Gå til innhold

hva kler dere på barnehagebarna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 4 går i en barnehage hvor de er mye ute. De er inne også, men det er en barnehage hvor det er lagt opp til mye utendøsaktivitet uansett vær. Nå som det er ganske kaldt ( til sør å være), mellom 5-15 minus så synes jeg det er vanskelig å vite hvor mye klær han skal ha på seg. Det er jo gjerne sån at de kler seg mest selv når de skal ut. sånn som i dag tok jeg på han ullundertøy, ullbukse fra nøstebarn over det, og vanlig genser. Så har han jo tykkullgenser, hals, votter etc til å ta på når han skal ut. Pluss en reimatec dress og vintersko,

Jeg er selv veldig frysen, ( han er nok ikke d) så jeg er jo redd for at han skal være kald, eller at utstyret ikke skal tåle været like godt. De søte små er jo ikke alltid like flinke til å si i fra hvis de blir litt kalde eller våte.

hva kler dere barna deres i? Håper på mange svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min fireåring er også veldig mye ute i barnehagen. Derfor sendes han så å si alltid i barnehagen med ullstrømpebukse/stillongs og ulltrøye innerst. Over det har han som regel også ull. Vanligvis blir det en jamus joggedress. Den er ikke tykkere enn at han kan ha det på inne også, og så slipper han å skifte så mye før han skal ut. Det er mer eller mindre bare å hoppe i dressen (reima tec). Så lenge han har på seg god lue (vindtett) og varme votter og sko, så blir han ikke kald. Når de har utedager kan de uansett gå inn i ei koie hvor det brennes bål, så ungene har mulighet til å varme seg der på kalde dager.

Min erfaring er at personalet i barnehagen er veldig opptatt av at ungene skal være riktig kledt, så dersom de opplever at noen av barna har for dårlige klær så sier de i fra til foreldrene med en gang. Det er jo viktig at ungene trives når de er ute.

Dersom du er i tvil om hvordan ungen din har det når han er ute i barnehagen, så spør de som jobber der. Om sønnen din ikke sier så mye, så vil de voksne uansett merke om han er kald på hender og føtter når han kommer inn igjen, og om han er blitt våt igjennom dressen. Men i utgangspunktet synes jeg det virker som om han er fornuftig kledt. For mye klær er heller ikke bra.

Skrevet

Hei. Mine to gutter på 2 1/2 og 5 år har ullundertøy innerst, ullfleece og så tynn skogstad dress utenopå, ull hals, lue og gode votter. Vintersko.. Nå har det nærmet seg -20 her vi bor, så har da tatt ull innerst, og så strikka ullklære utenpå der, med dress ytterst. Vurderte enkelte dager tre lag. Men har tynn dress.. Mye bedre med tynne ullag en masse klær og tykk dress, for da får de ikke beveget seg, og da blir de veldig kalde.. Mine har ikke vært kalde hvertfall.. Kjenn i nakken før hender og føtter. Mener ikke det er godt å være kald der altså, men rettere temperatur i nakke... Lykke til.. Gleder meg til sommeren!!

Skrevet

jeg sverger til ull:) min sønn på 2 år er alltid od og varm:) Hvis du henter barnet ditt i bhg en dag de er ute så kjenn i nakken og på hendene og bena, er de varm har han nok på seg;) som det står over;)

De i bhg skal også si fra dersom det trengs mer... Kan spørre de om de kan sjekke når de kler av igjen, nakke, hender og bena... er de små tasselussene kalde så...trengst det gjerne mer på...

Men det er også viktig at det ikke blir tettpakket i skoene, da blir de fort kalde... er det gode sko skal det være litt "luft", denne blir oppvarmet og skoene isolerer den rundt bena, til tross for at skoene "puster"..

Skrevet

Høres ut som du kler nok på han. Men som de andre sier, barnehagen skal jo følge med på dette, og sier nok fra hvis de syns han har for lite klær. Det eneste er at jeg ville hatt en ullgenser eller fleecegenser over ullundertøyet, i stedet for bomullsgenser. Og ha et par ullsokker i stedet for vanlige bomullssokker. Ha gjerne et par tynne ullvotter inni et par tykkere votter.

Det beste tipset er å ha på ull. Ull er det materialet som er best til å transportere fuktighet og å beholde varme. Bomull er dårligst på det.

Skrevet

Min sønn har 4 ulike dresser til barnehagen reima, helly hansen og to vi har kjøpt i england. Han har også regnklær for de verste regn dagene. Han har alltid ullundertøy på seg underst og sorell sko som tåler ned til 30 minus. Han har ikke vert syk i høst og pleier å vere flink å gi beskjed om han fryser.

regner med det går bra=)

Skrevet

Sønnen min fyller straks 5 år og er allergisk mot ull (atopiker), men jeg har likevel aldri opplevd at han er kald. I tillegg til utetiden i barnehagen er vi også mye ute hjemme, f.eks hele dager på skøytebanen eller i akebakken.

Han har superundertøy (fra sportsbutikken) innerst og gjerne en joggedress på seg inne, et lag vanlig fleece til utebruk også en god dress (vind og vann-tett). Buff i halsen, en god lue og gode votter. Selvfølgelig gode sko som ikke er for små og heller ikke for store.

Han elsker å være ute. Jeg tror du fort merker det om ungen er kald eller utilpass, da begynner de å mase om å inn, selv om de ikke direkte sier de er kalde. Jeg er også sikker på at de i barnehagen ville fortalt deg det om sønnen din virket kald når de er/har vært ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...