Gå til innhold

Dere med svangerkapsforgiftning (samme som på BiM-prematur)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som hadde svangerskapsforgiftning, ble det keisersnitt eller ble dere igangsatt?

Jeg fikk keisersnitt. Det ble bestemt over hodet på meg, samme dag som prøvene som utløste bestemmelsen ble tatt. Det var et såkalt kontrollert hastesnitt og de var rolige og jeg var våken. Men var helt greit for meg at det ble ks da, fordi jeg var så redd og ville ha det unnagjort raskt. Var da 32+0. Men egentlig hadde jeg jo så lyst å føde "normalt", og det ønsket ligger der fortsatt.

Vet egentlig ikke hvordan de vurderer det der med hvordan de gjør det. Tror jeg må ringe sykehuset og spørre en gang. Men er interresert å høre hvordan andre hadde det, og hva som var begrunnelsen for det ene eller det andre?

Mitt høyeste målte bl.tr var på 180/120 (var på bl.tr medisin da), men fikk veldig økning i protein fra den ene dagen ti den andre. Det var et tall på proteinen som var over 900, og som var på 200 dagene før. Og som skulle ligget på under 50 hvis jeg var frisk tror jeg. Husker ikke helt hva det tallet var. Men for å illustrere den hurtige økningen.. Ellers så var det dårlig vekstøkning på babyen de dagene jeg lå inne (5 dager)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette fant jeg på nettet..

Forløsning før nedkomstdato

Ved tegn på alvorlig svangerskapsforgiftning vil legene sette i gang fødselen før nedkomstdato. Dersom forløsningen skjer før 32.-33. fullgåtte svangerskapsuker, gis forbehandling med kortison for å modne lungene til barnet. Dersom tilstanden er stabil, er normal forløsning via skjeden å foretrekke fremfor keisersnitt for å unngå forverring av tilstanden. Om nødvendig får du medisiner som skal forhindre kramper og kontrollere blodtrykket under fødselen.

Selv så fikk jeg svangelskapsforgiftning 2 ganger + hellp. jeg måtte ta ks begge gangene. jeg sa til legen at jeg har et stort ønske om å få føde vanlig men han svarte det får du aldri oppleve.. så det spørs vel hvor alvorlig situasjonen er..

Skrevet

Jeg hadde svangerskapsforgiftning, og den utviklet seg slik at det ble bestemt at jeg skulle bli satt igang i uke 32+6. Når jeg var kommet til føden, så ble det bestemt keisersnitt, siden jeg hadde litt vondt i hodet. De var redd tilstanden var i ferd med å forverre seg. Det var helt greit for meg, jeg var på det tidspunktet veldig sliten.

Skrevet

Jeg var så dårlig at jeg var innlagt 1,5 uker før fødsel. Ble igangsatt (trinn 4), men etter en natt med veer, sto det dårlig til med både meg og den lille at det ble haste ks. Fikk være våken under det, men lå et døgn på postop etterpå, så jeg var nok litt dårlig....

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk Hellp og måtte ta keisersnitt i uke 31 + 4 da hadde jeg ekstremt høyt blodtrykk 280/160 tror jeg det var,dårlige leverprøver og nyrene sluttet å prod. urin dagen før.Likevel hadde jeg blitt satt i gang om han ikke hadde lagt i sete fikk jeg beskjed om. Men glad for at jeg fikk ks og han kom fort ut, han var ganske dysmatur.

Alle jeg snakket med måtte ligge 24 timer på intensivavdelingen etterpå så tror det er helt standard?

Håper veldig på vanlig fødsel neste gang for ks var helt jævlig for min del!

Skrevet

Hastekeisersnitt. Fødsel var aldri aktuelt siden jeg ikke hadde sovet på flere dager og var veldig syk. Hadde et trykk på 190/135 på medisiner om jeg ikke husker feil. Lå på intensiv i over to døgn etterpå tilfelle jeg sulle få kramper (men det sa de ikke før etterpå, var steik forbanna fordi jeg ikke fikk se babyen min). Synes det høres veldig riktig ut at det ble KS for deg HI. Jeg ønsket også fødsel, men ikke når det satte mitt og babyens liv i fare. Med en så rask forværring som du hadde, var det nok fare for eklampsi.

• 3 uker senere...
Skrevet

Ble innlagt en torsdag, da skulle jeg til UL og følte meg ræva. Hadde med urinprøve og JM som tok UL så på meg og lurte på hvordan jeg hadde det. Og jeg sa sannheten. Samme dag hadde jeg også sett i speilet og forbannet griseansiktet mitt, var så mye vann i kroppen, men jeg la ikke sammen 2 og 2. Uansett BT ble tatt, 220/130, lagt ned på venterommet til de kom med seng, så lagt inn. 6+ i protein i urin.

Fredag byttet jeg sykehus og fikk omvisning på neo. Fikk bare opp for å tisse.

Lørdag fikk jeg blodtrykksregulerende intravenøst men BT var utsabilt. Lørdag kveld ble jenta tatt med KS, fikk beskjed kl 17 om at KS ble kl 20. Ikke hastesnitt, men ikke veldig god tid heller. Ikke vaginal fødsel for å skåne hodet til barnet fikk jeg beskjed om.

To døgn på intensiv. De husker jeg lite av annet enn at det snødde ute og at alt var vondt.

Hun kom i 28+2.

Nå er hun 3 år og har ingen mèn som vi kjenner til.

Skrevet

Jeg fødte normalt. Hadde ligget på sykehus i et par uker, og BT var ustabilt, protein i urin høyt, og jeg så ut som elefantmannen 3 pga. vann i kroppen :-/ BT var ustabilt og ganske høyt. De snakka hele tiden om keisersnitt, så ble overraska da de sa at de ville sette meg igang. Jeg fødte i uke 33-2. De valgte å sette igang fødselen istedet for å vente på at jeg skulle bli enda dårligere. Hadde fått lungemodningssprøyter også. De mente at det var bedre for ungen og meg at jeg fødte vaginalt istedet for at han ble tatt med KS. Men de fleste jeg møtte der ble tatt med KS, så jeg var nok friskere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jenta vår ble forløst med keisersnitt i uke 33+4 (evt 34+4 hvis min egen termin er den rette, noe barnepleierne tror utfra hvor moden jenta vår egentlig er).

Jeg ble innlagt noen dager på sykehus for observasjon. Hadde relativt høyt BT, mye protein i urinen og fikk beskjed om at det var alvorlig preeklampsi. De mente også at jeg hadde litt lite fostervann samt at livmorhalsen ikke var moden. Totalvurderingen deres førte til keisersnitt fordi de mente det var det tryggeste for barnet.

Jeg var helt symptomfri ift preeklampsien, forutenom hevelser i ben og fingre. Hadde ingen hodepine, mulig noe prikking for øynene av og til, men varte bare noen få sekunder av gangen og kom sjelden.

Hadde egentlig et ønske om å føde naturlig, men jenta var 2-3 uker dysmatur og med lite fostervann og alt annet tatt i betraktning, er jeg glad det ble ks slik at det ble tryggest mulig for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...