Gå til innhold

Biomor har tydeligvis misforstått!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har nå "gitt bort" sønnen sin til biomor for et halvt år, fordi han selv skal jobbe borte hver uke og ikke er hjemme. Og pga problemer i vårt forhold, så blir det ikke riktig at sønnen skal være hos meg når mannen min er borte, siden vi liksom skal bruke tiden fra hverandre til å finne ut hva vi skal gjøre med vårt forhold. Saken er at det er HAN som er usikker og trenger tid for seg selv, så hvis sønnen hans skal være hos meg når han er borte, så føler jeg meg som en barnepasser.

Men nå viser det seg at biomor tydeligvis har misforstått. Hun sa hun skulle på trygdekontoret i morgen og skaffe papirer, slik at hun alt kan overføres til henne av bidrag etc. Men det var jo ikke det som var planene til mannen min. Dette skulle være en midlertidig ordning mens han jobber borte fram til sommeren, og etter det skal sønnen igjen bo hos pappan sin (og meg evt, hvis vi fortsetter vårt forhold).

Saken er at biomor ikke har betalt barnebidrag, siden hun ikke har penger til det. Mannen min har bare fått en minimum hver måned, men unntak av noen måneder i sommer og høst da biomor fikk seg fast jobb. Da kom det noen tusen annenhver mnd. Men etter at hun fikk et barn til, så har ikke mannen min fått noe.

Planen nå var at mannen min likevel skal betale SFO og alt annet for sønnen, sånn som han har pleid. Han skal til og med betale månedskort på toget for henne, siden hun må ta tog til og fra skolen som sønnen går på (bare 5 minutter med tog).

Det hun nå tydeligvis tror er at hun skal få penger for å ha sønnen sin, og hun sier hun selv skal betale SFO. Men når hun ikke har penger til å betale mannen min barnebidrag (det er snakk om 1000-1500,- pr. mnd), hvordan skal hun da ha penger til å betale nesten 2000,.- for SFO hver mnd. Det kommer til å ende med at mannen min må betale det OGSÅ, fordi eller mister sønnen hans SFO-plassen (noe han sikkert ikke vil, da han trives der og har venner han leker med etter skolen).

Nei, dette syns jeg var skikkelig teit. Og midt oppi dette, så sitter JEG med dårlig samvittighet, fordi jeg ikke "vil" være barnepasser for stesønnen min mens mannen min bruker tid for seg selv til å finne ut av hva han vil videre når det gjelder VÅRT forhold. Hvor teit er det? Han kan jo ikke ha meg på vent og samtidig bruke meg som barnepasser.

Måtte bare få ut litt frustrasjon!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det jeg syns er passe sykt er at dere seriøst tror at dere kan "gi bort barnet" i et halvt år og tror at hun gladlig vil gi tilbake barnet som om barnet var en ting hun lånte.

at far faktisk gjør dette mot eget barn er jo i grunn ganske sykt når han har hovedomsorgen!

hadde far her hatt hovedomsrogen og jeg skulle "passet" mitt eget barn i et halvt år mens han fant ut om han likte dama si eller ikke, så hadde jeg også krevd om å få overført alt til meg. barnet fortjener ett stabilt hjem. og det kan jo far helt tydlig ikke gi han når han stikker av sånn.

sykt!

Skrevet

signerer :::)

Skrevet

Amen til mortilgunnar.

Skrevet

Stakars unge! Noen som har spurt han hvordan han har det midt oppi dette eller?

Skrevet

vist biomor er arbeidsøker eller jobber så får hun dekt 64% av sfo utg.

Å hvorfor skal ikke han bet barnebidrag da? Synes jeg er bare rett og rimelig.

Når hun har ingen intekt eller liten inntekt så fikk han vel barnebidrag igjennom NAV? minstebeløpet?

Skrevet

Det første som slo meg er at når man har fått barn, så er muligheten til et halvt år for seg selv borte!

Hvis jeg har forstått det riktig så har far hovedomsorgen. Det vil si at han kan ikke reise avgårde fra gutten sin og skyfle han over på mor. Det var vel en grunn til at far fikk hovedomsorgen i utgangspunktet?

Det andre som slår meg er: Hvem er på lag med denne gutten? Hvem er det som er den stabile, trygge som gjør at dette barnet føler seg elsket og ivaretatt, og ikke som en som er i veien og må "settes bort" fordi han ikke passer inn i pappas jobb?

Hvis det er så at denne gutten bor hos deg og far til daglig, så synes jeg absolutt at du burde ha dårlig samvittighet for ikke å ta deg av han. Det er hans hjem også! Ikke se deg selv som gratis barnepike, men som en omsrgsperson som er viktig i guttens liv.

Når det er sagt, så skjønner jeg at mor vil ha alle papirer i orden. hvem vet om det halve året plutselig blir 9 mnd....1 år...osv

Skrevet

Må si meg enig med alle de andre her. Rar mann som kun tenker på seg selv.

Skrevet

Ja, høres sykt ut, når du sier det på den måten. Det kan jeg være enig i. Men biomor var jo enig i det selv, så vidt jeg forstod.

Hvis vi skal snakke om stabilt hjem, så er IKKE hennes hjem stabilt i alle fall. De har sikkert flyttet 6 ganger på et år, krangler og holder på hele tiden...har jeg fått inntrykk av. Det er hos oss gutten har det stabilt.

Men akkurat nå blir det jo helt feil at gutten skal bo hos sin stemor, ikke sant?

Du sier at far "stikker av". Han har ikke akkurat mye valg når jobben hans reiser rundt det neste halve året da. Tro meg - han ser etter annen jobb HVER dag! Men det er snakk om penger her også. Han kan ikke bare ta hva som helst. Det ville vi ikke hatt penger til. Og i disse tider er det jo umulig å få solgt huset, det som suger mest penger ut av oss. Hadde vi kunnet gjøre det, så mener jeg at han burde ha tatt "hva som helst" av jobb inntil han finner en "skikkelig" jobb.

Tro meg - vi prøver å gjøre alt for at sønnen skal "slippe" å flytte til sin mor. Men akkurat nå, så er det jo ikke riktig at han skal bo hos meg mens far finner ut hva han ønsker med livet sitt.

- HI -

Skrevet

Må si meg enig i de andre her.

Tror egentlig at det er HI som har misforstått her.

Mener du virkelig at biomor ikke skal få de pengene hun har krav på?

Er det mere riktig at DU skal sitte med inntekt på et barn du ikke vil ha?

Så mor skal ha alle utgiftene mens du skal sitte på pengesekken?

Tror du skal gå litt i deg selv HI,så ser du nok din egen urimelighet i dette.

Sorry,men du får ingen sympati fra meg!

Skrevet

javel han har et ustabilt hjem med biomor, men et stabilt hjem hos dere?

Hvorfor i allverden får han ikke lov å fortsette å bo i sitt eget hjem?

Jeg hadde glatt latt min stesønn bod her visst mora han ikke kunne hatt han lengre av en eller annen grunn..min er sjømann og vekke en mnd om gangen, men hadde ikke hatt betenkeligheter med å hatt han her alene når pappan var vekke.

Synes du er den egoistiske her. er jo guttens hjem også, Blir kastet ut fordi pappan må ha et halvtår å tenke på..

Skrevet

Ja, jeg er enig i at han er en rar mann som akkurat nå bare tenker på seg selv. Bare for å legge til en ting - jeg er høygravid med MITT første barn, også velger han å slippe denne bomben NÅ - at han trenger tid for seg selv. Han har tydeligvis problemer han må fikse. Jeg er VELDIG sint om dagen!

- HI -

Skrevet

Anonym 21:01:

Hadde du virkelig ikke hatt noe problemer med å la din stesønn bo hos deg mens biofar har deg "på gress" og prøver å finne ut hva han vil i forhold til deg? Tenk om han finner ut at han vil gå fra deg. Ville du ikke følt deg veldig brukt - som en barnepasser?

Skrevet

har man hovedomsorgen for et barn, og den andre parten ikke vil, har lyst eller evner og ta vare på et barn (som du sier, de er ikke stabile og flytter og krangler mye)

så har man ikke rett til og "finne ut hva man ønsker med livet sitt". man har ikke rett til og reise vekk fra barnet sitt i et halvt år pga økonomi eller noe som helst annet!

jeg hadde aldri, noen sinne, satt meg i en slik sitvasjon at jeg måtte reise bort fra sønnen min i et halvt år. så eineveik går det faktisk ikke ann og være som hovedomsorgsperson!

Skrevet

Pass på at du også får papirene i orden slik at han betaler deg bidrag når han er borte 6 mnd.

Håper det går bra med deg og babyen din.

Skrevet

Anonym 21:00:

Poenget er jo at biomor ikke betaler barnebidrag, fordi hun ikke har penger til det. Det har hun knapt gjort på tre år. Og nå skal hun liksom ha råd til å betale SFO for gutten? Biofar har jo hatt planer om å betale både SFO OG transport for biomor, slik at gutten skal gå kommet seg til og fra skolen uten problemer.

Klart biomor bør få de pengene hun har krav på. Men biofar har jo ikke fått det på tre år.

Du spør om mor skal ha alle utgiftene mens JEG sitter på pengesekken. Det finnes jo ingen pengesekk, for hun betaler jo ingenting. Så det mannen min og jeg har betalt til SFO har gått av egen lomme så å si hele veien.

HI

Skrevet

kanskje hi gjør lurt i å melde flytting slik at hun bor hos sin mor/far når barnet blir født og hun får foreldreansvaret alene... så kan du heller melde flytting tilbake igjen etter på.

mannen er jo helt klart ikke til og stole på :-(

Skrevet

hun får støtte nok til og betale for sofo og en hel del andre ting om hun står oppført som aleneforsørger (med mindre barnet er over 8 år)

Skrevet

Når det gjelder barnet VI venter sammen, så kommer det ikke på tale at han skal ha hovedomsorgen, og det vet han. Jeg er og kommer til å bli en mye bedre mamma for min datter enn biomor er for sin sønn. DERFOR kommer aldri det til å skje. Jeg kommer ALDRI til gi fra meg min datter til min potensielle ex-mann.

Når jeg leser alle disse svarene om igjen, så må jeg innrømme at jeg ser hvor sykt dette er. Mannen min burde bli hjemme og ta seg av sønnen sin. Han KAN ikke reise avgårde på denne måten. Men sånne ting er jo ikke fikset å dagen.

Kanskje jeg burde gå i meg selv ja, og kanskje jeg burde ta meg av min stesønn til mannen min kommer tilbake, men prøv også å sett dere i min situasjon. Mannen min er på vei til å gå fra meg!!! Og mens han finner ut hva han vil, så skal jeg virkelig være "barnepasser" for sønnen hans. Syns ærlig talt ikke det er MEG dere bør være sinte på her.

Men jeg tenker også på gutten her. Og jeg vurderer faktisk nå å si til mannen min når jeg snakker med han senere at jeg er villig til å ta meg av gutten slik som var planlagt (50%). Uansett hvor vanskelig det måtte bli for meg følelsesmessig! Gutten fortjener stabilitet og trygghet - og rutiner! Da får heller jeg gå og ha det jævli et halvt år, gå og vente på hva mannen min finner ut hva han vil med vårt forhold!

HI

Skrevet

det er ikke deg det er noe galt med HI! det er ikke du som har ansvar for dette barnet.

du er babyhus for ditt første barn, og i tillegg kanskje på vei til og bli alenemor. det er tøft nok i seg selv. uansett om forholdet deres hadde vært perfekt, så har far ingen rett til og dytte ansvaret over på deg. det her hans barn! og du får sansynligvis nok med ditt eget barn når det kommer ut.

om jeg var deg ville jeg heller tatt en alvårsprat med han og forklart at om han stikker fra barnet sitt så har han ingen garanti for at han får barnet tilbake. for han er som hovedomsrogsperson ansvarlig for seg som skjer hos mor når han er borte. så om han siden i en rettsak vitner mot at hun er "gal" så er jo han like gal som sender barnet sitt frivilig til henne....

Skrevet

Stakkars barn- snakk om å være kasteball da:(

Moren har rett på både bidrag og barnetrygden dette halvåret og din mann må også være klar over at det er ikke bare å hente barnet tilbake etterpå om moren setter seg på bakbeina. Forøvrig setter jeg spørsmål med hva som gjør barnemoren så uegnet som hovedforsørger ellers, men at hun vil klare oppgaven fint et halvår når det passer for dere. Om det skulle bli bråk om omsorgen etter dette vil dere ikke vinne frem overhodet ved å prøve å svekke morens evner som omsorgsperson- dere har selv ført barnet til henne.

Skrevet

Jeg kjenner dere igjen. Du er venninne med tillab. Hver gang du skriver her så er det trøbbel stesønn/biomor det handler om. Stakkars lille kasteball med en hykler av en stemor og drittsekk av en far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...