Gå til innhold

Alenemammaer (eller andre som vet)! Se hit!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt alenemamma, sambo og jeg flyttet fra hverandre for en måned siden. Og nå lurer jeg på litt hvordan jeg skal gå frem og hva jeg egentlig har krav på?

Jeg har hovedansvaret for lillegutt på straks 1 år. Pappaen har ham en dag/natt i uka og annenhver helg. Han har ennå ikke meldt flytting, men skal minne ham på å gjøre det så fort som mulig. Det er litt opp og ned mellom oss, men for tiden er ikke samarbeidet det beste, så vi hadde nok trengt å snakke med noen. Er det familievernkontoret man må ringe da?

Vi er begge studenter og hittil er det bestemødrene som har passet på lillegutt når vi har vært på skolen. Nå vurderer jeg derimot å høre om muligheten til å få ham inn i barnehage så fort som mulig. Jeg tror det ville vært det beste for både ham og oss. Er det slik at alenemødre har prioritet? Lillegutt er kronisk syk og har derfor prioritet også på grunn av det.. Vi bor i Oslo.

Håper noen kan svare. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fvk ja..men sjekk på aleneforeldre-forum, mange tråder du bør lese, og kan få nytte av:)

Skrevet

Heisann Vesla&Nurket

Jeg ville gått på nav trygd og bestillt en time for å snakke om rettgiheter som aleneforelder.

Du har krav på overgangsstønad som er på 10380kr i mnd, barnetrygd på litt over 1000kr,ganger to pga du er alene.

Far må betale barnebidrag, det er best å få en privat avtale, snakk med nav om det.

Gå inn på Nav.no og se på rettighetene dine som eneforsørger.

Du kan også søke om bostøtte om du bor alene med gutten din og har høy husleie.

Ja jeg ville snakket med familievernskontoret, forhør deg med helsestasjonen der du bor.

Siden sønnen din snart er over 1år har du krav på barnehage plass, de fleste kommuner prioriterer aleneforeldre spesielt når man jobber eller går på skole.

Håper dette var til hjelp for deg :)

Er alenemor selv for en jente på 1år, er det noe du lurer på eller ønsker noen å snakke med ikke nøl med å sende meg en melding her inne :)

Masse lykke til

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...