Itsrejk Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Da har jeg vært på ny kontroll på sykehuset, og det var egentlig ikke særlig oppløftende... Pjokken min har snudd litt på seg, men ikke til hodeleie, nei. Han har derimot planta begge føttene sine ned i bekkenet mitt, og sitter på et vis på huk i magen min. Hodet er på min høyre side, og ryggen ligger på tvers, rett under ribbena mine. Var visst greit å bli født på den måten, mente legene, så nå går det mot sete-/fotfødsel. Ikke akkruat noen drøm jeg har gått med, men jeg prøver å innstille meg på at dette også skal gå bra. Legen forsøkte å gjøre hinneløsning på meg, men det var visst litt vanskelig iom at det ikke er noe som "holder imot" i bekkenet. Men hun tøyde meg fra 1 cm til 2. Nå håper jeg bare ting kommer igang raskest mulig, for jeg liker ikke å gå og grue meg til dette, kjenner jeg. Termin i morgen. Noen som har født barn i sete-/fotleie?
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Lykke til, Itsjreik! Jeg vet ikke lenger om det blir ks på torsdag eller ei fordi de vil først høre hvordan formen min er i morgen... håper jeg snart er bra for jeg liker ikke tanken på å måtte utsette ks så lenge at setefødselen starter av seg selv - da blir det så styrete med ambulanse osv...
Itsrejk Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. januar 2009 Takk Håper formen din kommer seg til i morgen da, så du slipper usikkerheten. Vet litt om hvor morsomt akkurat det er... Tvi tvi! Ingen som har en vellykket sete-/fotfødsel å fortelle om da?
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Hei. Jeg hadde en vellykket sete/fotfødsel den 13.11.08 i den forstand at lillegutt ble lagt til brystet mitt ca. 10 min etter fødsel frisk og fin. Men jeg skal ikke legge skjul på at fødselen var utrolig tøff! Jeg dytter fram fødselshistorien: "Håkon kom med bena først 13.11.08"
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Da har jeg dytta fødselshistorien min til dagens dato!!
Itsrejk Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2009 Ojda... Det virket som en rimelig tøff fødsel, ja. Men tross alt greit å se at det kan gå finfint selv om det er litt dramatisk underveis. Legen jeg prata med i dag forberedte meg på at setebabyer (og også fot-babyer) gjerne er litt slappe når de kommer, og trenger litt mer hjelp til å komme igang enn babyer som kommer med hodet først. Derfor vil det også være en barnelege tilstede ved forløsningen, i tillegg til en (eller to) fødselsleger, jordmor og barnepleier. Blir folksomt, ja! Legen fortalte meg også at de gjør noen spesielle bevegelser med babyen for å løsne på skuldrene, når rumpa har kommet. Vel, takk for at du har skrevet ned historien din - greit å være litt forberedt på at ting kan bli litt annerledes enn ved min første fødsel...
Gjest Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Lykke til, det kommer til å gå så bra! Setefødsel er i utgangspunktet like trygt som å føde i vanlig hodeleie så lenge man er forberedt mtp bekkenmål og ul av babymål.
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #9 Skrevet 7. januar 2009 hei!! hvordan går det med deg? termin i dag:) jeg var på ul i går å min lille baby sitter ennå i magen, snakka litt med jordmora angående dette med setefødsel, å hun mente det var alt for mye skremmsel om setefødsler... dette har vel sin grunn for at de fleste bara kommer med hodet først å at det skal være lege til stede i det hode skal forløses. håper din setefødsel blir ukomplisert å fin for deg.. skal tenke på deg:) mange gode tanker til deg itsjek.
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #10 Skrevet 7. januar 2009 hei!! hvordan går det med deg? termin i dag:) jeg var på ul i går å min lille baby sitter ennå i magen, snakka litt med jordmora angående dette med setefødsel, å hun mente det var alt for mye skremmsel om setefødsler... dette har vel sin grunn for at de fleste bara kommer med hodet først å at det skal være lege til stede i det hode skal forløses. håper din setefødsel blir ukomplisert å fin for deg.. skal tenke på deg:) mange gode tanker til deg itsjek.
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2009 Takk for gode ord, Wilma07! Går greit her. Skjer ikke stort da... Termin i dag, ja. Ble tøyd litt av legen i går, og hadde litt blodslim i går kveld, samt at jeg har litt mer mensmurringer og sånt no enn tidligere. Men de gjør ikke vondt, så det er vel ikke noe stort på gang, tror jeg. Skal tilbake til modningsakupunktur i morgen tidlig, og da skal jeg be jordmora gjør ny hinneløsning, tror jeg. De vil jo ikke indusere en setefødsel (eller sete-/fotfødsel), men legen mente hinneløsning var lurt. Handler vel om at det da er kroppen selv som setter igang (hvis man er heldig og får resultat), og det blir noe annet enn medisinsk igangsetting. Håper babyen din snur seg rundt før fødselen, Wilma07, men hvis ikke går nok det også bra!
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #12 Skrevet 7. januar 2009 så spennende:) høres på meg ut som du er litt igang.. jeg ble strippet å tok modningsaku. sist jeg fikk baby, da gikk det to dager å så var jenta født. ja de sier den beste måten å sette i gang en fødsel på er å gjøre hinneløsning, ikke sette inn piller, det provoserer fram en fødsel. kjempe spennende på hvordan det blir å gå med deg, om babyen din bestemmer seg for å snu seg i siste liten eller om babyen kommer med bena først... lykke til igjen:) så får vi se om min lille snur seg eller ei:)
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #13 Skrevet 7. januar 2009 så spennende:) høres på meg ut som du er litt igang.. jeg ble strippet å tok modningsaku. sist jeg fikk baby, da gikk det to dager å så var jenta født. ja de sier den beste måten å sette i gang en fødsel på er å gjøre hinneløsning, ikke sette inn piller, det provoserer fram en fødsel. kjempe spennende på hvordan det blir å gå med deg, om babyen din bestemmer seg for å snu seg i siste liten eller om babyen kommer med bena først... lykke til igjen:) så får vi se om min lille snur seg eller ei:)
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 7. januar 2009 Ja, det er spennende... Men foreløpig er jeg ikke veldig igang, altså...hehe... Har vært veldig rolig på alle måter her i dag, egentlig. Får satse på at modningsaku. og (forhåpentligvis) hinneløsning i morgen gjør utslag. Ang. modningsaku.: Hvor satte de nåler på deg? Andre med erfaringer?
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #15 Skrevet 7. januar 2009 je vi får krysse fingrer for deg at modningsakupunkturen hjelper på deg.. hos meg ble nålene satt i nedre del av ryggen å fikk noen i tærne å... men om alle var for modnig vet jeg ikke. de funket som bare det... ble kvalm av å ha de i huden så jordmora tok de bort... men etter jeg var ferdig satte kynnerene i gang for fullt. de var sterke å varte hele dagen. håper ting setter i gang for fult i morgen da:) gi oss ett lite hint da:) er jo så spennende dette.
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #16 Skrevet 7. januar 2009 Oj, så kjapp respons altså? Nå ble jeg spent, kjenner jeg! Eneste jeg er skeptisk til er å kjøre alene fram og tilbake til sykehuset. Er jo marerittføre i Trondheim for tida, og med det varslede væromslaget i morgen blir det neppe bedre. Dette i kombinasjon med at jeg har beskjed om å legge meg ned tvert og vente på ambulanse dersom vannet skulle gå gjør meg en smule skeptisk. Men det skal jo litt til at det skal skje akkurat den tida jeg er i bilen da, så jeg får satse på at det går fint. Skal oppdatere, ja - når fødselen i morgen er overstått...hehe... ;p
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #17 Skrevet 7. januar 2009 haha... ja det var effektivft:) det går helt sikkert fint å kjøre hjem, jeg gjorde det. holdt meg aktiv hele dagen for å provosere frem litt ekstra kynnere å ekstra effekt. hos meg startet det med rier å ikke ved vannavgang, men det har nok ikke noe å si.. kan jo starte forskjellig. å om vannet ditt skulle gå så tror jeg du blir å takle situasjonen bra, det er som regel verre å tenke på det enn når ting faktisk skjer... da går det som offtest fint:) da hører jeg fra deg i morgen når fødselen er overstått:) haha:))
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #18 Skrevet 7. januar 2009 Takk igjen for oppmuntrende ord, Wilma07! Du hjelper meg til å se positivt på situasjonen! I kveld hopper jeg stadig vekk i stolen, men det er rett og slett fordi pjokken spenner meg knallhardt rett nedover, og tydeligvis treffer noen nerver eller sånt som stråler nedover på innsida av lårene. Varer bare en tre-fire sekunder, men jeg mister helt pusten når det skjer. Men riene lar vente på seg...til i morgen!
wilma07 Skrevet 7. januar 2009 #19 Skrevet 7. januar 2009 tenk når du ikke har denne sparkingen nedover mer, når babyen er ute av magen... det blir rart.. jeg syntes det er litt ubehagelig til tider når min lille setebaby sparker meg i rompa eller skjeden... men vil nok savne det bittelitt når babyen er ute av magen.. født den 8 januar.. fin dato:) brukte du lang tid på første fødsel?
Itsrejk Skrevet 7. januar 2009 Forfatter #20 Skrevet 7. januar 2009 Husker jeg tenkte mye på det før førstemann kom; at jeg ville savne å ha sparkene hans inni meg. Det rare var at da han kom flyttet hele mitt fokus ut av magen sammen med ham, for å si det sånn. Han lå jo store deler av døgnet oppå magen min da...hehe...så overgangen ble myk! Men ikke misforstå meg: Jeg er veldig glad for hvert eneste spark jeg får fra småtten, fordi de er små (og av og til store) tegn på at han har det fint der inne. Ingenting er viktigere enn det! Første fødsel, ja... Den ble igangsatt over flere dager (modningsgélé, hinneløsninger, tøyinger) pga truende svangerskapsforgiftning og stort barn. Kristoffer kom tre dager før termin. Da gikk vannet klokka tolv om dagen. Så skjedde ingenting før første ri kom klokka ti om kvelden, men da gikk det nesten i ett noen timer. Full åpning fem timer senere, og etter en time med pressrier var gutten ute klokka fire om natta. Seks timer fra første ri til gutten var ute, mao. Han var 4930/55, og 38 cm rundt hodet. Det er derfor alle tar det for gitt at jeg har plass til å føde denne (som ligger an til å bli rundt fire kilo) i sete-/fotleie. Får satse på at de har rett!
Itsrejk Skrevet 8. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 8. januar 2009 Da er jeg hjemme igjen fra sykehuset. Skulle fått modningsakupunktur, men jordmora som kunne sette nåler hadde dessverre ikke dukket opp på jobb i dag...skuff. Men jeg traff ei kjempehyggelig jordmor som fikk gjort en skikkelig hinneløsning på meg. Hun sa jeg hadde igjen ca 1,5 cm livmorhals, men at den var heeelt myk og veeeldig moden. Har ca to cm åpning. Hun ble faktisk skikkelig ivrig og sa at "åh...jeg skulle ønske du kunne få rier av dette, for her er det såå klart!". Får håpe det får litt virkning da. Hatt et par kynnere etterpå, men ikke noen vonde saker. Lurer litt på om jeg skal være skikkelig ufornuftig og prøve å vaske vinduer eller noe sånt...hehe... Ikke det beste for bekkenet mitt da, men vi har plussgrader i Trondheim i dag, så det kunne jo ha passet sånn sett. Vel, da håper jeg at det skjer noe i løpet av dagen!
MissKitty Skrevet 8. januar 2009 #22 Skrevet 8. januar 2009 Oi oi oi, så spennende. Men du, drit i vindusvasken. Du blir bare sliten av det. Mye bedre å spare på kreftene nå. Be deg selv på kaffebesøk eller inviter noen hjem til deg mens du venter på at noe skal skje. Og hold oss oppdatert! Lykke til så mye!
Tudelidu Skrevet 8. januar 2009 #23 Skrevet 8. januar 2009 Masse lykke til!!! Spennende! Du må la oss få høre hvordan det går med deg da!! Håper det skjer noe i løpet av dagen da : ) Hvordan gjør de en slik hinneløsning egentlig? Jeg har termin neste fredag og har baby i seteleie, ganske gira på å føde snart så den ikke rekker p bli så stor : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå