Gjest Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 KJenner jeg blir kvalm av deres maktangrep i Gaza! Hamas er vel ikke noe å henge i flaggstangen heller, men Israelernes maktdemontrasjon går jo mest ut over usyldige mennesker! Se den grusomme reportasjen i dagens VG nett der en pappa sitter å gråter over sine 3 små barn som har mistet livet!
lucky_mom Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Ja det er fælt det som skjer der nede. Men på den annen side så er det jo dumt å bare å sitte og ta imot rakettene fra Hamas også. De tar også uskyldige liv. Synes det er vanskelig å holde med noen sider jeg.
Gjest Buffy A Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Mener du at Israel skal sitte å se på at det sendes opptil 70 raketter inn i Israel, som bare rammer sivile? Mener du virkelig at Israel er den store stygge ulven her? Hamas har som eneste mål å utrydde Israel og her kan du jo få se litt; Her har du ditt kjære Hamas som bruker barn på en grusom måte http://www.dagbladet.no/2009/01/05/nyheter/hamas/synagogen/krigen_i_gaza/israel/4252940/ Går det dere virkelig hus forbi at Hamas ikke er så uskyldige? Nå syns jeg folk skal få opp øynene sine litt... Heldig for iran at fokuset er borte fra de da :-))) Da kanskje de kan få realisert deres våte drøm om å fjerne israel med atomkraft!
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Palestinerne er et undertrykket folk som, i Gaza i lang tid, har levd under helt umennesklige forhold. Og som de fleste vet gror det voldsom motstand i grupper som undertrykkes over lengre tid, Hamas er et resultat av dette! Som jeg sier i hovedinlegget er ikke Hamas heller noe å applaudere, men jeg kan forstå den grunnleggende psykologien bak opprettelsen av organisasjonen!
ANGEL81 Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 jeg er er veldig enig med fisen og fisa! israels hevnaksjoner gjør bare vondt verre.. hatet vil vokse og israel vil fortsette å være forhatt blant muslimene.. de vil forevig leve i frykt i regionen.. ser ut som jødene aldri får fred.. jeg har ikke noe til overs for israel.. Hamas har også noe av skylda..men som jeg har forstått har de skutt ut raketter pga at israel hindret forsyninger inntil Gaza gj disse tunnelene.. og ja nå vil folk her si at det var våpen og ammunisjon som ble fraktet gjennom disse tunnelene..sant nok..men det var også livsnødvendige ting for sivilbefolkningen.. herregud.fatter ikke at folk ikke forstår at hamas er en reaksjon av israels politikk og agressive angrep mot palestina i flere tiår.. Stakkars uskyldige barn.. Sponheim har rett" den som er størst bør gi seg først"..dette er skammelig.. og jeg håper virkelig at disse israelerne ikke får fred i sjelen for det de gjør mot de som allerede ligger nede..
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Jeg er enig med deg Fisen &Fisa, Israel går alt for langt, denne gangen også !! Jeg ser alle argumentene som er for Israel, for Hamas er ikke noen englevirksomhet, de har mye !!! grusomt på samvittigheten, men slik Israel har turet frem de siste årene, med muren, med blokade av innførsel av viktige varer, medisiner og mat til de som faktisk er mer eller mindre internert som fanger på Gaza, med en svær mur mellom seg og andre områder som lfølge pakten av 1967 faktisk er palestinernes områder, med israelseke settlere som tar seg til rette, som utsetter palestinske kvinner og barn for systematisk terror og mobbing, som gjør og har gjort det umulig for den vanlige sivile !!! palestinske kvinne og mann å jobbe, dyrke, og klare å livnære barna sine. Det er ikke alle palenstinere som er HAMAS ! Men STATEN ISRAEL behandler alle som om de er det.Til og med de palenstinerne som bor i Israel, både muslimske og kristene, blir behandlet som annenrangs borgere. Historisk vil vel ettermælet deres etterhvert bli; Staten Israel, som utslettet et helt folkeslag, som ble kalt Palestinere. Og så kan du fortelle meg hvor i historeien det kan forsvares ! Jeg vet andre etniske utrenskninger i historien som henger ved et land.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Fisen & Fisa og Olebrumma har fanget opp mine meninger helt perfekt. Ingen er uskyldige i en sånn sak, men desperate mennesker tyr til desperate og grusomme tiltak for å bli sett - derfor blir palestinere med i slike stygge organisasjoner som Hamas. Israel gjør sine grusomme handlinger med USA i ryggen og resten av verdens "velsignelse" fordi de handler som stat og ikke en gruppering. Helt horribelt spør du meg, og det har jeg ment siden jeg begynte å lese samfunnskunnskap på VGS - ikke bare i lys av den siste tidens voldsomheter. hvor mye skal staten Israel få slippe unna med på grunn av jødeforfølgelsene i historien? Det de selv gjør nå er jaggu ikke langt unna!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå