Gå til innhold

Noen som har opplevd igangsettelse av fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er snart 14 dager over termin, og blir da satt i gang. Jeg gruer meg, fordi jeg har hørt at det er større sjangs for komplikasjoner, så derfor lurer jeg på om noen kan fortelle om positive opplevelser rundt det å settes i gang?! Hva skjer når man kommer inn, og hvordan forløper fødselen i forhold til om den hadde startet naturlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Egentlig så hadde jeg en fin igangsettelse hvor jeg gikk fra 2cm åpning kl 0000 til 9sm åpning kl 1000, problemet mitt var at lille gutt var stjernekikker og i tillegg stanga så han kom ikke ut. Dermed fikk ejg hastekeisersnitt for det var så tøft for jeg hadde ligget på sykehuset i to dager med maserier som egentlig ikke var så ille men man blir jo sliten.

Jeg begynte å hypeventilere og de var redd ejg skulle svime av.

Det eneste jeg synes var ubehagelig var at når de skrudde på dryppe så ble jeg så hengt opp i det for ejg visste at jo mer den økte jo mer vondt fikk jeg.

Men alt i alt det gikk kjempefint. Litt utålmodig å vente i 2dager for å se lille gutt. Jeg trodde det gikk ganske raskt, trodde jeg hadde gutten iløpet av kvelden, men akk nei.

Skrevet

Jeg er mamma til en gutt på litt over 3 år. da han skulle bli født, ble jeg satt igang pga begynnende svangerskapsforgiftning. Var da 6 dager før termin (en torsdag jeg var på kontroll). Fredag kl 12 ble hele prosessen startet med 2 modningstabletter, lørdag ca kl 13 ble vannet tatt da legene syntes det gikk for sakte. fikk ganske kjapt rier etter det. fikk drypp da jeg kom inn på fødestua (ca kl 20 på kvelden). hele fødselen sett under ett gikk det kjempebra og jordmor og barnepleier var fantastisk. Da nattevakt jordmor kom på, sa hun at barnet skulle nok komme ut før hun gikk av vakt kl 07.30, og det gjorde han, kl 07.23 søndag morgen var gutten min født!

Har bare positive minner og erfaringer fra igangsettelsen. Jordmødre, barnepleiere og leger var fantastiske de dagene jeg låg på UNN i Tromsø. Jeg ville ikke vært så bekymret for en igangsettelse. De vet hva de gjør og har gjort det mange mange ganger før.

Lykke til!!

Skrevet

Forrige gang ble jeg satt igang pga stort barn og fordi de ikke var helt fornøyd med ctg av pulsen hennes.

Jeg var heldig å være helt moden og hadde 2-3cm åpning, så de startet med å gi meg klyster og ta vannet. Jeg fikk litt rier av det, men veldig uregelmessige og ikke vonde. Gikk likevel opp til ca 5 cm åpning i løpet av dagen. De valgte derfor å sette meg på riestimulerende drypp for å få igang skikkelige rier. Riene man får på drypp er ganske intense og vonde, men veldig effektive i mitt tilfelle, fem timer senere var jenta født.

Nå kan ikke jeg uttale meg om modningspiller og sånne ting da, men min opplevelse av en igangsatt fødsel er ikke negativ. Vondt, men effektivt, ble mye mindre sliten av den fødselen enn av den som startet av seg selv og varte en hel evighet og endte med sugekopp fordi kroppen var så sliten at jeg ikke fikk pressrier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...