*fortryllende* Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Må man ha første sjekk hos lege, eller kan man ta den hos jordmor? Hva sier man når man ringer? Jeg har fastlege et godt stykke unna der jeg bor nå. Veldig tungvint å dra helt dit. Hvor lang tid tar det å bytte fastlege?
Staark Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Jeg skiftet fastlege enten i slutten av november, eller begynnelse av desember, jeg kunne begynne å bruke min nye fastlege etter 01.01 Akkurat første kontrollen er jeg usikker på hvor du må ta, så det kan jeg dessverre ikke svare på. (Jeg bestilte legetime på sms, skrev bare "svangerskapskontroll" i tillegg til navn og fødselsdato)
Bevind *har født*:) Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Mener man skal ha første kontroll hos lege pga blodprøver som skal tas bl.a. Første time hos jordmor i uke 23-24 eller noe sånn..Bare si du vil bestille time pga at du er gravid:) Når du bytter fastlege mener jeg det gjelder fra 1.i måneden etter ca.. det står på NAV.no når du bytter.
*fortryllende* Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2009 Æsj, må jeg virkelig dra helt til bygda? Er jo litt hemmelig dette her enda, hehe.. Tror ikke jeg kommer meg dit engang, jeg.. Vanskelig å få til.. hmm.. Får vel bare prøve på det likevel
År og dag Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Noen steder er det valgfritt, men jeg ville gått til fastlegen, for dersom man skulle få plager, helseproblemer, sykdom etc senere i svangerskapet så synes jeg det er greit å være registrert som gravid hos fastlegen. Det er f.eks bare legen som kan sykemelde og skrive ut resepter. Og dersom man har en tilleggslidelse eller har et risikosvangerskap ville jeg i alle fall kontaktet fastlegen.
*fortryllende* Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 6. januar 2009 Nå har jeg gjort et fastlegebytte, siden det er umulig for meg å dra helt til hjembygda for å dra til legen. Men nå har jeg jo ingen lege før 1.februar, og innen da er jeg 9 uker på vei. Er det litt seint med sjekk da? Regner med at det er endel ventetid også? Kan jeg like gjerne ta første sjekk hos jordmor, og bestille meg legetime når jeg har en fastlege igjen?
Alle oss:) Skrevet 6. januar 2009 #7 Skrevet 6. januar 2009 Det er ikke for sent med første kontroll når man er 9 uker på vei:) jeg er 11 uker og skal ikke ha første kontroll før om 1 uke:) dem sa det gikk greit, var litt ventetid og sånt på legekontoret, og så byttet jeg fastlege før jul, så hadde ikke fastlege før 01.01. For øvrig er det valgfritt om man vil til fastlegen eller jordmor:)
*fortryllende* Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. januar 2009 Okei, da er det egentlig det samme hva jeg gjør da?
*fortryllende* Skrevet 6. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. januar 2009 Okei, da er det egentlig det samme hva jeg gjør da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå