Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Ser at det er ønskelig for de på ketolysekuren. Men er det ikke farlig? Hva innebærer det?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Jeg trodde iallefall det var farlig. Har diabetes 1, og iblant, hvis jeg har hatt ketose på urinprøven har jeg blitt lagt inn på sykehuset for intravenøs næring. Men det kan jo hende at denne kuren er for kortere tid? For når jeg har hatt ketose, har jeg rast ned i vekt...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 ja er farlig. man får for mye syre i kroppen og det er farlig (man m ha riktig alanse av ph). begynner å lukte neglelakkfjerning. hilsen sykepleierstudent
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 Hva kommer det av da? For høyt eller for lavt blodsukker? Ikke HI
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 ved diabetes 1 er blodsukkeret høyt, cellene tar ikke inn sukkeret og for å få energi bryter de ned fett istedenfor (ketose). når man ikke spsier sukker så har ikke cellene noe sukker å ta opp og bryter ned fett og da er jo ikke blodsukkeret høyt, siden det ikke er sukker i blodet.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 forklarte 2 ting i samme avsnitt her jeg. ved diabetes har man høyt blodsukker. om man ikke spiser sukker så har man lavt blodsukker.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 ved kostindusert ketose så velger man selv at cellene ikke skal bryte ned sukker, mens ved diabetes så er det en feil i kroppen som gjør at cellene ikke tar opp sukkeret i blodet og det er farlig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #10 Skrevet 5. januar 2009 Dette er sakset fra lommelegen, jeg fant det der, har boka om ketolysekuren også, hvor dette står beskrevet, men orker ikke skrive av, lettere å klippe omtrent akkurat det samme fra en nettside ) "Det heter egentlig Benign (=godartet) kostholdsindusert (=oppnås gjennom kosten) ketose (=en kjemisk tilstand i kroppen som man kommer i når man inntar såpass lite karboydrater at følgende skjer: Kroppsfett (= lagrede triglyserider) blir brutt ned til glyserol og fettsyrer. Glyserolet omdannes videre til glukose (druesukker) i en prosess som heter glukoneogenese, og på den måten opprettholder man stabile blodsukkerverdier og energi. Fettsyrene forbrennes og omdannes delvis til ketonlegemer. Når man har slike ketonlegemer i blodbanen, heter tilstanden "ketose". På den måten vil man i praksis forbrenne kroppsfett raskt, mens muskelmassen ikke blir redusert, slik den ville gjort ved f.eks. faste. Målet er jo ikke å slanke vekk muskler, for da går forbrenningen ned, men å redusere mengden kroppsfett.. Dette til forskjell fra farlige former for ketose som f.eks. ved en diabetes som er ute av kontroll.) For friske mennesker er det overhodet ikke skadelig å bruke denne metoden, snarere tvert imot. Det finnes mange urfolk som tradisjonelt har levd på ketotisk kosthold permanent, som f.eks. eskimoer (før) og masaier. Sannsynligvis er det naturlig for mennesket å gå inn og ut av slik benign ketose, ifra naturens side, hvor vi opprinnelig hadde vekslende næringstilgang, og ikke den svært uheldige overflod av dårlige matvarer vi utsettes for idag. Man må innta mindre enn 30-50 gram karbohydrater pr dag for å oppnå denne typen fettforbrenning som vi her omtaler, dvs "komme i ketose". Det tar 1-3 dager fra man reduserer karbohydratinntaket til dette nivået, til man kommer i ketose og den raske fettforbrenningen starter. Og den fortsetter så lenge man er i ketose, men avbrytes straks man øker karbohydratinntaket igjen. Man kjenner seg alltid veldig mett og tilfreds på dette opplegget, både grunnet svært stabilt blodsukker som følge av at kroppen omgjør kroppsfett til blodsukker jevnt, og som følge av at ketonlegemene virker på både humør- og apetittsenteret i hjernen. Hvor lenge man kan gå på minimum karbohydrater før kroppen evt vil ta skade av det? Svaret er at det vil den ikke, forutsatt selvfølgelig at man ikke har noen av de tilstandene jeg nevnte ovenfor hvor man overhodet ikke skal benytte metoden. Mange mennesker lever bevisst på slikt kosthold livet gjennom, fordi de føler seg bedre med det, for å holde kroppsvekten, for å regulere sin diabetes 2 uten medisiner osv. Og som sagt er det også normalkosten opprinnelig for en del urfolk."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå