Gå til innhold

10 uker til pappa fra 1. juli


ulizza

Anbefalte innlegg

MEN gjelder det oss som har termin i juli, men begynner permisjonen i juni??

 

Har termin 8. juli.

 

Noen kvalifiserte gjett fra forumet? :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro det er for unger født etter 1.juli, men det kan vel kanskje også være for de som går ut i permisjon eter 1.juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra www-nav.no

 

Foreldrepenger - fedrekvote

Med virkning fra 1. juli 2009 foreslår Regjeringen å utvide fedrekvoten fra seks til ti uker. To nye uker legges til som en forlengelse av den samlede stønadsperioden. To uker tas av den delen av stønadsperioden som i dag er til fri fordeling mellom foreldrene. Endringen foreslås å gjelde for fødsler og omsorgsovertakelser fra og med 1. juli 2009.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelverket er nok ikke helt ferdig, men utifra dette som står her, mener jeg det vil gjelder for de som går ut i permisjon i juni, men føder i juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor ingen noen plass vil si noe om hvorfor far skal få 10 uker fredrekvote når mor vist nok fortsatt bare skal få 6 uker morskvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå faktisk 9 uker som er forbeholdt mor da.. (3 uker før og 6 uker etter fødsel..) Grunnen til at man gir far 10 uker fedrekvote er jo fordi mange kvinner tviholder på permisjonen "sin" som jo faktisk er de ukene man kan dele på.... Dermed må man "tvinge" dette igjennom både pga mødrene som forventer og krever å få hele permisjonen, og også arbeidsgiverne som ofte er negative til at pappaen tar mer enn fedrekvoten som nå er på 6 uker... Hvem er det egentlig som har mest permisjon i 95% av tilfellene? Det er jo mor det...... Tror nok ikke vi skal klage over at den felles permisjonsdelen blir 2 uker mindre og pappapermen blir 4 uker mer... Det viktigste er jo at barnet har en omsorgsperson hjemme og pappaene er (i de fleste tilfellene) like god som mor!!! Men fra et økonomisk synnspunkt burde man jo absolutt gjøre noe med inntektstaket på 6G som gjør at mange menn rett og slett ikke ser seg råd til å ta permisjon.. (man kan jo håpe at denne nye ordningen vil jevne ut forskjellen mellom kjønnene slik at kvinner og menn lønnes likt når også mannen må ut i en lengre permisjon i forbindelse med at man får barn???? jeg tviler dog...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det private næringsliv er det ganske vanlig at arbeidsgiver betaler mellomlegget mellom NAV (6G) og faktisk lønn. Derfor er det ikke gitt hvor stort problem dette egentlig er!

 

Jeg tjener mer enn 6G, og hvis ikke min arbeidsgiver hadde betalt mellomlegget så hadde jeg tapt mye penger. Min arbeidsgiver betaler også fullt feriepenger, NAV er dårlige der. Jeg vil fortsatt tape penger, da jeg vil gå glipp av ganske bra bonus de månedene jeg er vekke. For oss er dette faktisk noe som tilsier at jeg burde ta mindre permisjon, og mannen mer... Men, penger er ikke alt. Til syvende og sist vil vi ende opp med 8-9 mnd til meg, og resten til ham. De relle konsekvensene av forslaget for oss (og mange andre med lignende valg for permisjon) er at vi får 2 uker lengre permisjon, barnet blir litt eldre før det må begynne i barnehage - og det er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 ukene før fødsel er på grunn av at mor som har gått gravid og er veldig tung på slutten skal være hjemme for å lade opp til fødselen så de ukene kan ikke regnes med. Selv om det er mange mødre som mener den fellese delen er deres er den ikke det og det vil virke uretferidg at far har større fedrekvoten enn mor har morskvote. man trenger ikke forlenge permisjonen bare si at mor og far har 10 uker hver etter fødsel og at resten er for å dele.

 

Faktisk er jeg glad jeg ikke skal ha flere unger slik det blir nå fremover, men jeg har to jenter som meget mulig vil bli mor en dag og jeg vil værne om deres innteresser for fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være termindatoen som avgjør?? Om den er i juli eller juni. For man kan jo føde både lenge før og noen uker etter termin.

 

Så har du termin i juni, men føder i juli - så har du gammel ordning. Har du termin i juli og føder i juni - så faller du inn under ny ordning.

 

Eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fødselsdatoen som teller...... Det er jo når barnet er født nav kan fatte endelig vedtak og beregne hvor lang permisjon man skal ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres jo logisk ut det også, men da blir det jo vanskelig å planlegge i forhold til arbeidsgiverne våre..

 

Man skal jo sende inn skjemaer en god stund før permisjonsstart, med fars og mors fordeling, pluss ferieavbrudd osv

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke ha alt det klart når du sender inn papirene, bare å gi beskjed i god tid (et par mnd før) før du skal ha ferie/pappaen skal ha fedrekvoten... Det viktigste er at søknaden er mottatt og helst behandlet før permisjonen starter, så blir jo som sagt det endelige vedtaket skrevet når babyen er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...