Gå til innhold

Hjelpes, så fort kan ting snu! (HELLP-syndrom)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt et helt flott svangerskap fra første stund, uten særlige plager av noe slag. Så, da jeg var på kontroll mandag for snart en uke siden, hadde jeg høyt blodtrykk (140/90, mot normalt 105/60) og ble bedt om å ta det med ro. Neste kontroll, fredag, hadde det gått litt ned igjen og ting så ut til å gå bra. Men jeg hadde +1 protein i urinen, så jeg fikk ny kontroll satt opp allerede onsdag. Alt greit så langt. Forresten 35+3 på vei.

Så kommer kvelden, jeg og min kjære ser film. Kjenner at kroppen er urolig, litt ubehag i magen. Dette forverret seg raskt fra rundt kl 23. Ringte føden ca kl 01, for da hadde jeg begynt å få smerter øverst i magen. Ble bedt om å komme inn med det samme. Da jeg kom inn på føden var blodtrykket på 190/120 (!), og smertene var intense øverst i magen, like under mellomgulvet. Fikk blodtrykkssenkende intravenøst, som hjalp litt. Men hele natten var preget av at blodtrykket steg igjen med det samme virkningen av tablettene jeg fikk, gikk bort. Oppkast, smerter og tretthet, blodprøver hver 6.time, blodtrykksmåling hver halvtime og kateter i blæren (fysj og æsj, ekkelt). Keisersnitt ble hele tiden vurdert. Fy flate så skummelt.

Nå ligger jeg på Obeservasjonspost for gravide, med påvist HELLP-syndrom, den alvorligste typen svangerskapsforgiftning. Etter en dag med hyppige kontroller, blodtrykksregulering, omtrent forbud mot å forlate sengen og måling av all væske ut og inn, har tilstanden heldigvis stabilisert seg, og formen er god.

Fikk ballongkateter i mormunnen i går, men det hadde ikke skjedd mye da de fjernet det i dag. Har fått beskjed om at jeg ikke får reise hjem igjen før lille gutten har kommet, så nå trenger han ikke somle! :) Skal vurderes på nytt i morgen, og håper jeg får stikkpille da.

Heldigvis er det trådløst internett her, så dagene trenger ikke nødvendigvis bli så lange... :) Da vi dro hjemmefra om natten, var verken sykehusbag eller noe pakket klart, så stakkars samboeren min måtte hjem i går og pakke i all hast på egenhånd. Tips til alle: Skriv en huskeliste over alt som skal i bagen, detaljert om akkurat hvilke klær og toalettartikler som skal være med, slik at din kjære finner rette tingene! Min kjære pakket ned omtrent hele badet, for jeg hadde jo ikke skrevet opp hva slags toalettgreier jeg skulle ha med! :)

HELLP-syndromet er forresten godt beskrevet her, for de som vil vite mer om det: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=19437

(husk å ta bort eventuelle mellomrom)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, ble visst veldig langt... Jaja, de får lese de som gidder! :)

Skrevet

Uff da, høres ikke godt ut!!

Skal krysse fingrene for at han kommer ut snart.

Lykke til :)

Skrevet

Ting kan virkelig bli snudd på hodet i en fei! Håper du slipper å ligge og vente alt for lenge, og at den lille i magen har det bra :-) Godt tips det der med en liste, forresten. Lykke til med fødsel!

Skrevet

Oj, skremmende opplevelser for deg der - men godt at du ble så tett fulgt opp hele veien, og fremdeles blir det. Snart har du nok bebisen din hos deg! :)

Skrevet

oi! men godt at du fant ut av det så kjapt i allefall.

lykke til med fødsel og den lille=)

Skrevet

Heisan du!! Og velkommen i klubben.. Jeg hadde også HELLP. Men jeg fikk det akutt under fødsel. Fikk akkuratt de samme symptomene som deg bare det jeg var godt igang med fødselen. Hadde vel ca 4 cm. Hadde BT på 214/145 på det værste. Fikk en del kramper men var bevisst hele tiden,tror jeg. Pga av BT kunne de ikke ta KS så jeg måtte vente på full åpning med epidural så de

kunne dra babyen ut med tang. Fikk ikke lov til å pressse i det heletatt da de var redd for at blodårene i hodet skulle sprekke.

Ønsker deg lykke til med fødselen og husk: Ta det med ro..Også etter fødselen. Det tok 3 mnd med meg før BT ble normalt igjen. Dvs jeg ble erklært fridk rett før jul. Kjempe presang.

Skrevet

Ja, jeg har blitt forberedt på at jeg muligens ikke får lov til å presse selv jeg også. Får bare ta det som det kommer, og håpe at blodtrykket holder seg stabilt og greit også gjennom fødselen. Ikke akkurat den fødselsopplevelsen jeg hadde håpet på, men det viktigste er jo at babyen blir født frisk og fin! :)

Tusen takk alle sammen! Krysser fingrene for at det skjer noe i morgen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...