Gå til innhold

Hvilke matvarer bør gravide unngå?


Lilli med småtrolla

Anbefalte innlegg

Jeg har fått verdens flotteste julepresang! Vi venter barn 24/8, og er i 8 uke. Mangen spørsmål og tanker som surrer i hodet. Jeg håpte noen her kunne svare meg på to av dem =)

Jeg har lest at gravide bør unngå spesielle matvarer som honning, laks, rakfisk og mykost. Er dette en myte, eller er det fakta? I så tilfelle, hva kommer dette av?

Jeg har også blitt fortalt at jeg ikke bør foreta tunge løft. Er det med tanke på ryggen, eller er det sant at fosteret kan "dette ut"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer:-)

 

Når det gjelder hva man bør og ikke bør spise så er det en del ulike teorier. Men på Matportalen finner du en litt nærmere beskrivelse.

 

Honning skal ikke være farlig å spise for gravide, men man skal være litt forsiktig med det når man har fått barn og ammer fordi det er noen bakterier i honning som kan være skadelig for babyen å få i seg.

Laks kan man spise, men dersom den kommer fra en veldig stor fisk skal man ikke ha den (jeg spiser masse laks selv). Rakfisk kan være skadelig pga bakterier på lik linje med rått kjøtt. Jeg er selv veldig glad i spekemat, men dette er en av de matvarene man skal være forsiktig med..men så fikk jeg høre at dersom spekematen hadde vært frossen før man spiste den så var det ikke farlig ettersom bakteriene da ble drept, så nå har jeg kost meg masse med spekemat:-)

Mykost kan du spise, men ost som er laget av upasteurisert melk skal man holde seg unna (pga listeria bakterier),- og det er det mange av de myke ostene som er dessverre.

 

Råder deg til å ta en titt på http://matportalen.no/Emner/Gravide hvis du er i tvil.

 

Når det gjelder tunge løft er jeg også litt usikker på hvorfor man skal være forsiktig med det.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det du skriver om myke oster: det er påvist listeria i en rekke myke oster, som brie og camembert, selv om disse ha vært laget av pasteurisert melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oj, det har ikke jeg fått med meg...da er det ennå en ting å holde seg borte ifra da, for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er gravid for andre gang, og lurte også veldig på dette med de tunge løftene forrige gang.

 

Etter hvert som graviditeten skrider fram blir man litt slakkere i bekkenbunnsmuskulaturen, og da kan det være nokså ubehagelig med tunge løft, hopping og løping.

 

Jeg fikk rådet å la kroppen bestemme, du merker selv om det du skal løfte er for tungt, og da lar du heller være.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg er personlig trener og ang tunge løft så trenger du ikke bekymre deg for at forsteret skal "dette ut". Enten så sitter det eller så sitter det ikke. Noen opplever at SA skjer under trening, da ville dette skjedd uansett, treningen/løftene vil kanskje være med å fremskynde noen timer men Spontan Aborten skyldes ikke treningen.

 

For de som har hatt flere spontan aborter uten at man vet grunnen anbefaler legene total ro så lenge som mulig så da bør du isåfall følge legens råd :)

 

Det beste rådet jeg kan gi deg er å lytte til kroppen, ikke gjør løft/øvelser som gjør vondt i mage/rygg området og skal du løfte så husk å stramme bekkenmusklene før du tar i. (KNIIIIIP) :)

 

PS: Jeg tryna selv ned en lang trapp forrige uke så skulle det være noen fare hadde nok min lille perle forsvunnet i fallet men den er akkurat der den skal (såfremt jeg vet iallefall)

 

nå skal jeg tilbake der jeg hører hjemme i september klubben.

 

Lykke til med evnt løft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...