Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Vi har en snill flink au par som i har hatt i 1 1/2 år. Hun har hele tiden gått på norskkurs, som vi har betalt. Det er ganske dyrt, koster 2400 kroner for 6 uker. Vi har sagt at hvis hun vi studere i Norge etterpå kan vi gi henne jobb hos oss inntil 20 t i uken, pluss hybel (hun har ikke lov til å jobbe som au pair mer enn 2 år). HUn har tenkt på det, men tror ikke hun vil, hun vil heller ta den engelske toefel-testen, for det får hun mer bruk for ved jobb i sitt hjemland (Asia). Det krever litt ekstra lesing, pluss at hun holder på å skrive en eksamensbesvarelse for en venninne fra hjemlandet (mot betaling). Hun kommer altså til å slutte hos oss i juni, altså om ca. 5 mnd. Jge synes på en måte ikke hun trenger det kurset lenger (hun går 2 ganger i uken, slik at jeg må slutte tidligere på jobb de dagene) - og at det hadde vært greit å spare de pengene, pluss ha vanlig arbeidstid også de to ukedagene hun ellers skulle ha gått. Er det urimelig av meg?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Trenger synspunkter, så: "dytt". Legg gjerne ut på Skravle for meg.
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Dersom hun likevel ikke skal benytte seg videre av norskkurset ville jeg avviklet dette, men det ser ut for meg, selv om du ikke har sagt noe om dette, at det er en del av hennes "lønn" at dere betaler dette kurset. Ville da diskutert med henne en avslutning av kurset mot en eventuell mindre kompensasjon i form av økte lommepenger feks.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Hun får 5000/mnd pluss kost, losji og busspenger (hvis hun trenger det). Vi har også betalt hjemreisen for henne sist sommer, pluss billetten hit (og kommer til å betale når hun skal tilbake etter endt periode også.). Så strengt tatt er dette en tilleggsytelse som vi ikke MÅ fortsette med elle rkompensere for.' Vi har diskutert å tilby henne økte lommepenger hvis hun slutter, men har ikke nevnt dette for henne ennå. Det trenger jo ikke å være så mye som kurset koster, men kanskje 1000/mnd ekstra.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Jeg nevnte forresten for henne i går at hun kanksje ikke trengte å fortsett, siden hun skal lese til den engelsk-testen, men da sa hun kanskje ville fortsette lievel. Men jeg fikk litt inntrykk av at det var fordi hun trodde jeg ønsket det, at jeg ville bli fornærmet eller noe hvis hun ikke viste interesse for å fortsette å lære norsk. HI
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Hvis hun skal slutte og flytte ville jeg avviklet det
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Jeg tenkte egentlig å tilby henne den kompensasjonen dersom det er slik at hun helst vil fortsette jeg... Men dersom hun uansett ikke vil det trenger dere jo slett ikke å kompensere for noe hun ikke vil;)
___ Skrevet 6. januar 2009 #8 Skrevet 6. januar 2009 Ekstra språkkunskaper kan man få bruk for i mange sammenhenger. Et slikt kurs kan også være viktig for henne pga det sossiale. Om du kan avvikle det tror jeg du må sjekke i avtalen dere har ingått. Jeg trodde de skulle ha norskkurs den tiden de var i Norge, men det kan hende det holder at hun har fått et vist antall timer.
Espoir Skrevet 6. januar 2009 #9 Skrevet 6. januar 2009 Ja, vi er pliktige til å betale norskkurs for henne, men det vanlige er vel at de er i ett år, og får kurs det året. poenget er hovedsakelig at hun skal kunne kommunisere med nordmenn mens hun er her, og lære litt mer om språk og kultur. Nå har hun jo holdt på veldig lenge, og har altså mest lyst til å satse på engelsktest før hun reiser hjem i juni, så jeg tror nok ikke vi "skylder" henne det. Men hvis hun veldig gjerne hadde villet, og spesielt hvis hun skulle studere her, slik vi forseslo, skulle vi såklart fortsattå betale kurset for henne. HI (ikke lenger anonym).
Hjemmemamma_for_tiden Skrevet 6. januar 2009 #10 Skrevet 6. januar 2009 Nei, det syns jeg absolutt ikke er urimelig av deg! Vi har au-pair selv, og jeg mener det står i kontrakten at vi er pliktige til å dekke norskkurs inntil kr 6000,-. Denne summen har dere allerede oversteget, og jeg syns kanskje at hun kan øve på norsken sin i dagliglivet nå fremover. Hun har jo nå fått en god grunnleggende innføring, og bør bruke det hun har lært. Det er slik man lærer språket best, mener nå jeg! Jeg syns dere har vært veldig snille og virkelig lagt deg i selen for at hun skal få kurset. Vår aupair går 1 kveld i uken, og det syns jeg er passe. Lykke til ! Vennlig hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå