Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 I går var jeg på senteret og så en hel hau godt over 40 årige damer som var gravide!Synes dette er forferdelig jeg,dem kan ikke tenke mye på barna!selv har jeg veldig gamle foreldre og husker alle kommentarene som kom når jeg var liten!Er du ute og koser deg med bestemor og bestefar du da!Og de som får unger så sent er så stolte fordi de har økonomien på plass og alt er bare fryd og gammen!Men husk at dere skal følge opp barna deres også da,orker ikke det i mange år når du begynner å bli såpass gammel.Og det er heller ikke noe morsomt å være 20 år og ikke ha noe mamma og pappa lenger....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Ikke gøy å være 20, ha en mamma og pappa i førti åra som aldri har tid til deg for de har nok med seg selv heller og jobben sin.Og helst håper på at du er 30+ før du venter barn for besteforeldre er de for unge til å bli.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Okey, nå er det rimelig normalt med eldre mødre, så tror nok ikke man lengre får høre "så gamlre foreldre du har da" man får vel heller høre "så unge foreldre du har da". Å så er det vel ikke så mange somfaller bort når de er rundt 60. Er vel vanelig å leve til man er 70-80 år. Å finnes jo mange spreke 40åringer, akurat som det finnes mange sofagris 20åringer.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 Så du mener at de som har barn på 20 når de er 40, ikke har tid til barna sine, mens de på 40 som har spebarn...har tid til barna sine? Ekke det litt selvmotsigene?
Gjest Buffy A Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Huff, så mange som er gravide generelt spør du meg :-(
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 jeg er 19 å besteforeldrene til mitt barn er helt i hundre.helt klarefor å bli besteforeldre =) alderen dems er mellom 40-50 jeg bryr meg ikke så mye om alderen til folk når de får barn, det skal de få bestemme helt selv =) men ser på den enes bestemora til lille gutt hun er 45, hun orker ikke ha lille gutt mere en en dag pluss en natt da er hun veldig sliten. å gutten min finner ikke krevende han er utrolig snill.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 hvis dere 40 åringer hadde vært så himla flinke,hadde dere vel ikke sitti å chatta her hele dagen?
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 gjennomsnittlig leve tid synker hele tiden. kreften og fedmen tar livet av MANGE. dessvære kommer nok 60 til å bli mere normal dødsalder en 70-80.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Jeg er ikke 40, jeg er 25. I dag har jeg barnevakt, å syns det er godt å sitte å slappe litt av. Å så er jo du her selv da.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 jeg skjønner ikke helt at gjennomsnitte for førstegangs fødene er så høyt oppi åra egentlig jeg. jeg har ingen ting i mot eldre mødre å folk må få arn når de slev vil. men jeg ser her i mitt fylke (buskerud) at det er veldig mange unge mødre. altså fra 18-25 år. selv vet jeg om 12 bekjente i alder fra 18-23 som har barn. men men kansje det bare er buskerud som er tidlig ute
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 jeg vet buskerud er veldig stort men vil ikke si nærmere hvor jeg er fra. vil ikke bli gjenkjent
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #12 Skrevet 4. januar 2009 Pappa ble pappa da han var 24, men han er død for lenge siden,han ble syk....Så ingen formel for å ha unge foreldre for å beholde foreldra lenge.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #13 Skrevet 4. januar 2009 Mamma og Pappa var 19 da jeg ble født. Pappa døde da han var 41 år, så nei, det er ingen garanti uansett. Selv er jeg 35 i dag, og er vel da en gammel mor for noen av dere....
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #14 Skrevet 4. januar 2009 40 nå er ikke det samme som 40 var for 30 år siden.Mye har skjedd. Men så på de som er 40 nå, de holder seg jo generelt sett veldig godt spør du meg. Er selv 36 år og føler meg aldeles ikke for gammel til å få barn. Ser ut som jeg gjorde da jeg var 25, er slank og sporty og ikke minst, har det trygt og godt med godt betalt jobb, har råd til å være hjemme noen år, har et stabilt ekteskap og føler at jeg har mye å tilby barna mine. Det viktigste er vel at foreldrene har et bra utgangspunkt for at barna skal få et kjærlig og trygt liv, ikke om mor er 40, 35 eller 25.
Cat.68 Skrevet 4. januar 2009 #15 Skrevet 4. januar 2009 Når jeg leser slike overskrifter og innlegg får jeg lyst å bli gravid bare på pur tross, hehehe. jeg trener jevnlig og liker å holde meg iform. jeg trur jeg har mer energi og bedre kondis en mange ungdommer.
___ Skrevet 4. januar 2009 #16 Skrevet 4. januar 2009 Jeg er gammel mor, og har helt klart tenkt å leve lengre enn til jeg er 60. Det gjør de fleste av oss. Uansett, hvis du synes livet med gammel foreldre er så ille, har du tenkt på alternativet? Ville du foretrekke ikke å være født? En annen sak er at det å få barn sent er vanligere nå enn for en del år siden, dermed blir det sansynligvis flere elever med "gammle" foreldre i hver skoleklasse. Det kommer ikke til å være så spessielt. Mine foreldre som nå er i 70 årene er foresten i god form til både skiløping, svømmeturer, reiser i til spennende land osv. Jeg ser ingen grun til at jeg ikke skal greie å følge opp barna mine til de er voksne og kan ta vare på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #17 Skrevet 4. januar 2009 eg er 23 år og har 2 barn... at 40 åringer velger å få barn er kjempe flott:) det viktigeste er at ungene får mye kjærlighet og ommsorg.. har en vennine som snart er 40 og gravid, hun er et fatastisk menneske og en veldig god mor:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #18 Skrevet 4. januar 2009 Pappa ble pappa da han var 24, men han er død for lenge siden,han ble syk....Så ingen formel for å ha unge foreldre for å beholde foreldra lenge. enig:)
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #19 Skrevet 4. januar 2009 Det er veldig vanlig i dag at mor er over 40 når man får barn så tror neppe at dette blir noe tema for barna. Da jeg var liten (er nå 35) hadde jeg gamle foreldre til å være på den tiden. Pappa er nå snart 90 og det er ganske slitsomt å skulle følge opp gamle foreldre samtidig som man har barn selv. Men jeg er også enebarn så det henger jo også sammen. Mamma var en del år yngre, men jeg syns det var rart at pappa var så mye eldre enn alle de andre i klassen. Men på 70-tallet var jo de fleste rundt 20 da de fikk barn så tror det er noe helt annet i dag. Har hvertfall satt pris på å ha foreldre som har vært reflekterte og med masse livserfaring og som har satt meg øverst bestandig. Dette er jo viktigere enn deres alder. De har vært sportye og holdt seg godt så ikke noe problem med oppfølging. Det er også veldig "in" i dag å få mange barn, så da er det heller ikke så rart at det er mange kvinner som er over 40 når de er gravide.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #20 Skrevet 4. januar 2009 Siden gjenomsnittsalderen er omtrent 80 for kvinner i dag, så er det da helt greit å få unger når man er 40 ;-))
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #21 Skrevet 4. januar 2009 jeg syns denne debatten er like smakløs som ung-mor debatten... Men 40 år er 40 år!!! kan ikke si at det er anderledes idag en for 30 år siden, for det er det ikke Jeg selv er ung mor til mitt "første-kull" med unger...min mamma er ingen god mormor...men det tror jeg ligger genetisk.. hun er litt for selvopptatt, det har hun alltid vært. Dvs i løpet av mine 10 år som mamma har hun passet barna 4-5 ganger, og kommer helst på besøk etter barna har lagt seg.... feire jul sammen er helt uaktuelt...for barna må jo være der!!! Nå har jeg ett nytt forhold, og mannen min er i 40 årene det var hans forelder også da de fikk han.. Vel jeg er gravid med vårt 2 felles barn, men farfar døde da min mann var 15 år.... og farmor vel hun er meget dårlig, og er ingen bestemor...siden hun aldri kjenner noen av oss igjen når vi kommer.. Er ikke bitter på det, men det er en konsekvens av å få barn sent... uansett jeg har sett konsekvensene på nært hold både med unge mødre...(med meg og stortsett alle mine venner, da vi var mange som fikk barn rundt 20 år) og nå selv om jeg bare er 30 så er min mann i 40 årene, og stortsett alle hans venner får sine første barn nå...mange av de får bare den ene også.... min konklusjon er at en mellomting er vel å foretrekke for barnets skyld.. men jeg tror at de på 20, 30, og 40 er like opptatt av sine barn (på forskjellige måter) og er genuint gode foreldre.. bare så det er sagt.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #22 Skrevet 4. januar 2009 Hehe.. Mamma var 37 år da hun ble bestemor første gang Hun sier at hun kunne aldri tenkt seg flere barn da hun var på den alderen. Det er klart en 20 åring som oftest har mer energi og overskudd enn en 40 åring, men det betyr ikke at de ikke kan bli gode mødre. Men jeg tar poenget ditt, HI!
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #23 Skrevet 4. januar 2009 Det er helt ok å bli mor som 40åring og bli bestemor som 40 åring spør du meg da..! Syns kanskje det er litt seint å få første når du er 40, fordi du har villet selvrealisere deg først.
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #24 Skrevet 4. januar 2009 Artig at noen faktisk synes en 40-åring er "veldig gammelt". Tydeligvis at du er "veldig ung" selv. Gir deg noen år på baken, så innser du nok at en 40-åring kan være svært ungdommelig;D Og personlig er jeg overbevist om at mer "gamle" foreldre ofte har mer å tilby et barn enn en veldig ung. Og ja jeg har vært både ung og gammel mamma. Og erfaringen jeg har fått er at jeg er en mye bedre mamma totalt sett nå enn da. Selv om jeg syntes jeg var verdens beste den gangen også;D
Anonym bruker Skrevet 4. januar 2009 #25 Skrevet 4. januar 2009 Nemlig, man har aldri noen garantier. Mamma var 23 da hun fikk men, men nå er hun død.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå