Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Er forferdelig vanskelig med tante som ble enke for tre måneder siden. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne, prøvde så godt jeg kunne å støtte henne mens mannen hennes lå med kreft, men følte meg veldig maktesløs. Har prøvd å behandle henne som vanlig, og å snakke om vanlige ting, inkludert onkel. Men jeg er så redd for at dette er ting hun ikke vil snakke om.. Hun har sagt selv at hun ikke vil at noen skal synes synd på henne, fordi sånn er livet, og nå vil hun leve som normalt. Men jeg klarer ikke annet enn å synes synd på henne. Tåpelig at jeg skal takle dette dårligere enn henne.. Er det noen som har erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Eneste "fordelen" med å miste noen i kreft, er at noen blir mer forberedt på livet som alene, og gjør unna en del av sorgprosessen på forhånd. Er din tante slik, så mener hun med å leve som normalt at hun har allerede sørget så mye at hun er litt klar til å gå videre. Kun du kjenner din tante, og er hun slik, så la henne få lov til å være slik. Det beste du kan si til henne da, er at hvis hun vil snakke uansett når så er du og kaffen klar. Vær ogaå så åpen at du sier at du synes alt er rart og trist, og såpass vanskelig å snakke om at du rett og slett lurer på hvordan du skal oppføre deg ovenfor henne.
trillemamma Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Min far døde for mange år siden. Jeg satte stor pris på folk som lot meg vite at jeg kunne snakke med de hvis jeg hadde noe på hjertet. Samtidig som jeg ville at folk skulle oppføre seg som vanlig overfor meg. Du kan si noe sånt som: Hvis du trenger noen å snakke med, er jeg kun en telefon unna. :-) Også er du mest mulig deg selv.
___ Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Kan du ikke forsøke å tenke at dette er synd FOR hene, men at hun har mye godt i livet sitt, slik at det ikke er synd PÅ henne bestandig? 3 mnd er uansett ikke mye for noen av dere til å venne dere til at mannen hennes og din onkel er død. Som regel skal man gjennom mange faser i sorgen. Kansje hun nå er i en "være sterk og takkle dette fint" fase. La henne i såfal få lov til det selv om du ikke reagerer på samme måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå