Gå til innhold

Nå er lillegutt ute:)


musketingen

Anbefalte innlegg

3. januar kl 05 på morgenen ble lilleprinsen vår født!

 

Fødselen gikk veldig greit, så jeg er kjempe takknemlig!

Gikk hele fredagen med rier som kom og gikk. Var 10 - 20 min mellom riene, og heller ikke vonde...

Men da kvelden kom var jeg skikkelig lei og vi dro ned til føden bare for å se om det var skjedd noe. Det var 2-3 cm åpning, men livmorhalsen (?) var enda ikke helt moden, så det var jo skikkelig kjipt.

Jordmor strippet meg og vi dro hjem igjen.

Sov halvannen time, med rier hvert tiende minutt som også begynte å bli vonde. Da orka jeg ikke vente mer så vi dro til føden igjen. Da var kl blitt 01. Ble tatt godt imot av jordmor som fant varmepute og ting og tang til meg.

Så var det bare å vente. Riene kom liksom ikke noe særlig ofte, ca hver femte minutt... Klokka gikk og ikke så mye skjedde. Etter noen timer med venting begynte jeg såvidt å bruke litt lystgass, og jordmor bestemte seg for å ta vannet. DA skjedde det ting. Fikk kraftige rier i noen minutter (ca 10 min) og deretter var det klart for å presse. Jeg trengte kun TRE PRESS så var lillegutt ute!!!!! Det var himmel altså! Han var forresten ikke så liten: 4200 g og 53 cm lang:)

 

Så fødselen varte lenger enn de første fødslene mine, men det var ikke så intenst. Hadde lange, gode pauser de første timene. Selve utpressingen tok jo bare sekunder, og det var nettopp dette jeg grudde meg til, så jeg er bare kjempe glad!

 

Jordmor var utrolig flink, hun var tydelig på å gi beskjed når jeg kunne trykke og når jeg helst skulle la være. Jeg er overbevist om at det var det som gjorde at jeg ikke revnet noenting eller måtte sy noe!

 

Nå er vi hjemme. Jeg har aldri vært så sprek etter en fødsel, så det er deilig!!!

 

 

Lykke til dere som snart skal i gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer så mye! det må være deilig å være ferdig!!! Lurer på en ting.... Hva vil det si at jordmora strippet deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!!!

Anonym: stripping - jordmor er inne og "tøyer" mormunnen/åpningen for å fremprovosere modning evt. sette fortgang i rieaktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...