LapScouse Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Er ditt barn da bare norsk eller får barnet dobbelt statsborgerskap?
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Det kan du vel velge selv. Norsk får de jo automatisk. Man kan vel ha dobbelt statsborgerskap til man er 18 eller så!?! Vi kommer til og skaffe et pass til til vår gutt i tillegg til hans norske.
Miss Foster Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Jeg fødte i 2008 og far er utenlandsk. Ungen har norsk statsborgerskap.
LapScouse Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2009 Men kan de få farens statsborgerskap? Sånn uten å måtte gi opp det norske. Vil så gjerne hun skal ha dobbelt statsborgerskap som broren, så kan de selv velge når de er 18 begge to.
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Det tror jeg da de kan. Det beste er vel og ringe ambassaden til det landet faren er fra og sporre. Tror de kan ha dobbelt fram til rundt 18-21 eller så. Det er vel Norge som ikke tillater dobbelt statsborgerskap etter det...? Tror jeg...Min mann er irsk. Irland tillater dobbelt. Må ikke velge når de blir 18 der.
LapScouse Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 4. januar 2009 Min er engelsk, så british.. får ta meg en telefon tenker jeg, for jeg finner det ikke helt klart på UDI sine sider.
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Ok, hele UK tillater dual citizenships. Så da er det jo bare og kjore i vei med engelsk pass, også må de vel velge når de blir rundt 18 med mindre de norske lovene har forandret seg innen den tid. Men for nå klan de da ha engelsk og norsk - no problem!
LapScouse Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. januar 2009 Ååååå, nå ble jeg glad. Håper du har rett...! Da blir det dåp i Liverpool rundt Bonfire night og jenta får dobbelt statsborgerskap, hurra! Er viktig i forhold til hvor de vil studere synes jeg. Stor forskjell i skolepenger og studiealternativer slik som det er nå, men mye kan endre seg på 18 år..
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Er 90% sikker på dette. Ja, fint og kunne holde alle dorer 'åpne' ift framtid og studier/jobb osv. Her har pappa Irsk og amerikansk pass, så barna kan soke am også hvis de vil. mange muligheter. Men, mye kan forandre seg, ja. Lykke til,
Gjest -<<- Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Alle barn som har norsk mor eller far får automatisk norsk statsborgerskap. For at de skal kunne ha dobbelt statsborgerskap, må det andre landets lover være slik at de også der får automatisk statsborgerskap. Dersom man søker om/aktivt samtykker til å få et annet lands statsborgerskap, vil man miste sitt norske (Statsborgerloven §23).
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 ja,ja - i ett notteskall sier jo det akkurat det samme. Dvs at er enten mor el far f.eks engelsk får barnet automatisk engelsk statsbrogerskap. Hvis man soker ett annet lands statsborgerskap og man ikke har en forelder som er derfra vil nok det forste statsborgerskap frafalle.
Gjest -<<- Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 Ja, i tilfellet Storbritannia går det fint. Men mange andre land har regler som gjør at man aktivt må søke om statsborgerskap dersom man fødes utenfor landet, selv om en forelder er statsborger. Og da kommer norsk statsborgerlov inn og tar fra en det norske. Kjip lov.
partyoffive Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Hmmm, ja det er kjipt da. Kjenner personlig kun til UK og USA.
BoyMadeInChina Skrevet 5. januar 2009 #15 Skrevet 5. januar 2009 Barnet vårt er norsk, iom at Kina tillater ikke dobbelt statsborgerskap. Er dere medlem av Facebook? Vil bare vise dere denne gruppen: http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=29614391665
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå