Gå til innhold

Ok å la en ett-åring rydde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun er 20 mnd da, så nesten to år. I flere måneder har jeg fått henne til å sette tallerkenen sin i oppvaskmaskinen selv etter middag. Når jeg tørker støv, lar jeg henne leke med sin egen støvklut, så hun tror hun hjelper. Og i blant gjør hun småting som å kaste en våt bleie i søpla selv osv. Jeg har tenkt å la henne rydde opp lekene sine i stua selv hver kveld, til nå er det jeg som har gjort det. Jeg har jo tenkt å hjelpe til, eller rettere sagt har jeg tenkt å rydde,men å la henne hjelpe til.

Mannen min er veldig i mot dette. Han mener at jeg er slem når jeg "tvinger" henne til å rydde selv (selv om det er ikke tvang, hun gjør det jo helt frivillig..) Han mener at hun bør tilbringe iallefall noen år til med å bare leke, og ikke har noen plikter.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

herrefred, la nå ungen rydde;) det blir kanskje litt feil hvis du må tvinge henne til å rydde, for hun er jo litt liten, men syns hun det er ok så er det da ikke for mye ansvar, barn ser på slikt som LEK;)

Skrevet

Ja mannen din er på jordet, det betyr mye for barna å få bidra med ting de klarer, selvtillitten og selvfølelsen vokser på det.

Og de føler det jo ikke som tvang, jenter identifiserer seg med mamma og omvendt for gutter, så la de få hjelpe til , det er det absolutt beste for barna=0)

Skrevet

Mannen din har ikke mye peiling på barn, eller? Unger liker stort sett å få være med og gjøre det som voksne gjør. Å rydde etter seg blir først kjipt om foreldrene legger det opp til å bli noe negativt.

Hvis din mann ønsker å ha en unge som er uselvstendig og som forventer at andre skal gjøre alt for henne, så ville jeg ha overlatt alt av rydding til han, så ikke ungen forventer at det er mor som skal gjøre alt.

Skrevet

Guttene mine har to mammaer. Bør vi rydde etter dem? =P

Det er jo det reneste sjøsprøyt at ungene er kjønnsselektive i hvem de identifiserer seg med. I særdeleshet som ettåringer.

Skrevet

viss ungen din liker å hjelpe deg i huset er det jo lek for henne:) si det til din mann:)

min jente bagynnte å vaske bodret i stua når hu akkurat hadde passert 1 år av egen fri vilje, hu syntes det var kjempegøy:) hu var så stolt når hu var ferdig å vaske:)

nå er hu snart 2 år og blir kjempeglad når hu får en vaskeklut og elsker å hyve ting i bosset...

mye gøyere å henge opp klær sammen med mamma enn å leke med lekene sine:)

Skrevet

Hvis hun begynner tidlig blir hun en perfekt kone eller hushjelp når hun blir gifteklar. Godt forbilde å se han ligge på soffan og du jobb.

Skrevet

lol, det var det jeg tenkte også. Tidlig krøkes den som god krok skal bli. Barn gjør det de får positiv respons på. Jeg holder en knapp på mannen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...