2prinsesserogbim Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde svangerskapsdiabetes i forroge svangerskap... Da ble jeg ikke fulgt opp og mye ble gjort galt av legene... Denne gangen skal vertfall jeg passe mer på for jeg vet hva jeg går til denne gang.. Noen som vet når man tar glukosebelastning når en har hatt dette i forrige svangerskap?????
julibaby09 Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde også svangerskapsdiabetes forrige gang. Hadde god oppfølging. Jeg tror ikke at man tar glukosebelastning før det er påvist høyt blodsukker eller sukker i urinen, så det er bare å levere inn urinprøver og måle blodsukker Denne gangen har jeg allerede skaffa meg blosdukkermåler hjemme slik at jeg kan ha litt kontroll og forebygge selv, men jeg regner nesten med å få det denne gangen også. Lykke til!
2prinsesserogbim Skrevet 4. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2009 Mannen min har diabetes så han har jo apparat som jeg kan måle på... Men jeg ble fortalt at ein måler dette me jevne mellomrom viss en har hatt dette i tidligere svangerskap... Jeg fikk ikke oppfølging i det hele tatt... Og jeg fikk en svær jente.... Og la på meg kjempe masse....
septermor Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 selv er jeg over 35 og har mor med diabetes. Dermed regnet jordmor meg i risikogruppen og sa at glukosebelastning kunne oppdage sv. diabetes før den slo ut klinisk. Jeg husker ikke hvilke sv.uker det tas i, men jeg ville absolutt snakket med jm om det. evnt bytt til en fastlege som tar det alvorlig.
2prinsesserogbim Skrevet 5. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2009 Jeg har byttet fastlege.... Det var faktisk ingen som gjorde noe me dette da jeg var gravid me dattera mi... Først på ul sa gyn at babyen var stor allerede og at jeg måtte passe meg for sukker... Jeg kutta en del ned på søtsakene... Men etter en stund på kontroll hos jordmor var det masse sukker i urinen 4+... Så jeg ble da sendt til sjukehuset for glukosebelastning.. der var blodsukkeret for høyt og eg hadde svg.diabetes... Alt de gjorde etter dette var å si at eg skulle følge mannen min sin kost, men det blir jo alikevel feil fordi han tar jo insulin... Egentlig skulle eg blitt sendt til diabetes poliklinikken i haugesund, men det blei eg ikkje.. Eg blei heller ikkje fulgt opp nærmere her... Eg skulle ikkje gått over termin, men gjekk likevel 11 dager over tida sjøl om de visste ungen va stor... Eg trudde så at vatn lek og kom inn på sjukehuset, men dette var ikkje fostervann. Eg begynte så å få annfall så de tok masse prøver og eg blei der over natta(jernmangel) Dagen etter blei eg sendt te Haugesund og der var de sinte kan du tru, de tok ultralyd og ungen va kjempe stor men eg e veldig liten så da blei keisersnitt.. Da ho kom ut var ho 53 cm og 5088 gram.... Eg sliter me vekta enda og magen min er fortsatt kjempe stor. Så eg skal vertfall gjere mitt for at da ikkje ska gå så feil i dette svgsk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå