Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 10 år nå, og jeg har funnet drømmeponnien.

Men det er så dyrt og ha hest, og så bindende også:-( Hun hadde selvfølgelig blitt superglad, og er flink nok til å ha ponni. Meeen... Det er så mye å tenke på. Noen her som har barn med hest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv er jeg hesteelsker og sier løp og kjøp! Men kommer litt ann på stallplassen da... Har dere egen gård eller må dere leie plass et sted?

Skrevet

Vi har stall, men ikke utegang.. Alternativet er å ha den oppstallet på rideskolen og bli ruinert. Hmm..

Skrevet

Skjønner fristelsen, men synes de er for unge når de er 10år. Men du kan jo melde henne på ridekurs hvis det ikke allerede er gjort, gjøre en avtale med noen du kansje kjenner som har hest om at hun kan få hjelpe til i stallen, ri litt osv..

Yngsta til tanta mi er 9år, hestegal, men hun er for ung og tante har heller ikke råd akkurat nå til noe hestekjøp, det er dyrt å holde hest og mye arbeid, de har løst jentes ønske med at de er mye nede i en stall flere ganger i uka, tante kjenner ei som driver med hest og har fått en avtale med henne. Mot å få ri og ridetimer så hjelper de litt til med både stell og hente inn og sette hester på beite, jenta har også "fått" n fast hest hun liker ekstra godt som hun får ri på når hun er der.

Skrevet

Tenker på at ved da å leie plass på privat gård så følger mye av ansvaret gården med tanke på at man da gjerne betaler for inn og utslipp, møkking og foring. Det betaler man for, men gjerne mye mindre enn på en privat rideskole... ellers forsøk å ha en ponni på halvfor en periode og se om hun trives med det...

Skrevet

Hun har gått på rideskole i 5 år, deltar på stevner, hatt hest på fòr et år, så jeg er bombesikker på at hun er stor nok. Selv fikk jeg shetlandsponni da jeg var 6 åt, og jeg stelte den selv, fikk bare hjelp til måking.

Det jeg gruer for, er kostnadene, og det at det er veldig tidkrevende. Alderen og kunnskapen hennes bekymrer meg ikke.

Skrevet

HUn har hatt ponni på fòr, og det gikk kjempefint:-)

Skrevet

Ok, skjønner da ja. Men hvis det blir for dyrt så ville jeg heller venta å sett an litt, spart opp endel. Hest er fryktelig dyrt å ha...kjenner flere som har drevet med hestog som driver med hest. Selv har jeg bare ridd litt for moro skyld, aldri vært noe hestejente sånn sett....

Ikke alt man kan gi barna selv om de fortjener det og man har aldri så lyst... Har en som har lyst til å begynne med trail, men det er hverken bane her, og ikke har jeg tid eller råd akkurat nå heller siden det blir alt for kostbart å kjøpe en skikkelig sykkel, utstyr og kjøre den lange veien det er til nærmeste bane...men ungen skjønner det og synes det er greit. Han får rase litt med ATV sin her i hagen....plaster på såret ei stund..

Skrevet

Er enig med deg, man kan ikke gi ungene alt de ønsker seg. Men jeg synes det er veldig viktig at de har noe sunt å sysselsette seg med, og hest er en kjempefin hobby, som i tillegg er mye arbeid. Og jeg mener unger har godt av å jobbe litt:-)

Skrevet

Hei.

Jeg har to jenter på 11 og 13 år, og begge to har hest. Hun på 11 år fikk sin ponni når hun var 10 år. Begge har gått på ridekurs i mange år, hatt hest på for osv.

Det er kjempe dyrt å ha to hester oppstallet på et ridesenter, men jeg ser på det som en god investering i jentenes ungdomstid. De lærer masse av å ha egen hest.

Dere kan jo undersøke muligheten for å ha hesten deres noen dager i rideskolen, eller sette den ut på for et par dager i uken. Det ble løsningen for oss den første tiden. Da ble det ikke så dyrt i mnd.

Skrevet

Hvor mye betaler dere for en da sånn ca i mnd?

Skrevet

Hvis du har penger og tid så go for it, det er kjempeflott hobby, jeg har hatt egne hester i over 10 år selv, og har bare positivt å si om det som hobby selv.;-)

Jeg solgte min siste hest for 2 år siden, men når mine barna har blitt litt større så blir det hester igjen her...

Skrevet

Hvis det "kun" er pengene det står på, er det ikke mulig at hun kan dele en hest med en annen, altså kjøpe en hest sammen, evnt ha hest på helfor sammen? Da blir det jo betydelig billigere og hesten vil da ikke heller oppta all tiden hennes.

Skrevet

Tror du skal tenke etpar ganger på hvor mye arbeid det er for deg. Du må være med henne i stallen hver dag (ev en annen voksen må ha ansvar for henne). Et barn på 10 år kan ikke ri på tur uten at en voksen er med eller ta ut ponnien av luftegården alene hvis det står andre hester der feks. En 10åring er ikke moden nok til å ha hovedansvaret for en hest, så dette vil ligge på deg. Så du bør ha erfaring eller ha en med erfaring å spørre og ha interesse av det selv. Det går utrolig mye tid, man blir bundet i ferier og weekender og det er dyrt!

Jeg håper selv at jeg blir ponnimamma en dag, men det er først og fremst fordi jeg er veldig opptatt av hester selv og håper mine barn blir det også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...