Gå til innhold

Fikk regning fra legen - riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 29 og var hos legen lille julaften pga svangerskapskløe. Hadde lest en del om at hvis man klør i håndflater og under føttene skal man oppsøke lege for å ta blodprøve, fordi det kan være tegn på at leveren ikke fungerer som den skal og i såfall er det farlig for babyen. Uansett: jeg mener at alt som har med svangerskapet og gjøret skal være gratis, uansett om det er svangerskapskontroller eller andre ting. Noen som vet dette? Fikk resept på cosylan også, pga ekstrem hoste, men skal da ikke betale 270 kr for det i såfall. 220 kr + 50 kr i faktureringsgebyr må jeg betale....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo legge til at blodprøvene faktisk viste for høye verdier og endte med tur til sykehus og UL...alt stod bra til heldigvis, men synes det er rart jeg skal betale for dette. Får vel ta en tlf og høre hva de sier.

Skrevet

Jeg har også tatt blodprøver å sånn, og fått resepter.Da sa de at når vi går gravide skal vi ikke betale noen ting...

Skrevet

Jeg ville ikke betalt! Du har krav på gratis lege i forbindelse med svangerskap!

Skrevet

Jeg måtte også betale sist jeg var hos legen. Dette fordi det ikke var en vanlig svangerskapskontroll og jeg var der pga kraftig hoste...

Skrevet

Takk for svar. Da driter jeg meg ikke helt ut hvis jeg ringer og sier fra. Jeg betaler jo gjerne hvis det er sånn regelverket er, men gidder ikke betale for noe jeg har krav på å få gratis.

Skrevet

Kraftig hoste kan jeg skjønne at man må betale for, men jeg var der i hovedsak pga svangerskapskløe og testing for en sykdom som i verste fall kan medføre fosterdød. Synes det er ille hvis gravide går og veier for og i mot å gå til legen pga at det er for dyrt. Blir kanskje litt høyere terskel for å oppsøke lege hvis man må betale over 200 kr, og sånn skal det ikke være når man er gravid synes jeg.

Skrevet

Jeg har også måtte betale for en del blodprøver når jeg har vært hos lege. Har kun vært der ifm graviditet. Kontordama sier at noen av prøvene er ikke direkte ifm graviditeten, og de må jeg selv betale for. ( beløpene varierer veldig, så tror det kommer litt an på hvem som er på jobb...) Men tror det meste jeg har betalt er 90,-.

Var og en gang innom legevakten, det også ifm graviditet. Da fikk jeg faktura i posten på hele beløpet. Spurte legen min om det stemte, men hun sa jeg ikke skulle betlae noe- de hadde gjort en feil. Hør med legen din, eller ring legevakten. Tror ikke du skal betale alt nei(:

Skrevet

På fakturaen står det Konsultasjon allmennlegepraksis 220 kr, fakturagebyr 50 kr. Står ingenting om hverken resept eller blodprøver... jeg var inne hos legen i maks 3 min, og det var ingen konsultasjon for hun var bare sur og grinete og sa ikke et ord. Jeg sa at jeg kom for å ta blodprøve og hun skrev ut et ark og sendte meg rett inn på laben. Kunne ikke svare meg på noen spm og spurte heller ikke etter noe. Var ikke før jeg kontakta jordmor at jeg ble tatt på alvor og hun ble ganske forbanna på legen...

Skrevet

Jg ville ikke betalt! Jeg hadde halsbetennelse i forrige graviditet,men legen sa til kontor dama :at hun slipper å betale,hun er gravid (så tror kansje det er noe de kan velge selv? ) men noe som er toppen på kransekaka....syntes no jeg : var der for tre år siden og trodde jeg hadde spontan abortert..når jeg var der kom det ut en stoor klatt(var i uke 14) fikk plass oppi en te kopp... da sa han..ja dette var en spontan abort mest sannsynelig.... og noen uker etterpå fikk jeg jammen meg en regning i posten hvor det sto at jeg hadde vært der for å vurdere abort....hm... betalte aldri jeg...og fikk purringer,men det har gitt seg. Jeg bare syntes det var utrolig frekt!!! og byttet lege!

Skrevet

Du skal ikke betale! Legene får godt betalt for oss gravide. De får ekstra betalt av staten for å følge oss opp. Derfor vil de gjerne ha oss til seg. Hvis du betaler får legen din dobbelt opp. Sleip lege spør du meg!

Skrevet

Jeg har nå ringt og jeg slapp å betale. De prøvde seg med at jeg var der pga hoste og resept på cosylan, men det var absolutt ikke derfor jeg kom. Men når jeg først var der så spurte jeg etter det også, i stedet for å evt komme tilbake dagen etterpå. Men de kranglet ikke på det, så det gikk veldig greit.

Skrevet

Sist jeg var, så hadde det ingenting med svangerskapet å gjøre..betalte ikke

Skrevet

Det var bra du slapp å betale da:) Synes det er rart at det skal være sånn forskjell på praksis i forhold til hvor man bor.. Jeg har aldri betalt noe når jeg har vært hos lege under svangerskap - uansett om det har vært sv.skapsrelatert eller ikke. Var hos legen i høst pga kløende utslett i ansiktet, halsen og hårbotten, som jo da ikke hadde noe som helst med svangerskapet å gjøre men var en allergisk reaksjon på noe jeg ant. hadde spist. Etter timen sto jeg og ventet i resepsjonen for å betale. Da kom legen forbi og sa at jeg skulle ikke betale noe fordi jeg var gravid..

Skrevet

Jeg er lege selv og vet at regelen om at gravide ikke skal betale for helsetjenester er skrevet på en litt "åpen" måte slik at det er rom for den enkelte lege å bruke skjønn og å tolke den i forhold til problemstillingen du oppsøker lege for. Jeg synes det høres ut som om du burde fått dette gratis, i det minste det som har direkte med svangerskapet å gjøre - kløen og alt det der. I hvert fall ville du det hos meg. Det kan imidlertid være at legen din har belastet deg for hosteproblematikken, og når du oppsøker lege utenom arbeidstid blir jo regningen større - derav den store summen på 220 kr.

Det er nok bare slik at noen leger er "rundere" og snillere og belaster trygdeverket i stedet for den gravide selv, mens andre er mer "firkantede" og følger reglene til punkt og prikke og gir den gravide regning på det som ikke har direkte med svangerskapet å gjøre, som f.eks. hoste.

Har selv måttet betale lege for behandling av urinveisinfeksjon i svangerskapet - det synes jeg var litt drøyt... :/

Skrevet

Har aldri betalt hos legen når jeg har vært gravid, heller ikke når jeg har vært innom for en ekstra sjekk utenom den vanlige svangerskapskontrollen. Virker som om en del leger praktiserer dette forskjellig. Det er jo trygdeverket som skal dekke legekostnadene når man er gravid.

Skrevet

Regelverket er nok at en ikke skal betale for svangerskapsrelaterte ting. Utenom det kan legen ta betalt. Har selv betalt for en henvisning som ikke hadde noe med svangerskapet å gjøre. Men vet at noen leger bruker mer skjønn enn andre ;).

Skrevet

men jeg måtte nå betale for å få henvisning til fysioterapaut pga bekkenløsning. så da gikk det 220 kr der. og legen skrev ikke engang på det som trengtes for at jeg skulle få fysio gratis så jett om jeg fikk et slag i fjeset da når jeg fikk vite at jeg måtte betale 250 kr da med.

Skrevet

Ifg byrokratiet er fysioterapi gratis dersom man har BL med gangvansker :/ Så det må tydelig komme fram i henvisningen. Så dumt at legen din ikke skrev det :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...