Gå til innhold

Delt omsorg kontra en hovedforsørger, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

BF og jeg har vært uenige ang fordeling, men siden vi gikk fra hverandre for ett år siden har jeg mottatt dobbel barnetrygd og skatteklasse 2. BF kom til meg igårt og sa at det lønte seg økonomisk å ha delt omsorg, jeg mener det er motsatt, SELV OM DET IKKE ER DET SOM BETYR NOE FOR MEG! det jeg lurer på er om dete er fakta? må bare ha argumenter mot dette...neon som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil lønne seg likt for begge å ha delt omsorg, for da får dere hver deres barnetrygd(i stedet for at du får 2), og skatteklasse annethvert år(i stedet for at du har det hvert år).

Men om det skal lønne seg for en, så må en ha omsorgen alene. For da har en rett på stønad til barnepass, barnetrygd for et barn mer enn en har, bidrag fra samværsforelder, og skatteklasse 2 hvert år. En har i tillegg rett på overgangsstønad om årsinntekten er under 360 000(redusert etter inntekt) i inntil 3 år. Dette er stønader en ikke har samme rett til med delt omsorg.

Så for BF vil det nok lønne seg å ha delt omsorg, men det vil nok ikke det for deg. Du "taper" penger, han "vinner" penger. Men det er kun det at barnetrygden du nå har, blir delt, og at dere har annethvert år med skatteklasse 2.

Det hørtes ut som om de andre tingene ikke er aktuelle, som overgangsstønad, bidrag, stønad til barnepass osv.

Skrevet

Det kommer an på om du får os og sånn. Det er uansett du som vil tape penger, så selvfølgelig vil han tjene litt på det.

Skrevet

Takk for svar! bare ett spm - får vi hver vår barnetrygd på 970 kr, eller må vi dele den ene vi evt får ved delt omsorg?

Saken er den at det har vært helt naturlig sidne vi gikk fra hverabdre at jeg fikk hovedomsorgen, pg den har jeg hatt siste året, og det fungerer bra for barnet.. er bare redd det er økonomiske årsaker at han nå plutselig tar opp dette.og vi har et anspent forhold. Jeg er redd han, og vi kan ikke diskutere.. og han spurte om jeg hadde vært i kontakt med familivernkontoret ang stønader..og da turde jeg ikke annet enn å si nei..

men mener å ha hørt at man mister masse stønader når man har delt? iallefall ikke får dobbel barnetrygd dele på 2 da..de nadre stønadene er uaktuelle for meg..

Skrevet

Dere får en barnetrygd hver.

Har du så høy inntekt at de andre stønadene ikke er aktuelle av den grunn?

Skrevet

oki!

ja, tjener over 400 000 kr..

får vel ikke noe fradrag fra bhg eller uansett?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...