Skrevet

Jada, skal søke om studieplass fra neste semester. Men da regnes jo sommeren også. så flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...