Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Min mor og far skilte seg når jeg var 10år. Min far har "ny" dame og vært med henne i mange år. Jeg har et greit forhold til henne, men ikke et nært et. Verken jeg eller mine søsken ser på henne som en del av nær familie, hun har sine egene voksne barn som vi heller ikke kjenner så godt. Min far gleder seg mye til å bli morfar, og det gleder meg veldig mye! Det som er er at på julegavene vi fikk sto det "Til babyen i magen. Fra morfar og bestemor" noe jeg reagerte på. Jeg føler ikke at hun blir bestemor til vårt barn. Det blir min mor og min far + samboers mor og far. Ikke vet jeg hvilken tittel hun skal få utenom sitt egen navn, men det er hvertfall ikke "bestemor" når vi ikke har et veldig nært forhold. Foreldrene til min samboer er også skilt og begge har nye partnere, de kaller seg ikke besteforeldre. Jeg er litt frustrert, lurer på hva deres barn evt kaller stemor eller stefaren deres?
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Her har alle besteforeldrene nye koner og menn og de hadde, alle utenom en, vett på å spørre oss først hva de andre kalte seg. Tenk om flere familier hadde klart å snakke sammen Alle inngifte kalles ved navn og er inneforstått med det, bortsett fra han ene da som kaller seg en forkortelse for bestefar. Jeg og gubben retter på ham men han bare overser oss. jaja, guttungen vet hvem han mener når han snakker om noen av de hvertfall..
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Her er familie historien rimelig lik, og stemoren min kalles med navn, ikke noe mer. Alt annet hadde vært unaturlig.
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Vi kaller de inngifte besteforeldrene ved navn, og av og til bestemor /-far foran navnet. Selvom ikke jeg tenker på dem som mine steforeldre kommer bop til å ha hatt dem der hele livet sitt, og vil derfor kjenne dem på en helt annen og nærere måte enn meg og jeg synes derfor de er å regne som besteforeldre. Kall dem for navn du, og la dem kalle seg bestemor/-far, når barna blir større velger de selv hva som føles naturlig.
Tommage♀♂ Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Sambos foreldre er skilt, og begge har nye partnere. Sambo står ingen av de nye sånn veldig nært selv om alle er gode venner og går godt i lag, men de er en del av livet vårt, og våre barn skiller ikke mellom ekte besteforeldre og inngifte besteforeldre. Derfor er det opp til barna mener jeg. Når vi er på besøk hos svigermor er det til farmor og *navn*besten, mens hos svigerfar er det besten og *navn*. For min del kunne hun godt ha vært besta*navn*, men hun har egne barn og holder derfor en viss avstand, selv om hun er engasjert og glad i barna. Om den kommende morfar er engasjer og vil ha mye kontakt med barnet deres er det vel greit at kona hans får være en bestemor? For barnet vil hun jo bli det uansett, og da vil det være litt merkelig å bare kalle henne ved navn.
Månefeen ♥ Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Takk for svar alle sammen Vi holder til på vestlanden mens mine foreldre bor på østlandet. Så morfar og samboer kommer ikke til å ha daglig kontakt med barnet. Når jeg først har kontakt med min far er det som regel oss to, og ikke samboer. Så i mitt tilfelle blir det veldig feil at hun er "bestemor" til mitt barn. Hvis først hun skulle kalle seg bestemor, så burde alle som er inngift bli kaldt bestemor/far? Det har vel litt med hva barna lærer seg å si til dem og ikke hva de finner ut selv? Hvis vi bruker bare navn på de så kommer vel barna til å gjøre det og? Samme hvis vi bruker bestemor/far? PS: De kaller forresten ikke min far "bestefar" til hennes barnebarn, så da blir det vel enda mer merkelig om hun blir bestemor til mitt? Som sagt så er dette mitt første barn, så er litt rådvill og fersk på dette her, setter pris på alle svar Hl
Månefeen ♥ Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 signer med "anonym".... Ja en dag må man lære seg å krysse av i boksen haha
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Min samboers foreldre er skilt, og faren hans har vært gift med sin "nye" kone i over 25 år. Så stebarna mine kaller svigermor for bestemor, og svigerfar med kone for bestefar og mimmi. De har jo vært gift siden samboern min var barn, så det er naturlig at hun regnes med som en slags bestemor hos oss hvertfall... Men han kalles også bestefar av hennes barnebarn da...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Ja vet hvordan det er! Faren min har fått seg nye dame, som er 25år og faren min er 43år :S Jeg selv er 22år, syns det er utrolig merkelig! Hun dama sier hele tiden til alle at hun er "bestemor", det syns jeg blir så feil. Når jeg var hos dem på julaften spøkte hun med mora si at hun var "oldemor". Det er bare mora mi, faren min og mora til exen min som er besteforeldrene til jenta mi, hun kommer aldri til å bli det. Skulle så gjerne ønske hun respekterte det jeg mener og ikke bare prøver å trumfe igjennom med det hun mener er riktig hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #10 Skrevet 5. januar 2009 I stedet for å henge seg opp i titler, hva med å se på det sånn: Hvem har gjort seg fortjent til å bli kalt besta/beste/bestemor/bestefar. Selv vet jeg av flere eksempler på at biologiske besteforeldre ikke bryr seg en døyt, mens stebestemor "sliter livet av seg" for at den lille skal få alt godt i livet sitt.
Miss Misantrop Skrevet 5. januar 2009 #11 Skrevet 5. januar 2009 Huff. Det må da være rom for å kalle henne bestemor x F.eks. Bestemor Kari. Nær familie kan man ikke få nok av. Ta godt vare på dem alle.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 Jeg synes det er litt frekt å tilegne seg bestemorstittelen av henne, jeg. Vi har bare brukt navnet på min stemor. Og kommer alltid til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #13 Skrevet 5. januar 2009 Jeg hadde samme dilemma.Å valgte å la denne dama kalle seg bestemor.For hun var jo sambo med pappan min.Han kalte henne kun besta,og det var vel et ok navn.Ungene hadde jo alle rette besteforeldre i tillegg,så en til gjorde ingenting. Men sambo til mamma har aldri vært anna enn navnet hans.Det på grunn av at ikke ønska være bestefar til mine unger.... så,la di kose seg og glede seg til den nye verdensborgern kommer. Ekte eller ei,di kan gi like mye kjærlighet til knøttet alikevell. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #14 Skrevet 5. januar 2009 hos oss har også alle besteforeldre fått ny samboer, og vi snakket mye om nettop dette tema før barna ble født...komunikasjon er en fin ting.. mine barn sier mormor og bestefar.. til min mor og hennes kjæreste og kaller også min far og hans kjæreste for morfar og bestemor... min manns stefar ønsket ikke å være "bestefar" så han kaller vi ved navn... (selv om han er en del av familien var det slik han ønsker det) men å selv "opphøye" seg til besteforeldre til inngiftet slekt er ikke greit.. det er barnas foreldre som må "godkjenne" dette syns jeg...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 Det blir for dumt at inngiftede skal bestemme sånt selv. Hva med de besteforeldrene som vil kalles besteor og bestefar da? Skal de likestilles med nye partnere? Det er jo direkte urettferdig. titler kan man ikke bare ta.
Duracella Skrevet 5. januar 2009 #16 Skrevet 5. januar 2009 VIktig å huske her at den "inngifte" uttrykker ganske mye interesse og kjærlighet gjennom å ønske seg en tittel! Det er ingen bagatell. Det ligger følelser bak, og man skal ikke såre de som tydeligvis ønsker et positivt forhold til barna. Disse inngifte damene bor faktisk sammen med en av besteforeldrene, og vil gjennom den personen være mye tilstede i barnets liv. Hver gang barnet besøker bestefar, faktisk! Så at hun da er villig til å "investere" i forholdet er en veldig positiv ting. Barna mine har faktisk seks besteforeldre, og jeg må si at de ikke lider så veldig under det.... De får bøttevis av oppmerksomhet, kjærlighet og gaver. Å si at det er opp til barna er helt feil: Barna bruker den tittelen eller navnet som de voksne introduserer de som når de er små, og bytter vel ikke navn på en person etter tre år!
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #17 Skrevet 5. januar 2009 Dersom du ikke har tatt det opp med dem på forhånd, synes jeg det er helt naturlig at hun kaller seg bestemor. I vår slekt er det bestemor og bestefar når en av partene er sambo/ gift med en av foreldrene våre, og mormor og morfar og farmor og farfar på de som er gift med hverandre eller alene.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2009 #18 Skrevet 5. januar 2009 Det der var som å lese om meg selv!! Jeg fikk fortalt av min farmor at min stemor er skuffet og snurt fordi hun bare skal bli kalt med fornavn. Både jeg og samboeren har skilte foreldre som er gifte på nytt og alle våre steforeldre blir ikke kalt bestemor/bestefar. I mitt tilfeller er det overhode ikke naturlig at noen av mine steforeldre skal få noe tittel. Synes det blir helt feil. Den dagen mine stesøsken får barn kommer ikke de heller til å kalle min far for bestefar.
Månefeen ♥ Skrevet 5. januar 2009 #19 Skrevet 5. januar 2009 Mange forskjellige meninger ute å går her, det er bra fint at folk er forskjellig synes jeg Dere som sier "huff ikke heng deg opp i det" eller dere som mener at stemor viser initsiativ ved å ta tittelen.. har dere lest det jeg skrev grundig nok? Denne damen har jeg ikke et nært og kjært forhold til, for meg blir det helt unaturlig. Jeg har ikke snakket med henne om dette på forhånd, trodde ikke det var et tema, særlig ikke når min far ikke blir kaldt "bestefar" for hennes barnebarn. Hvis hun så gjerne vil være bestemor til mitt barn kan hun gjøre sitt for å få en god kontakt med meg først synes nå jeg. Til dere som skjønner situasjonen og mener det skal ligge et hjerte bak tittelen, takk Hl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå