ha82 Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Dette går virkelig inn på meg.Ser på vg nett-bilder av døde barn, gråtende foreldre, amputerte lemmer.. Så grusomt!!! Boikott Israel!
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Mhm, det blir nok fred der bare du spiser marokkanske appelsiner og kaster datamaskinen.
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Dårlig tro på at boikott fører noe godt med seg. Det er to sider i denne saken, to sider der de som sitter med makta og våpen...selv om den makta er aldri så skjev. Det Israel nå gjør er forferdelig galt, men Hamas er heller ikke uskyldig. At Israel har sett seg drittlei av å bli angrepet er forståëlig...men det forsvarer ikke det massive angrepet de har satt inn nå som virker som det går mest utover sivile. Gaza er en ørliten flekk land...og folk er sperra inne der uten noe sted å flykte...
ha82 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 5. januar 2009 Nei,akkurat.Det forsvarer ikke angrepet på de sivile.. Vet ikke om du fikk tekstmeldingen fra Mads Gilbert igår..Den var sterk. Synes det er frustrerende og ikke kunne gjøre noe. Det eneste man kan gjøre er å boikotte!Eller har dere andre forslag?
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 Mhm, realisme er uspiselige greier. Å boikotte Israel har ikke hjulpet det spor de siste tredve årene, og blir neppe mer effektivt over natten. Konflikten i Midtøsten er møkk fastlåst og særdeles innviklet, og det hjelper antagelig minimalt å avsky den ene parten. Israelsk forhandlingsvilje initieres neppe av hatkampanjer.
Mom2Two Skrevet 5. januar 2009 #7 Skrevet 5. januar 2009 Israel nekter til og med journalister innreise til Gaza nå, til tross for en avgjørelse i Israelsk Høyesterett som sier at 8 internasjonale journalister skulle få innreisetillatelse. De skylder på sikkerheten... Hmmm, lurer på hvor mange som kjøper den. Gaza er et eneste stort utendørs fengel, nowhere to go.. Synes det er svakelig at det internasjonale samfunnet ikke tar sterkere virkemidler i kraft, noe de nok hadde gjort om ikke USA hadde vært så forbanna Israel-vennlig. Det er vel ikke akkurat snakk om to likeverdige krigsmakter heller, det er virkelig David mot Goliat.
Mom2Two Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 Hjelper ikke å ta på dem med silkehansker heller. En samlet og sterk reaksjon fra det internasjonale samfunnet hadde nok hjulpet. Tilfeldig og spredt boikott har nok liten effekt, men det føles nå faen så greit likevel å la være å kjøpe israelske varer...
Januarjubel! Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 INGENTING kan forsvare angrepene i Israel, INGENTING! Å angripe innestengte mennesker uten noe sted å flykte, er barbarisk. Når HI skriver "boikott Israel" er det sikkert et uttrykk for at man gjerne vil gjøre noe i all sin maktesløshet. Som mødre og fedre kan vi leve oss inn i tragedien - traumatiserte barn, døde barn, foreldreløse barn, gravide som aldri fikk sjans til å føde osv osv. Nei, mulig boikott ikke fungerer, mulig boikott er en fis i Atlanteren, men HI uttrykker iallefall en tanke om at vi må handle på et vis, et ønske om å gjøre noe. Heller det enn et kynisk skuldertrekk. Det har jo som vi vet aldri ført noe som helst godt med seg.
ha82 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. januar 2009 Der sa du det januarjubel! Skjønner det ikke løser krigen og boikotte.Men synes dette er for jævlig!
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2009 #11 Skrevet 5. januar 2009 En samlet og sterk reaksjon fra det internasjonale samfunnet er urealistisk. USA behøver Israel, ergo vil USA støtte Israel. Nesten uavhengig av hva de gjør. Det er forresten israelske deler i de aller fleste datamaskiner, så det blir en anelse parodisk når disse boikott-oppfordringene florerer på internett.
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 De færreste av oss her inne vet vel nok om bakrunnen og historien bak denne konflikten til å uttale oss om boikott. Men fælt er det at sivile lider.
Mom2Two Skrevet 5. januar 2009 #13 Skrevet 5. januar 2009 Betyr ikke at man bare skal la være å legge press av den grunn.. Forhåpentligvis endrer ting seg når USA får ny president.
Mom2Two Skrevet 5. januar 2009 #14 Skrevet 5. januar 2009 Dessuten er det vel uansett bedre å gjøre noe enn ingenting. Jeg skjønner meg heller ikke på dem som kan reagere på denne konflikten med et skuldertrekk og at ingenting nytter uansett.
Reveenka Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 Israel er en okkupasjonsmakt, og det de gjør er i strid med folkeretten og FNresolusjoner. (står i historieboka, folkens - sett dere også inn i hva Kåre Willoch sier om saken) Forkastelig at ikke verdenssamfunnet reagerer sterkere! Israel krevde et demokratisk valg i Palestina og fikk det - Hamas vant valget, og nå nekter Israel å ha noe å gjøre med den demokratisk, valgte regjeringen i Palestina.... De svarer på Hamas' lille fyrverkeri med uforholdsmessig voldsbruk som i står det minste i stil med det Israel utsettes for av rakettangrep fra Hamas!Man kan ikke utkjempe miliære kamper på det bittelille området som utgjør Gasastripen(mangler settknappen i tastaturet...), det tilsvarer et område like stort som Mjøsa og der bor det noe sånt som 3,6 millioner mennesker! Av de 2.400 hardt skadde siden angrepene startet, er nesten 50% kvinner og barn!!! Lidelsene må være ufattelige, og de stakkars menneskene der inne har ingen steder å flykte eller gjemme seg. Hvordan noen kan skylde på "begge sider", er meg ubegripelig! Det blir som at kidnapperen sier at dersom man ikke betaler utpresningssummen, blir kidnapperen tvunget til ytterligheter som han ikke selv kan bære ansvaret for, det må de som nekter å betale gjøre... Her må Israel trekke seg ut, og fjerne seg fra de okkuperte områdene - det er det eneste rimelige!
Januarjubel! Skrevet 5. januar 2009 #16 Skrevet 5. januar 2009 At det er feigt å slå den som er mindre enn seg er jo barnelærdom - og også her har USA mer enn en finger med i spillet - iallefall indirekte. Verden bør iallefall en gang for alle ha lært at det ikke nytter å flytte et helt folkeferd med krav om eget land til et område der det allerede bor mennesker med røtter. Faen heller. Utrolig trist start på det nye året. Boikott eller ikke, dette siste er vi vel alle enige om?
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #17 Skrevet 5. januar 2009 Tror du virkelig at man trekker på skuldrene dersom man velger å ikke uttale seg om noe man kan for lite om? Fornuftig vil jeg heller kalle det.
Gjest -<<- Skrevet 5. januar 2009 #18 Skrevet 5. januar 2009 Heh, det er ubegripelig at man kan mene begge sider er litt rabiate i Israel/Palestina-konflikten? Og det du beskriver som "Hamas´ lille fyrverkeri" er helt i orden? Hva synes vi om Fatah, da? Selvmordsbombere på bussen? Å sperre en befolkning inne på et lite område for så å bombe dette området, er selvsagt helt horribelt. Enhver krigførende stat bør tilrettelegge for beskyttelse av sivilister (noe den israelske stat vil påstå at den har gjort, noe som er temmelig åpenbar svada). Men å si at fordi Israel gjør som de gjør nå, så hater alle dem og alt i denne konflikten noensinne er bare deres feil - det tror jeg ikke vil føre noe sted. Desto mer internasjonalt press, desto mer utvikler man den israelske følelsen av å være alene mot verden og forhandlingsviljen ser bare ut til å svekkes. Konflikten er ekstremt kompleks. Verken Hamas eller den israelske regjeringen er spesielt sjarmerende. Det finnes grupperinger på både israelsk og palestinsk side som har fornuftige forslag som søker å redusere volden i området. Men isfrontpolitikk vil neppe gi dem noe større gjennomslag. (Demokrati i områder med humanitær nød og mye vold er forresten ganske oppskrytt, det også. Uten at jeg har noe umiddelbart godt alternativ).
Bægge dætern Skrevet 5. januar 2009 #19 Skrevet 5. januar 2009 vi er ufattelig priviligerte! enkeltskjebnene er for sterke til at jeg greier å forholde meg helt til det (har skjedd noe med sjelen etter at ungene kom til verden ) MEN sinnet overfor USA og Israel er intakt, man kan jo bare håpe at presidentskiftet vil nyansere USAs forhold til Israel.
Reveenka Skrevet 5. januar 2009 #20 Skrevet 5. januar 2009 Det er et ubestridelig faktum at mange i dag heller velger å oppdatere seg hvem som vant "skal vi danse", Den store reisen, Idol, Jakten på kjærligheten osv osv i det uendelige - mens å sette seg inn i det som foregår i den virkelige verden, det er litt for krevende og slitsomt og kanskje for mange veldig uinteressant.... Fornuftig er kanskje ikke det jeg ville kalt det.
Januarjubel! Skrevet 5. januar 2009 #21 Skrevet 5. januar 2009 Så da kan alle bare gi opp med det samme?
prebs Skrevet 5. januar 2009 #24 Skrevet 5. januar 2009 Stor applaus til reveenka! Du sier det jeg føler, men jeg er for rystet til å formulere det bra. Gråt da jeg så tekstmeldingen fra Gilbert... Klart boikott hadde funka hvis hele verden sto samlet om den! Det forutsetter imidlertid at man får med USA, og der er jeg enig med -<<- i at det er langt inni Utopia... Men tilbakelente, snusfornuftige realister gjør iallfall ingen sommer.
Gjest Sauen venter jente nummer 2 =) Skrevet 5. januar 2009 #25 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har ikke trua på boikotting ihvertfall. Boikotting av f.eks israelske jordbruksvarer vil vel i stor grad gå utover bøndene, og det finnes da plenty av bønder i Israel som er totalt uenig i statens krigføring. å bare hate og forkaste alt og alle fra israel vil bare gjøre den israelske stat mer fiendtlige, og mindre samarbeidsvillige.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå