Gå til innhold

Ikke trygg før i uke 16


Beuwi

Anbefalte innlegg

Var hos legen i dag, og hun sa at det var uke 16, og ikke uke 12 som var den "trygge" uken.

Hun sa også at man skulle slutte med Folat etter uke 12.

 

Blir forvirret, men legen har vel rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm, det hørtes rart ut..! :s første gangen jeg har hørt det, altså..! :P med mindre det ikke er noe med din graviditet som tilsier at det ikke er "sikkert" før uke 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke til lege, men til en fertilitets spesialist, og han sier at kommer en forbi uke 9 er en som regel trygg. Uke 10 er den nye uke 12. Ikke uke 16... men egentlig er en aldri trygg, for der finnes ingen 100% garantier, uansett hvor langt en har kommet. Dette er bare bygd på statistikk så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var rart, men legen min påsto at det var uke 16 som var den "trygge" uken, hadde ikke noe med min graviditet å gjøre, var visst generelt. Enda lenger å vente!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om det også. At det er i uke 16 at fosteret danner antistoffer eller noe sånt..?

Vet ikke hvor mye hold det er i det. Mulig at det er større risiko for å miste i uke 16 enn i uke 17, men etter uke tolv er alle organer dannet.

Den vanligste grunnen til abort er misdannelser i organer, så jeg tror nok at de fleste kan føle seg ganske trygge hvis alt står bra til i uke 12.

 

Jeg er VELDIG enig i at dette bare er statistikker. I mitt forrige svangerskap fikk vi vite at den lille jenta vår ikke var levedyktig i uke 25, så jeg personlig har lite tro på disse tallene. Men de funker jo for de fleste da.

 

Jeg kommer nok ikke til å føle meg trygg før jeg har et nurk i armene mine.. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ikke hørt noe nytt om hva som er trygge uker, men kommer nok ikke til å puste "lettet ut" før iallefall uke 16, da jeg mistet i uke 16 i fjor. Men som Hattiec sier, antagelig ikke før ungen er der :)

 

Krysser fingrene veldig nå, det er så trist når det ikke går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vel, dette er ulogisk, fordi det som gjør ukene 10-12 til trygge uker, er at organene er ferdig, ungen er lagd. etter det skal den bare modnes og utvikles, og det går sjeldent feil. det er under den intense celledelinga og "skapelsen" at det er risky. En celle som ikke blir lagd, så plutselig mangler fosteret hjerne, feks. Dette er naturen flink til å ordne selv, og vi mister. (vet av erfaring at det er trist å miste, men det er bedre å spontanabortere ett foster uten hjerne, eller uten lemmer eller enorme deformasjoner i uke 6, en nå føde en unge i uke 40 som aldri kommer til å overleve ett minutt)

så; uke 10-12 er det riktige ift hva som er trygt. Kan det være at du har misforstått legen, eller at hun har ordlagt seg rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke misforstått. Satt jo der med ørene på stilk og sugde til meg all den informasjonen jeg kunne få. Legen min er en kvinne på rundt 35. Hun har selv barn.

 

Legen: Det er sånn at risikoen for spontanabort ikke avtar før uke 16.

Jeg: Å, ikke uke 12 altså?

Legen: Nei, det er desverre ikke før uke 16

Jeg: javel, det var rart, har alltid hørt uke 12

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng dere opp i dette dere... Man har sikkert aldri garantier uansett. Men jeg greier ikke å tenke tanken. Har iallefall lest at fra uke 5 er det 89 komma ett eller annet prosent sjanse for at det går bra (med tanke på SA! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...