Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #1 Skrevet 6. januar 2009 Kommer barn født av ugifte foreldre til himmelen eller helvete? Hva om de er døpt? Og hva om foreldrene er borgerlig gift, er barnet mindre uekte da?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #2 Skrevet 6. januar 2009 Vi døper ikke barn uansett, og det finnes ikke noe helvete. Til himmelen er det bare noen som kommer, og med stor sannsynlighet ikke barn. Vi bruker ikke kirken til å gifte oss i heller, men egne lokaler eller borgerlig. Barnet er vel like ekte uansett? Og hvorfor skal barn måtte betale hvis foreldrene gjør noe "galt"?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #3 Skrevet 6. januar 2009 Et barn kommer til himmelen uansett hva foreldrene gjør. Fordi barnet er uskylig. Gud ser hvert enkelt menneske.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #4 Skrevet 6. januar 2009 Jeg er kristen og ser på bibelen som fornuftige rettningslinjer som man må se i sin kulturelle og historiske kontekst. På denne tiden var det bra at en mann og en kvinne giftet seg og formaliserte forholdet slik at far skulle ta vare på familien sin ettersom en kvinne og i alle fall en kvinne med barn ikke kunne klare seg alene. Det står f.eks også i bibelen at en kvinne som har mensen skal dra bort fra de andre og være betraktet som uren til hun er ferdig med perioden sin, har vasket seg og brent klærne. Dette var svært viktig hygieneske regler den gangen i et varmt klima, men regler vi ikke trenger lenger i dag. Så med andre ord - jeg tror regelen med å bli født inn i ekteskapet kom i stand for å sikre barnets liv og helse ved at det da ville bli forsørget. Dåpen er et rituale der mor, far og andre bekrefter at de vil ta seg av barnet og det bekrefter den kristne tilhørighet. Jeg tror ikke på et helvete - i alle fall ikke som noe annet enn stedet 'utenfor'. Jeg tror også vi kommer til himmelen utifra hva vi gjør mot andre og ikke utifra ritualer og ei heller utifra religion (sikkert mange som er uenig med meg her). Jeg tror ikke Gud sjekker om du har 'partiboken' i orden, men ser på om du har vært et godt menneske som har gjort verden til et bedre sted
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #5 Skrevet 6. januar 2009 Det har da ingenting å si hva barns foreldres sivile stand er. Jesus selv sa "La de små barn komme til meg,og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til" da mødrene kom med ungene til Jesus. Han la hendene på dem, og velsignet dem. Han spurte da ikke etter mødrenes sivile stand? Han spurte ikke hvilket av barna som var unnfanget på "riktig vis"? Hver og en må tenke og tro i sitt eget hjerte hvor de står i forhold til Gud, og leve etter det. Jeg tror på Jesus, og lot Han få hjertet mitt engang for mange år siden, men det betyr ikke at jeg ikke strever mange ganger med mitt liv. Men jeg har en klippefast tro på at jeg har en Far jeg kan komme med til på alle døgnets tider med alt som er vanskelig, uansett hva det er.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #6 Skrevet 6. januar 2009 Anonym 12:14 Du tror ikke på Gud den allmektige, du har skapt din egen Gud etter hvordan du vil det skal være.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 "Jesus selv sa "La de små barn komme til meg,og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til" da mødrene kom med ungene til Jesus. Han la hendene på dem, og velsignet dem." Av nettopp denne grunn vil jeg, som kristen, ikke døpe mine barn men velsigne dem. Om de vil døpes, så skal jeg hjelpe med å ordne det, akkurat slik jeg selv ble da jeg var ungdom. Er kristen, men baptist. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå