Gjest Tale30 Skrevet 4. januar 2009 #1 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde en lang debatt her inne i svangerskapet om hvordan det ville bli med katt og baby. Nå er vi her da, men babyen i hus, og en veldig misfornøyd pus. Meg overser han effektivt ved å sette rumpa mot meg hver gang jeg prøver å klape ham.. dødelig fornærmet fordi fanget mitt er konstant okkupert virker det som. Han er også veldig opptatt av å "erobre" alle babyens ting. Han skal opp på stellebordet, sprinkelsenga og særlig vognbagen. Vi må følge med ham heeele tiden. Noen som har en liten lykkelig historie på lager der katten slo seg til ro med det nye familiemedlemmet? Etter to uker for eksempel? hehe Jeg må innrømme at jeg trodde det skulle gå lettere enn dette. Vi forsøker å være veldig pedagogiske, og å vise at han er inkludert og ikke satt utenfor, men han er nok med bortskjemt enn jeg hadde regnet med..
OsloMor Skrevet 4. januar 2009 #2 Skrevet 4. januar 2009 Han blir vant med det til slutt, og det med at de skal bort i alt av babyens ting er jo normalt. Vi la noe over stellebordet og lukket alltid døren til sovereommet. Den eldste katten vår lever i harmoni med ungene, han yngre aksepterer de, men liker de ikke kjempegodt og er ofte sjalu. Man må oppdra de underveis og vi kjeftet på de, dersom de prøvde å gå opp i babybagen el. Men, mest av alt så prøvde vi å holde babytingene litt unna katten, slik at det ikke bare blir kjefting. Vi har to innekatter og begge var her før barna, stakkars de ble sikkert overlykkelig da baby nr 2 kom 1.5 år etter nr 1 ;0 " Å nei, enda en sånn merkelig skapning som tar plass!" Lykke til iallefall!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. januar 2009 #3 Skrevet 4. januar 2009 Jeg hadde 2 katter når william ble født ,men de ble kjempe sjalue og spesielt hannkatten min.Han skulle hele tiden hoppe opp på will (han var en veldig stor katt på 9 kg)og skulle som din katt opp på stellebordet ,senga osv... Jeg turte aldri å legge fra meg will noe sted og måtte tilogmed ta med han når jeg skulle på do.3 uker etter at vi kom hjem ,begynte de å markere på alle tingene som var william sine og det var ikke bare en gang men hele tiden .Da orket jeg ikke mer og måtte gi de bort .. Det var sikkert ikke det her du ville høre ,men det er min erfaring.
OsloMor Skrevet 4. januar 2009 #4 Skrevet 4. januar 2009 mamma til will, var han kastrert? Hørtes ut som merkelig oppførsel av en kastrert hannkatt isåfall, men katter er jo forskjellig...
Gjest Tale30 Skrevet 4. januar 2009 #5 Skrevet 4. januar 2009 Takk for svar! Min katt er bare ett år og kastrert hannkatt, så jeg håper på at særhetene hans er forbigående.. eller det er jo egentlig ikke dærheter, bare helt normal oppførsel. Han forsvarer sitt territorium.. Jeg håper det løser seg som OsloMor, for det er ikke noe alternativ å gi bort pus.. selvfølgelig om jeg ser at han er ute etter å ta babyen, men babyen er han foreløpig ikke interessert i. Han skal bare ha tingene hennes.. vise hvem som er sjefen liksom. Jeg har gjort noen ting for å få ham til å føle seg inkludert, som å sitte klar med en godbit til ham når jeg ammer slik at han kan få noe han også. Det har hjulpet litt tror jeg i forhold til hans instilling til babyen, men det er dette med tingene henens. Jeg vil ikke ha kattehår oppe i stelletingene eller sovestedet hennes. Nå er han korthåret katt med kun et lag pels, så det er heldigvis ikke så ekstremt mye røyting, men han røyter litt ekstra nå på vinteren når han ligger og steker seg på radiatoren.. heldigvis får han ha radiatoren i fred i alle fall.. babyen er ikke så begeistret for den Vi får bare la det gå seg til, men jeg ser for meg at det kan bli ravelt med to babyer å ta seg av..
Gjest Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 Var veldig spent på hvordan våre to kom til å reagere på gutten når han kom i hus. Har gått over all forventning egentlig, så for meg aggresjon og markering inne og det som verre er. Det tok riktignok mer enn 2 uker, men våre godtok ungen uten altfor mye pes. Vi må passe på å kose masse med dem etter at han er lagt så de får litt fangtid de ôg, også får de nok noen flere godbiter nå enn tidligere. Nå har han blitt såpass stor at han gjerne vil krabbe etter dem og kose, men de bare går unna og gjemmer seg hvis han blir for nærgående så foreløbig går det greit. Dette er ute/innekatter da så de har muligheten å gå ut hvis det blir for voldsomt tempo eller lydnivå inne
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Ja ,han var kastrert ,begge var det...Jeg prøve alt før jeg ga de bort ,var super nøye med kassa,tok han med til dyrlegen ,hadde en sprute flaske med vann som jeg brukte hver gang jeg tok han på fersken.
Gjest Buffy A Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Spruteflaske med vann er dyremishandling. Bra du ga bort kattene.
Tweak Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Jeg tror ikke det er så ille som du tror! :-) Når en katt setter rompa til deg så er det kodespråk for at den stoler på deg. Den ville aldri tatt øynene fra noen den ikke stoler på, så ta det som et kompliment! :-) Pus kommer nok til å måtte bruke noen uker på å komme i gjenge igjen, og dere behøver ikke gjøre noe spesielt annet enn å lære katten hva han har lov til å ligge på eller ikke. Man trenger myyyye tålmodighet med en katt, så stå på. Men ikke lag unntakstilstand og tillegg katten menneskelige egenskaper som sjalusi. Jeg vil nok tro at katten er sjalu og usikker på sin måte, men om dere oppfører dere annerledes så blir det bare mer merkelig for katten. Vær dere selv, og oppfør dere normalt. Blir litt som om at man ikke skal overreagere med hunder på nyttårsaften, om dere oppfører dere normalt så vil katten til slutt forstå at alt egentlig bare er normalt fremdeles. Gi den tid og alt vil gå bra.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Nei Buffy A det er det ikke ..Hvorfor er det det? Det rådet fikk jeg av vetrinæren min og tror nok han vet hva han prater om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå