Elin1980 Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Jeg har i noen dager nå vært veldig rastløs og hatt vansker med og puste skikkelig..føles trangt i brystet og har liksom sommerfugler i magen heeeeele tiden..Er dette normalt?? Jeg var storrøyker før, men sluttet rett etter jeg fant ut at jeg var gravid og da hadde jeg det slik som nå..Men jeg er nå 31 uker på vei og kan jo ikke plutselig få abstinenser for røyk nå??? Er veldig slitsomt/ plagsomt dette her, bør jeg ringe jordmor/ lege ? Hilsen fortvilet førstegangs..
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Har også problemer med å puste som normalt. Men det er jo ikke rart, ettersom livmora vår blir såpass stor at den presser oppover nå. Og kjenner det ekstra godt om den lille strekker seg der inne og sparker vilt!
enda en Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Tror dette er ganske vanlig ja... Har det akkurat likedant, må liksom "gjespe" for å få trukket luft ned i lungene. Det er kjempeplagsomt, kjennes ut som lufta bare kommer halvveis inn. Og var faktisk slik for meg også når jeg slutta å røyke! Gleder meg til ungen synker ned i bekkenet, kanskje pusten blir lettere da.
Hakkamella Skrevet 5. januar 2009 #4 Skrevet 5. januar 2009 Er vanlig ja. Det er noe av det som har med 'vena cava syndrom' å gjøre. Du får press på blodstrømmen, og da får man hjertebank (sommerfugler i magen) og må hive etter pusten. Har det ofte selv, både i sittende og liggende stilling. Ikke farlig, bare ekkelt
passilurken Skrevet 5. januar 2009 #5 Skrevet 5. januar 2009 jepp, har det jeg også... ikke noe å gjøre med det, sier min jm, man må bare slappe av. lungene blir jo rimelig skvist for tiden, så der er forklaringen. hos meg går det litt i rykk og napp. men så lenge jeg prøver å slappe av, så blir det litt bedre i alle fall...
Elin snart mamma til 3 Skrevet 5. januar 2009 #6 Skrevet 5. januar 2009 blææ ja!! virker som det er trangt for lungene på en måte.
annettejm84 Skrevet 2. februar 2009 #7 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har selv tydeligvis slitt med dette vena cava-syndromet i godt over 1 mnd nå. Har bare ikke vært klar over at dette har et navn. Verken legen min eller jordmor på sykehuset nevnte dette da jeg forklarte om problemene mine. Måtte tom. overnatte på sykehuset en natt med hjertemonitorer på meg fordi jeg besvimte mens jeg satt rett opp og ned i bilen (heldigvis som passasjer!!) Skulle tro helsepersonell var mer oppdatert på slike mulige komplikasjoner under et svangerskap. Fastlegen min ville faktisk sende melding til fylkeslegen om at jeg ikke burde kjøre bil pga dette. (Fikk heldigvis pratet med en annen lege på kontoret der som hadde litt mer peiling, så krisen ble avverget. Skremmende!!) Jeg opplever svimmelhet og kaldsvetting både når jeg sitter rett opp og ned, og lener meg bakover. Det er en helt forferdelig følelse, akkurat som om man kan besvime hvert sekund når det oppstår. Heldigvis skjer slike "anfall" rundt 1 gang i uken, selv om jeg kan slite oftere med å få puste ordentlig. Hvis noen har noen gulltips om hvordan man kan unngå dette, evnt. minske plagene når det oppstår så skriv det her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå