Gå til innhold

Kan man søke om igangsetting av fødsel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt om at man kan det.

Skrevet

Jeg skal gjøre det, men det kommer av at jeg har en spesiell forhistorie. Da er det isåfall snakk om å starte opp til 2 uker før termin. Tror ikke det er noe man får uten god grunn, men jeg er ingen ekspert på området.

Skrevet

Ja, jeg har jo grunn til det.

Har fått vite at jeg egentlig bør søke om KS.

Skrevet

Skjønner ikke helt hva du "mener" med å å søke om igangsettelse, og litt senere sier du at du bør søke om ks...

Min erfaring er at om det er behov for ks eller igangsettelse så blir dette gjort- men jeg har aldri hørt om noen som har søkt om dette. Det er jo stort sett fødselslegene som avgjør slike ting....

Regner med det er lege eller lignende som mener du skal ha keisersnitt, evt om det er noe helsemessige årsaker ang igangsettelse Både KS og igangsatt fødsel fører jo til at en fødsel havner inn som " risikofødsel", og det er jo ikke noe man gjør uten grunn.

Skrevet

Legen min mener jeg bør søke om KS, av grunner jeg ikke vil nevne her, men KS er noe jeg ikke ønsker. Derfor lurte jeg på om det var mulig å søke om igangsetting, eller om jeg da heller bare måtte legge det på hylla å vente på at det starter av seg selv.

Skrevet

Jeg ble igangsatt forrige gang og det ble planlagt allerede på den ordinære ultralyden pga forhistorien min med store barn. Jeg var inne på sykehuset til kontroll i uke 29, uke 36 og skulle etter planen settes igang i uke 38. Barnet jeg ventet var estimert til mer enn 50% over gjennomsnitt og forventet vekt til termin var 5,5kg. Av diverse grunner ble jeg satt igang allerede i uke 37, men ungen veide da allerede 4858g og det holdt på å gå veldig galt, så denne gangen blir det keisersnitt.

Hvis du har en forhistorie som fører til igangsetting eller keisersnitt denne gangen er vel det noe som allerede er tatt opp når du har vært på kontroll? Du får ta det opp igjen på neste kontroll, man søker ikke om igangsetting, men man veier fordeler opp mot ulemper sammen med gynekologen på syehuset og kommer frem til den beste løsningen for akkurat deg og ditt barn. Lykke til!

Skrevet

Det kan være enkelte årsaker som gir grunn til keisersnitt, men som ikke gir grunn for å sette i gang fødselen. Dette er uansett noe legen bestemmer seg for i samtale med deg, og ikke noe man kan søke for å få gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...