Gjest Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 dette med permisjon/-og penger. det gjelder da vel bare de parene som mottar perm.penger fra nav sant`? jeg er selv student og far ute i arbeid så det blir vel ikke samme reglene der`? for nav har vel ingenting med hva jeg får fra lånekassen? i og med at jeg tar perm fra skolen et år. kan liksom ikke hoppe rett inn igjen i skolen for 2 mnd liksom`?:S med tanke på at når far går ut i pappaperm, så må jeg jobbe eller gå "ulønnet"-regelen.. hvis noen forstår min inviklet skrivestil ;P
Hakkamella Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Det jeg kan si ang permisjonspenger er at for å ha rettigheter til det som heter 'foreldrepenger', dvs lønn under fødselspermisjon i 80 eller 100% permisjon, må du ha hatt skattbar inntekt i 6 av 10 siste mnd. Altså du må ha hatt jobb og/eller vært sykemeldt og fått sykepenger fra nav i minst 6 av de siste 10 mnd. Hvis du ikke har hatt det, kan du søke om overgangstønad/engangsstønad. Denne ligger på rundtom 35000-38000 tror jeg (ikke sikker). Foreldrepengesøknad må leveres 3 mnd før permisjon. Som student tror jeg ikke du har rett til denne. Les mer på www.nav.no under fanen 'familie og omsorg'.
Motoko Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Du har iallefall krav på engangsbeløpet, om du ikke har hatt noen skattbar inntekt. Denne engangsstønaden er vel på ca. 33 000kr, du må fylle ut de samme papirene som for foreldrepenger (krysser av på engangstødnad) for å få pengene. Skjemaet finner du her : http://www.nav.no/Familie+og+omsorg/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Engangsstønad+ved+fødsel+og+adopsjon Er jo ellers informasjon som kan være nyttig for deg på den linken der, håper det hjelper.
Motoko Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Sorry, den første linken der ble ikke helt bra, prøv denne : http://www.nav.no/page?id=330
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 ja jo.. engangsstønaden får jo jeg. men får han permisjonspenger når han går ut i permisjon så lenge jeg ikke jobber eller går skole`? huff, blir dårlig av dette. tanken på at han kansje ikke får:S
Guttemamma75 Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Nei pappaen får nok ikke betalt pappapermisjon så lenge du ikke har jobbet i minst 50% stilling i minst 6 av de 10 siste mnd.... Surt men sånn er det. Han kan jo høre med arbeidsgiver om de vil gi han noen uker betalt velferdspermisjon..... (lite sannsynlig men alltids verdt et forsøk)
Fru Snopsi Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Viss du tek permisjon frå studiet har ikkje pappa rett på penger i samband med pappapermisjon. Men det er jo fullt lovlig å melde seg opp i eit eller anna og vere "student" sjølv om du har permisjon frå ditt egentlige studium. Du treng ikkje stå på eksamen ein gong trur eg... Då "bruker" ikkje du permisjonen utenom dei fyrste 6 vekene som er forebeholdt mamma. Men få dette skriftleg frå nav du, ikkje berre muntleg.
Gjest Skrevet 5. januar 2009 #8 Skrevet 5. januar 2009 huff... ja har prøvd nav. men føler meg ikke godt mottatt der, og ikke klarer de å "putte" informasjonen inn i hodet mitt heller. jeg fårstår det liksom der og da. å når jeg har tatt 2 skritt fra nav-kontorene så er det like blangt igjen. . men får dra en gang til.. eller fler;P hehe men takk for all hjelp:)
Guba *mamma07+09+12?* Skrevet 5. januar 2009 #9 Skrevet 5. januar 2009 Hei! Du får fødselstipend fra lånekassen, sjekk ut dine rettigheter og regler på lanekassen.no. Jeg fikk det når jeg fikk førstemann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå