Februar-glede!!! Skrevet 5. januar 2009 #1 Skrevet 5. januar 2009 Hei jenter!! Har spurt om dette en gang før, men spør igjen:-) Er det noen som vet om man kan sudere mens man mottar foreldrepenger fra NAV? Jeg har tenkt å ta et fag på universitetet mens jeg er i permisjon. Jeg ringte NAV og spurte om dette var "lov". Hun viste ikke..... Men trodde det ikke var lov, fordi når du mottar foreldrepenger skal man passe på barnet ikke bruke tiden på å studere........ Men hun meste også at dette var noe de ikke sjekket opp og jeg kunne egentlig derfor gjøre som jeg ville.... Litt uklart dette her, noen som har studert under permisjon eller har planer om å gjøre det??
Hengebuksvinet&de4grisungene Skrevet 5. januar 2009 #2 Skrevet 5. januar 2009 Jeg gjorde det da minstejenta ble født for 1,5 år siden. Da tok jeg spes.ped. deltid på høyskole og det var fritt frem i følge NAV å gjøre det. Svaret du fikk fra NAV kan ikke være fra en person som har helt oversikten. Du kan studere deltid og la permisjonestiden og pengene forløpe som normalt, eller f.eks. få graderte foreldrepenger hvor tiden deles mellom far og mor. Du kan ta med barnet på forelesninger uten at dette påvirker dine rettigheter til å motta foreldrepenger. Eller dere kan benytte dere av fedrekvoten slik at far kan være med barnet i de seks ukene som er tildelt ham, fordelt slik dere selv bestemmer. Jeg tok med jenta på forelesninger det første semesteret, og benyttet meg av fedrekvoten den neste semesteret.Ta kontakt med NAV en gang til, krev å få en saksbehandler på dette spesifikke området slik at du får skikkelige svar. Det er i forboindelse med mottak av dagpenger man ikke kan bruke tiden på studier, så her tror jeg kortene stokket seg for den du snakket med.
moder3 Skrevet 5. januar 2009 #3 Skrevet 5. januar 2009 Hm..nå var jo din situasjon litt annerledes enn det var for meg, men da jeg fødte for to år siden var jeg student, og fikk da permisjonspenger i form av fødselsstipend og engangsstønad. Likevel fortsatte jeg studiene uten opphold og gjennomførte alle fag. Fikk da innspart et år studielån;p Ingen som ville nekte meg nedkomststønaden eller stipendet i allefall.
Februar-glede!!! Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2009 Takk for svar;-) Da tror jeg jeg tar sjansen og tar et fag nå i vårsemesteret. Det kan da ikke være så strengt. Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå