Elin snart mamma til 3 Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Dere som allerede har vært igjennom det her før er vel egetlig de beste å spørre. Har såååå lyst til å reise på ferie i sommer til varmere strøk, men hvordan er dette med en baby.. selvfølgelig greit å ikke ta hoppe på tur , men tenker mer på at lillemann er liten jeg. (ca 3,5 md da når vi drar hvis han kommer til rett tid Er det noen grunn til at man ikke kan dra på ferie så lenge vaksiner er tatt?? bleier, mat etc. tar man jo med seg så man ikker er stuck med noe man ikke kjenner godt til. Tanken var å reise i juni så det ikke er for varmt heller. Kom med tips, anbefaler etc. Vi vil jo bare det beste for babyen vår
sol2002 Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Hei, vi reiste til spania (costa del sol) da tulla vår var 11 uker gammel og vi var der i 22 dager, vi kjøpte egen sunblock solkrem til henne på apoteket med faktor 50, hadde bleier og nan med oss, ellers så kjøpte vi flaskevann til henne, det gikk kjempe fint og kan anbefale å reise når de er så små. Temperatur lå på 28-30 hverdag imens vi var der, hadde kun 1 dag hvor hun hadde litt mageknip og da fikk hun ekstra med malt så det gikk helt topp.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 4. januar 2009 suupert hvordan funker det med fly å sånt. har sett at vi ikke betaler ekstra siden han kommer til å sitte på fanget, men det kan jo fort bli en lang fangtur tenker litt på baggasje som vogn også. reiseseng har vi allerede fra samsonite. En sånn knall popup dings som nesten ikke tar noe plass å har myggnetting rund baut
Bic&Bac Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Dere kan bestille plass på flyet der dere sitter fremst på en av delene, og får en "seng" som knøttet kan ligge i. Hvis dere ikke bestiller det, kan dere være heldige å få det uansett. Det satte vi stor pris på å ha når vi reiste til syden, selv om han var eldre da. Hadde det nedover, ikke oppover, da vi ikke hadde bestilt. Den var gull verdt! Anbefaler å kjøpe uv-drakt (fås på lindex, apoteket og babyutstyrsbutikker) til å ha på den lille. For uv-strålene kommer jo også i skyggen. Alt av utstyr, som bleier og solkrem og slikt, ville jeg hatt med hjemmefra. Seng med sengetøy kan dere bestille med turen, slik at dere slipper å ta med. Vogn også, men det er gjerne en enkel sportstrille som ikke kan legges helt ned, så ville tatt med egen vogn til et så lite knøtt. Ville reist til et typisk turistmål, f.eks. Gran Canaria. Der er det "tryggere", og det er gjerne lettere å få tak i legehjelp enn det vil være i f.eks. Thailand.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. januar 2009 hvordan ordner man det slik at man får sånn seng på flyet?? skjer det på flypalssen eller lønner det seg å ringe når man vet flightnr til det flyselskapet som tar turen?? Skjønner at sånn seng er gull. Ned tror jeg ikke vi trenger det akutt, men på de destinasjoenene som vi har kikket på er hjemreisen sent på kvelden å da hadde det vært lurt! Uv drakt er det planer om å kjøpe her, men tusen takk for tipset Som sagt så tar jeg med evn annet som vi bruker hjemmefra. Var i Tyrkia å kjøpte noe jeg trodde var shampo engang som IKKE var det så av den erfaringen har jeg lært hehe hva med reiseforsikring?? går babyen under mor/far sin reiseforsikring eller må man tegne egen?? Høres lurt ut å ta med vogn. Har tenkt litt på å kjøpe sportsvogn uansett som man kan legge ned ryggen på. Har bare bagvogn her hjemme å vil virkelig ikke at noe skal skje med den heller!! Driver å kikker på star tour sine destinasjoner vi. De har noe som heter blue star som er barnevennlig og tilrettelagt. Tror nok ikke jeg hadde turt å dra med junior på backpacker tur Er enig med deg at det er tryggere når man vet at legehjelp er lett å få tak i
Bic&Bac Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 For å være sikker på å få sånn seng, må dere bestille seteplass. Det koster nok ekstra. Men spør reiseselskapet om det når dere bestiller tur, i så fall! Reiseforsikring til de små trenger man ikke, de går under foreldre sine. Men dette kan jo være greit å dobbeltsjekke med selskapet der dere har reiseforsikring, for sikkerhets skyld. Når dere ikke betaler for de på turen, får de heller ikke egen bagasje-kvote. Men vogn pleier å gå greit å få med utenom. Tips: Putt bleier, tepper og slikt i vogna. Det sparer mye bagasjeplass! MEN dere må bestille europeiske helse-kort, hva det nå enn heter igjen.. husker ikke helt... Det må barnet ha eget av. Og eget pass. Ville vurdert nøye hvilken vogn jeg skulle hatt med. Vi hadde selv med egen sportstrille som ryggen kunne legges ned på, da vi ikke ville at den dyre vogna skulle bli ødelagt. Men samtidig er deres knøtt veldig lite, og de anbefaler ikke at man bruker sånne sportstriller så tidlig, da ryggen legges ikke heeeeeelt ned. Anbefaler å ha lammeskinn med uansett, for å gjøre det mykere å ligge, samt lammeskinn/ull er med på å regulere varmen.
Elin snart mamma til 3 Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. januar 2009 skal spørre når vi bestiller turen jeg Europeisk helsekort.. er det noe man får når man er på helsestasjonen med babyen å vaksinerer?? visste at vi måtte ha eget pass godt jeg har fått med meg noe. Thomas som spurte om det da han var å fornyet sitt her rett etter jul. hmmm skal se om jeg ikke finner en billig vogn på finn jeg som både har bag og sittedel. kan ta den med til syden å la finevognen stå hjemme lammeskinn... isj høres så varmt ut, men er jo sant det du sier da. Eneste var at jeg egentlig ikke har planer om å kjøpe sånt skinn. har skinnpose til nå i vinter og et par vintere til. Noe annet som er tempratur regulerende å ligge på anyone??
djan Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 så lenge dere har tenkt og benytte en erfaren turoperatør så er mitt tips at dere ringer disse og ber de gi informasjon - det er jo dette de lever av så neppe nødvendig og gruble så mye på de spørsmålene dere måtte ha - reiser dere på egen hånd derimot kan det jo være verdt og høre med andre som har erfaring Må ellers få kommentere det med lammeskinn - det er da helt misforstått at dette er noe du bør benytte i sommervarmen - jeg har sett så mange "kokte " unger på ullfell de siste somrene at jeg snart har lyst til og melde folk for barnevernet ... Tenk på om du selv ville ha følt lammeskinnet som "avkjølende " liggeunderlag i varmen ?? - gi det gjerne et forsøk og fortell meg hva du synes ...... babyer har ikke samme evne til varmeregulering som oss voksne. Ull er topp i kaldt vær , men vær så snill og spar de stakkars små for dette i varmen med mindre dere vil ha dehydrerte barn med heteslag ...
Bic&Bac Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Sånn helsekort-greier jeg prater om, er noe dere voksne også må ha. Det gjør at dere får rett til fri helsehjelp hvis dere er i et annet eøs-land. Det kan bestilles fra din egen side på norge.no eller hva det er nå igjen den siden heter... Ser ut som et minibank-kort, nesten. Og joda, lammeskinn funker fint i sommervarmen også. Vi brukte det på vår sønn, og han lå kjempegodt. Vet ikke om det er noe annet som er temperaturregulerende.. men det er ikke noe must å ha det, altså. Tenkte mer hvis dere kun gikk for en sportsvogn, da de ikke har madrassen i bunnen som bagvognene har. Tenkte det ble vel hardt å ligge rett på sportsdelen for et så lite knøtt
tullla Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Noen anbefalinger fra meg også... Ikke noe galt med hoppe-på tur, eller å kjøpe uspesifisert, vi har gjort det med babyer og småbarn tre-fire ganger, kjenner flere andre som konsekvent gjør det. Å ha barn med seg er en god garanti for å komme på et bra og barnevennlig hotell. (mye bedre enn vi ellers ville tatt oss råd til) Og skulle man være uheldig, så er det jo bare å finne seg et annet hotell. Ving har vi reist med da. God vogn er lurt å ha med ja, men kanskje ikke av de største firehjulingene hvis dere har en annen, det kan være trangt å komme frem.. Og oppi vogna; noen tepper e.l. i ren bomull som kan ta i mot fuktigheten og skiftes ut.. , ikke fleece eller annet med syntetiske materialer i som blir klamt å ligge på. Og heller ikke skinnfeller, det har vi også prøvd her hjemme på sommertid, og det blir varmt og klamt! Ville passet på å reist et sted der det ikke er alt for varmt på den tiden dere skal reise, eller reise på et tidspunkt varmen ikke er på det værste, det kan være tøft for de minste å takle temperaturen, og de kan fort bli dehydrerte og overopphetede.. Ta med bleier og våtservietter! De du får kjøpt er ofte overparfymerte!! Men tenk på å amme masse så babyen får nok væske, og tenk også på deg selv slik at du ikke stresser og får lite melk. Pass på at du får den roen og næringen du trenger!
Elin snart mamma til 3 Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2009 tusen takk for utrolig mange gode råd tenkte å reise i begynnelsen av juni å da er det ikke tropevarme på de fleste chartersteder! vil jo ikke omkomme i varmen selv heller hehe Høres veldig logisk ut det dere sier ja ang ullfell. Tror ikke det hadde vært førstevalget mitt heller hvis jeg skulle velge noe å ligge på midt på sommeren bleier og våtservietter her hjemmefra blir pakket med. synes det er det greieste faktisk. Ingen garanti for at jeg synes det som er mulig å kjøpe der er like bra å da hadde jeg nok angret bittert på at jeg lot akkurat det bli hjemme!
mooch Skrevet 5. januar 2009 #12 Skrevet 5. januar 2009 Vi reiste til Gran canaria (san augustin) når gutten vår var 6 mnd. Ikke noe problem, men husk at solen er utrolig sterk. Babyen var aldri i solen, hadde på seg bomullsklær + solhatt hele tiden og var smørt inn fra topp til tå. Men likevel klarte han å bli solbrent på øyelokkene (!). Vær veldig forsiktig med air condition. De to gangene vi har tydd til det når knøtt var liten så fikk han ørebetennelse med en gang. Heldigvis har de supre leger på Gran canaria og vi fikk hjelp med en gang. Når det har vært varmt har vi pleid å kjøle ned soverommet på forhånd med AC og siden skru den av når vi legger babyen. Vi trivdes godt i san augustin siden det ikke er noen nattklubber etc som bråker der, samtidig som det bare tar 30 min å gå til Playa del ingles når man tar strand promenaden. Ikke noe spennende sted kanskje, men veldig behagelig. Flyturene med baby var også helt uproblematiske. Vi hadde med en liten flaske med sukkervann i tilfelle, men fikk ikke bruk for den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå