Gå til innhold

Noen som har peil på blodtrykk?? (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige kontroll jeg var på lå jeg på 120/60. det har jeg gjort hele svangerskapet. nå plutselig hadde det steget til 130/80. Det var helt akseptabelt sa jordmor, men jeg bekymrer meg litt alikevel..

Hva er egentlig normalen???

HJELP MEG!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helt vanlig at det stiger i mot slutten av svangerskapet, ikke grunn til bekymring altså. Men klart om det blir mye høyere så bør det jo sjekkes. mitt var på 144/98 og da ble jeg sjekket på sykehuset.. ;) Ikke før, da jeg hadde 124/92...

Så du kan slappe av enda tenker jeg. Ps: Jeg er ikke utdannet eller på andre måter kvalifisert til å svare, kun egen erfaring..

Skrevet

Hei. Er langt fra utdannet innen dette, men mener undertrykket skal ligge på mellom 60 og 80, og at dette er "normalen". Noen har høyere andre litt lavere.. Men dersom du har et lavt undertrykk i utgangspunktet, som du hadde, og passerer 90 så KAN det i et svangerskap være med å indikere svangerskapsforgiftning. MEN ikke bare det alene.. Dersom blodtrykket stiger, du får MYE vann i kroppen og utslag på protein i urin så vil jordmor være på vakt og ta deg oftere inn til kontroll..

Jeg har BT 120/75. Med min første steg dette til 130/100. Litt usikker på overtrykk, men det er først og fremst undertrykket de ser på. Sammen med dette fikk jeg 3 på ødem, og mener det var 3+ på protein. Da ble jeg innlagt med begynnende svangerskapsforgiftning. Ble kontrollert ofte og til slutt satt igang. Undertrykket var på det høyeste 125. Igansetting skjedde bare noen dager før termin, blodtrykket begynte å stige noen uker før. Sykemelding med klar beskjed om ikke så mye som å lese ei bok.. Ikke moro det...

Hvor langt er du på vei forresten? Tror du kan ta det med ro. Men dersom du kjenner dundrende hodepine og vondt øverst i magen så ta kontakt med helsepersonell. Prøv å slappe av og tenk minst mulig på dette. Er du usikker så får du sikkert en ekstra blodtrykkskontroll.. Kan jo være at du var litt stressa eller noe rett før kontrollen også. Lite som skal til før det gir utslag...

Langt dette. Håper du fikk litt svar på det du lurte på hvertfall..

Skrevet

Tusen takk for svar. :) ja, da kan jeg vel slappe av. Føler meg helt fin ellers så får bare slappe av og sørge for å ikke stresse så går det nok fint.. Jordmoren var ikke bekymret, men jeg klarte ikke helt å roe meg på det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...