Gå til innhold

Høyere forbrenning når man er gravid??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det... Er det ikke noe med at forbrenningen tar mye lengre tid som gravid da?

Skrevet

Nei, jeg tror faktisk det er omvent. På en side krever det å gå gravid mer energi, men kroppen innstiller seg faktisk på å lagre energi samtidig. Leste faktisk om dette i "På vei" av Gro Nylander i går. Hun formulerer seg ikke akkurat med ordet "forbrenning", men jeg forstår henne dithen at kroppen bunkrer opp energi for amming senere, særlig i begynnelsen av svangerskapet. Senere er det jo fosteret som skal lagre fett. Det er vel derfor man egentlig skal spise som vanlig og ikke "spise for to", som man sier.

Skrevet

Beklager, man får lavere forbrenning når man er gravid. Maten bruker nesten dobbelt så lang tid gjennom systemet, og man sitter igjen med hard mage hvis man er uheldig :/

Skrevet

Jeg hørte om det fordi man får mer blod i kroppen når man er gravid, derfor svetter man ofte mer og har høyere forbrenning:)

Skrevet

Jeg har også hørt (fra jordmor) at en får høyere forbrenning når en er gravid. Iallefall i siste delen av svangerskapet. Det var det hun sa til meg iallefall. Merkelig om hun skal feilinformere...

Skrevet

Hm.. så forskjellig info folk får da? Får undersøke litt jeg..

Skrevet

Jeg tror man får det:) Så kan man satse på en slags placeboeffekt =D

Skrevet

Jeg tror det er lett å blande kortene og uttrykkene her. Forbrenning er hvor fort kroppen bruker opp energien sin. En gravid trenger mer energi fordi den skal lage et barn, men i tillegg så går kroppens eget energiforbruk (forbrenning) ned. Derfor skal man ikke spise så veldig mye mer enn tidligere.

Det at maten passerer saktere har ikke noe med forbrenningen å gjøre. Hormoner gjør at glatt muskulatur arbeider tregere. Det er derfor man blir forstoppet, og får halsbrann (slappe muskler). Det gir derimot et bedre opptak av maten siden den får bedre tid på opptaket. Kroppen hos gravide går inn i lagringsmodus, og dermed går forbrenningen ned, mens energibehovet øker noe pga babymaking ;-) Det går altså litt i minus og litt i pluss. Jeg tolker det derfor dit at kroppens forbrenning går ned fordi den nå vil lagre og ikke forbruke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...