Gå til innhold

Overreagerer jeg...? Ang. svigerfamilien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien til mannen min har et veldig nært forhold, og jeg syns alltid at det er kjempekos å være med dem, men jeg har liksom aldri helt følt at jeg kommer ordentlig innpå dem. Ved festlige anledninger tas det gjerne familiebilder, og da har jeg fått være med på noen bilder, mens de har tatt flest med bare de fem. Før vi giftet oss, tenkte jeg at det var helt naturlig, i tilfelle forholdet vårt skulle tatt slutt.

Nå har vi vært gift i fire år, og vi har fått ei lita jente sammen. Vi var der i nyttårshelgen, og søsteren hans har laget et nydelig familiealbum, hvor første ark er et bilde av de fem og tittelen: "her er hele familien samlet", og senere i albumet kommer et bilde av "broren min og kona". Dagen vi skulle dra, sier svigermor til mannen min mens jeg er der; "kan vi avtale en tid denne våren så VI FEM kan gå til fotograf å ta familiebilder?" De siste timene før vi dro, måtte jeg virkelig streve for å ikke begynne å gråte, for jeg syns det var sårende at jeg ikke blir regnet som en del av familien.

I min familie hadde det vært en selvfølge at han skulle være med om vi skulle tatt familiebilder eller lignende, han er jo en del av familien nå! Er det bare jeg som overreagerer når jeg blir lei meg for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig, men hos oss blir iallefall både min mann og min brors kone regnet med i familien... Samt begge barnebarna.

Skrevet

Det hørtes rart ut..

Skjønner godt du er lei deg!!

Skrevet

Huff - nei, synes ikke du overreagerer. Familie politikk kan være både slitsomt og sårende. Måtte kikke på innlegget ditt siden jeg selv har akkurat vært gjennom en vanskelig jul/nyttår selv med svigerfam. Liker de godt, men vi er så vanvittig forskjellige. vanskleig når man skiller seg ut og foler seg veldig annerledes og missforstått. Vet ikke akkurat detaljene av din situasjon, men 'Lykke til' videre til deg. Prov og tenke på deg og han og glem resten av fam. Det prover jeg, men jeg vet det er VELDIG vanskelig.

Skrevet

skjønner du reagerer jeg..iallefall når det er snakk om familie bilde.. jeg var med på familie bilde til samboeren min sin familie da vi ahdde vært saammen 1.5 år. da var vi hos fotograf. når moren skulle lage julekort måtte hun ha meg med på bildet også... selv om jeg veldig gjerne tilbød meg å ta bildet. hehe.. hater å bli tatt bilde av. men kjekt å bli regnet som familie da...

Skrevet

Jeg synes du overreagerer, men kommer nok fra en familie som er lik svigerfamilien din. :-)

Selvfølgelig er du også en del av familien, men de fem er jo "ordentlig" familie hvis du skjønner? Akkurat som du, mannen din og barnet deres. Regner ikke med at du tar med svigerfamilien din på deres familiebilde heller? :-)

Skrevet

Du er absolutt en del av familien, men det er også faktum at halvparten skiller seg, så at de tar bilder både med og uten inngifte er kanskje ikke så rart, eeeegentlig.

Når det er sagt, de kunne ha tatt opp dette med mannen din, og ikke foran alle.

Jeg tror ikke de mener å ekskludere deg.

Skrevet

Men må legge til at det høres litt spesielt ut å ta familiebilder hos fotograf med VOKSNE barn... :-)

Skrevet

Er søskene til mannen din gift osv da? Er de inkludert på familiebilder da? Jeg synes ikke det er så rart egentlig hvis de vil ha et siste bilde liksom av alle 5 som voksne. Men hvis du føler deg veldig utenfor synes jeg du skal snakke med mannen din om dette

Skrevet

Det hadde jeg ikke reagert så veldig mye på faktisk... Og om hans søsken ikke har partnere enda er det ikke sikkert de tenker over at de "utestenger" deg en gang.. Vent til de andre gifter seg/får fast partner, så blir det nok flere familiebilder hvor alle er med, også inngifte.

Når de skal til fotografen vil de vel bare ha sine egne, ellers må det jo taes nye bilder hver gang noen gifter seg da.

Skrevet

Du er jo med på noen bilder??

I min familie er det ofte at vi tar bildet av "bare" de som er i direkte familie, altså foreldre, barn, barnebarn + evt besteforeldre etc etc.

Likevel er jo også min sambo med på andre bilder, på samme måten som andre "inngifte" i familien er med på andre.

Alt til sin tid... Get over it :)

Skrevet

Her jeg bor er det "ingen" som har inngifte med på familebilder hos fotografen. De inngifte regnes selfølgelig som en del av familien, men mange har oppe bilde på veggen av far, mor og søsken.

Håper din svigerfamilie ser på det på samme måte. Då er du nok inkludert, selv om du ikke er med på bildene.

En rar skikk, men det er kanskje "et siste grep" om kjærnefamilien?

Skrevet

Og ikke bli inkludert er ikke greit. At de tar fotografbilder med kun barn + evt. barnebarn synes jeg er helt fair. Det gjorde de i eks-svigerfamilien også.

Let å føle seg utenfor, du bør kanksje nevne dette for mannen din.

Skrevet

Synes nå heller det "rare" ved dette, er denne overstadige? trangen til å ta bilder av en gjeng voksne linet opp som en gjeng 1.klassinger..

Ok å ta bilder altså, for all del... Men hva er det med denne kunstige krampeaktige bildeknipsinga i unaturlige settinger da??

Likevel, når de første skal fotograferes til våren, så kunne jo du fått vært med på noen bilder også da.. Og ved et vet. brudd så kunne de tatt frem familiebildet istedetfor. Eller tatt et bilde med dere og barnebarnet sammen kanskje??

Nei, synes bare hele problemstillingen var litt snodig:-S

Skrevet

Takk for svar, alle sammen :)

En ting hadde vært om vi alle dro til fotografen for å ta bilder, og de tok bilder både med og uten meg, det syns jeg hadde vært bare naturlig! Men å legge opp til en sånn høytidelig fotosesjon uten å ta meg med i det hele tatt...? Synes iallefall det var en litt rar måte å legge det frem på av svigermor!

Jeg og mannen snakket om det i bilen på vei hjem, og han også sa han stusset på det da svigermor nevnte det. (og han tenker ALDRI på sånt ellers). Men han sa også som noen av dere sier, at sannsynligvis tenker de ikke over problemstillingen i det hele tatt. Ikke vet jeg... :)

Skrevet

Tror ikke du behøver å bekymre deg. :-) Det hadde IKKE vært naturlig for meg å være med på familiebilde med svigerfamilien min, hvis det helt tydelig gjaldt "dem".

Hadde svigerinnen min vært med, og ikke jeg - DA hadde det vært noe annet. :-)

Skrevet

Dette må jeg bare kommentere. Svigerfamilien min er en kopi av din. Da vi gutten vår tok de gutten ut av hendene mine og tok "familiebilde" uten mor til barnet. Rimelig sært spør du meg. 7 måneder etter dåpen giftet vi oss. Da tok min mann en alvorsprat med de i forkant og sa at ham ikke ønsket brudebilder uten at bruden også var med. Det har aldri vært et problem siden

Tror det er bare tankeløshet. Men forferdelig sårende.. I know

Skrevet

Jeg synes du ikke overreagerer i det hele tatt!

Du og mannen din har tross alt vært gift i 4 år, så familien hans burde ta deg med på familiebilder da, siden du er en av familien, du har jo samme etternavn som dem! Hadde du bare vært sammen med han i 4 mnd så hadde det vært forståelig at du ikke ble regnet med på familiebildet. Du får bare si til mannen din at du syns det er sårende å ikke bli inkludert og se hva han sier til familien sin da ;)

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes du overreagere. Alt til sin tid. Om jeg skulle tatt familiebilder hos fotograf, ville det blitt meg, mine søsken og foreldre. Eller meg, min mann og barn. Synes ikke det er rart at ikke svigerbarn er med på slike bilder.

Skrevet

det er det råeste jeg har hørt! Da hadde jeg blitt lei meg,sier ikke mannen din noe til dette? Det er vel naturlig at du skal bli med på alle bildene siden du er en naturlig del av familien

Skrevet

Ja du overreagerer...

I min svigerfamilie er de fire brødre + foreldrene og om de vil ta familiebilde så er ingen av svigerinnene med. Dette pga de vil ha et rent familiebilde.

I vårt bryllup ble det tatt bilder av meg, min bror + foreldrene - ingen sure miner fra mannen min.(Dette var ikke hos fotografen men utenfor lokalet hvor festen var)

I dåpen til barnet mitt ble det tatt bilder kun av min familie- ingen sure miner fra mannen min, svigers eler andre. De tok da sine egne bilder med sin familie (vi hjalp hverandre med å ta bilder)

MEN om din svigerfamilie + noen inngifte hadde vært med på bilder ville jeg ha reagert....

Skrevet

For meg er det en forskjell mellom kjernefamilie og storfamilie. Du er et medlem i storfamilien til din mann, men han kommer fra en kjernefamilie med mor, far og barn.

Om de ønsker å ta et fotografbilde av seg som kjernefamilie så har jo ikke du noe der og gjøre. Like lite som svigerinnen din har å gjøre på et bilde av deg, mannen og barna.

Jeg synes du er litt hårsår når det gjelder dette. Det virker nesten som du leiter etter tegn på at du ikke er helt akseptert av familien til mannen din. Men om de behandler deg godt og dere har en god tone så er du jo sikkert det! Men det vil alltid være en forskjell på egne barn og inngiftet familie.

Jeg har et godt og nært forhold til min manns familie, men jeg hadde syntes at det var merkelig hvis jeg skulle vært med på familiebildene deres.

Skrevet

Det var vel ikke snakk om barnebarn på det familiebildet som skulle tas?

Personlig synes jeg det er koselig å ha bilde av generasjonene på hver side av familien - feks besteforeldre, med barn og barnebarn i direkte linje.

Ville da aldri presset meg på et sånt bilde i svigerfamilien?...

Skrevet

Hvis svigerforeldrene dine hadde villet tatt bilder av bare seg, sine barn og barnebarn (altså din datter), uten deg, hadde jeg også reagert. Skulle datteren din vært med på bildet, skulle du også vært det etter min mening. Men jeg forstår det slik at dette familibildet var det bare svigerforeldrene dine og deres barn, altså søster og bror (din mann), det syns jeg da virker helt greit. Kanskje litt rart å ta familiebilde med voksne barn?? Foreslå for dem å ta familiebilde med alle barn og barnebarn, inkludert inngifte:)

Skrevet

Jeg synes ikke du overreagerer.det høres helt merkelig ut. Virker som om de ikke innser at mannen din har dannet sin egen familie nå.Svigerforeldrene dine sliter med at sønnen har fløyetut av redet.

Hva sier mannen din om dette da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...