Gå til innhold

Krig mot Israel!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så provosert av de israeliske styrkene som bomber ned uskyldige mennesker i Palestina, for d meste barn. Jeg driter i om Hamas har drept noen jøder med rakettene sine for det er helt tydelig at israel dreper flest. De har tross alt en militærstyrke mens palestina bare har hamas som blir kalt en terrorgruppe. Hva skal muslimene gjøre da? De blir tatt fra sine hjem, får sine venner og familie drept, mister sin frihet... Skal de bare se på og tolerere det som skjer? Håper styresmaktene i de andre arabiske landene gir etter for befolkningens ønske, og erklærer krig mot israel og tar landet tilbake. Jødene i palestina er ikke jøder, de riktige jødene lever i harmoni med muslimer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tipper at du er yngre enn konflikten du har så sterke meninger om ettersom kunnskapsnivået ditt ser ut til og være litt på (unnskyld uttrykket ) "Se og Hør" nivå - verden er gjerne ikke så ensidig når det kommer til stykket.

Når det er sagt så er jeg om ikke annet skjønt enig med deg i at det er fortvilende at det øyensynlig ikke er løsninger på denne konflikten i overskuelig fremtid og at det vil fortsette og ramme barn og familier - på begge sider ....

Husk :en konflikt krever to aktive parter for og holdes i live ..........

Skrevet

ja jeg er yngre enn konflikten, men du kan jo fortelle hva som er feil av d jeg skriver istedet for å bare si at kunnskapsnivået er på se og hør nivå. kan ikke diskutere noe med deg ut ifra d du skriver. hva er så ensidig og er kunnskapsnivået iforhold til konflikten så lavt fordi jeg har sterke meninger? Du kan jo opplyse meg når du er så kunnskapsrik selv. selvfølgelig er d to parter av konflikten hvis ikke hadde d ikke vært noen konflikt. hvem bodde i palestina før 1947? palestina er araberland, ikke et land i øst-europa som disse jødene kommer fra. muslimer lever normalt med arabiske jøder, jødene startet konflikten med hjelp fra vesten. Materialister som ikke kunne leve sammen med palestinerne som bodde der før dem. d som gjør meg mest sint er de som rettferdiggjør alt israeliske jøder gjør, akkurat som at en alltid skal holde jødene unnskyldt for det forferdelge som skjedde under andre verdenskrig. Alle skal sympatisere med dem hvis ikke er en antisemettisk. er det riktig å kalle "terrorist" angrepene hamas står for som antisemettisk? D er latterlig, for muslimer er den mest tolerante religionen i forhold til kristne og jøder.

Skrevet

Jeg synes ikke innlegget ditt er dårlig - og jeg synes du sier det mange av oss tenker.

Jeg fant litt mer info på nettet : http://no.wikipedia.org/wiki/Israel

og http://no.wikipedia.org/wiki/Gaza

Min personlige mening er at det er galskap og ta et landområde som tilhører alle og gi det til noen - slik de gjorde med Israel. Det var ikke et TOMT land - det bodde mennesker der. Det som skremmer meg med denne saken er - hva om Egypt nå går inn mot Israel og Usa for Israel - ha skjer da ? ... Er en tragedie hele saken.

Skrevet

Presidenten i Egypt Hosni Moubarak er feig og vil ikke ha krig, vil ikke hjelpe palestina, fordi han taper mye penger på det og er redd for følgene. palestinere som kommer som flykninger til egypts grenser, sine brødre, blir skutt fordi egypts president ikke vil ha problemer med israel og dermed USA. det er ikke demokrati i landet så han gjør som han vil. Egypterne vil ha ny president men Moubarak har vært president i over 30 år og vil nok fortsette som president. etter han kommer sikkert sønnen til makten. Spyttslikker til USA og Israel som støtter han. Samme som Saddam Houssein var før. Han fikk mye hjelp fra USA tidligere i krig mot Iran på 80 tallet, pappa til Bush var president da. med en gang saddam gikk imot USA, gikk til krig mot Kuvait på 90-tallet (Kuvait selger olje til USA), ble det krig mot han. USA og FN hevder at irak har masseødleggelsesvåpen som i dag er bevist at de ikke har hatt. USA handler arabiske presidenter for å få kontroll over arabere og at de ikke fører krig mot israel. Alle arabiske presidenter er diktatorer, ikke demokrati, de gjør som de vil og pengene går til alt annet enn folket. Det som skjer i dag i palestina er bevis på at ingen støtter palestina, bare israel. Hamas er et forsvar ikke terrorgruppe som vesten forteller. Hamas er folkevalgt, men vesten vil ikke godkjenne dem fordi hamas vil ha Palestina (Gaza) tilbake uten kontroll fra Israel og Egypt. Ingen vil samarbeide med Hamas. Hamas vil at folket skal leve normalt i frihet i palestina, palestina har lidd i over 50 år. Israel jødene, de såkalte jødene, har lagd apartheid i palestina. Som i Sør Afrika, selv om geografien sier israel er arabisk land, ikke land til jøder fra 2 verdenskrig. Den linken du ga meg sier at jøder har bodd i landet f.kr., men fantes d da muslimer og kristne? Alle var jo jøder på den tiden. når d står i bibelen at landet skal gis tilbake til etterkommerne av abraham, Isak og Jakob, hvis de holder guds bud og går med Han,.kunne det ikke ha vært gitt til muslimer eller kristne, for de er etterkommere av de samme. og hvorfor tar israeljødene d som selvfølge at de har fulgt guds bud, og derfor har rett til å ha dette landet, når d var dem som drepte jesus og drepte mange profeter som bibelen eller toranen ikke forteller om. Egentlig Gud er sint på dette folket og de har derfor ikke noe land, d er straff fra gud. Riktige jøder vet at jøder ikke har noe land, og de venter på en profet som skal fortelle som hvor landet dems skal være. For dem er det imot guds ord å si at israel er deres land. Israel eksisterer ikke. Du burde sjekke ut you tube linken nedenfor, og flere andre som er der truth about sionism og så videre. Veldig interessant

http://www.youtube.com/watch?v=ljeXikA7M7A

Skrevet

Det er noen som støtter Palestina! Nemlig USA verste fiende for tiden... IRAN!

Skrevet

Ahmedi najet er faktisk en bra president som er populær blant arabere fordi han sier sannheten, selv om han er shia muslim og ikke er naturlig venner med flertallet av sunnimuslimer.

Skrevet

Soon to be mama - tror jeg skal droppe diskusjonen med deg på dette jeg - du argumenterer ut i fra en religiøs overbevisning så langt jeg kan se. Ettersom jeg er av den oppfatning at alle religioner er menneskeskapte ( ut fra et behov for en forklaring og et system de kan støtte seg til for at livets hendelser ikke skal fremkomme som meningsløse) - så mistenker jeg at vi har et så fundamentalt ulikt ståsted for diskusjonen at vi neppe kommer videre.

"Guds straff"tankegangen er for meg hinsides enhver logikk og et eksempel på hva jeg anser for og være særdeles dårlig og unyansert argumentasjon - basert på fullstendig mangel på rasjonell tankegang ...

Skrevet

diskusjonen har ikke noe med hvilket religiøst ståsted jeg har, og jeg bryr meg ikke om ditt ståsted heller. d jeg sa om guds straff til jøder; ekte jøder som lever i eksil mener om seg selv og andre jøder at det er deres straff at de ikke har et eget land. D er bare sionistiske jøder som sier israel er deres land gitt til dem av gud. Jøder i eksil tar sterk avstand fra disse jødene og lever i gudfryktighet. d spiller ingen rolle hva du eller jeg mener om det. d er jo også som regel bibelen historiebøkene tar utgangspunkt i når de skal skrive den gamle historien. hvis du tror israel tilhører jødene fordi de hadde kongedømmer der før 70 e.kr eller når det enn var, så tror du jo på bibelen. men du trenger ikke være kristen likevel. D er umulig å diskutere denne konflikten uten å blande inn religion, selv om en ikke er religiøst overbevist

Skrevet

Dersom man ikke er yngre enn konflikten bør man vel strengt tatt ikke befinne seg på et forum for kommende mødre, soden konflikten har pågått siden før 2. verdenskrig...

Synes HI har helt rett- Israel burde skamme seg intenst for hvordan de oppfører seg!

Skrevet

Israel må da få låv å forsvare seg når de blir angrepet..! og ikke glem at Hamas har Iran i ryggen, som sender de våpen og raketter osv..

Israel ventet før de "tok igjen"... men en plass går jo grensen.. de må jo forsvare seg!

Skrevet

LilleBebinMammanSin, javel. Hamas har skutt raketter mot Isreal i noen år nå, men tenk bare på det umenneskelige presset Isreals hær hele tiden setter mot palestinerne. De har ikke rett til de mest basale menneskerettigheter.

Palestinerne lever innestengt mellom getho-murer og må stå flere tmer i kø hver dag, for å gjøre de mest basale gjøremål. For eksempel er det flere hundre gravide fødende kvinner blir nektet adgang forbi kontrollpostene, noe som fører til store dødstall hvert år, både for kvinner og barn. Israel har skjerpet blokkadene og presset mot gazabeboerne siste tiden. Er det rart Hamas har sterk oppslutning? Er det rart de hater Israels maktovergrep?

60 % av menneksene på Gaza lever under fattigdomsgrensen, og gjennomsnittsalderen er 17 år. (http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6380944)

Jeg gjentar: Gjennomsnitsalderen er 17 år!

Med en så ung befolking, som ikke får leve opp er det meget lett å rekruttere nye soldater og nye selvmordsbombere. Hva har de å tape?

Israles "rett til å forsvare seg" sier du. Israel har en av verdens sterkeste hærer. De kjemper mot folk som ikke har noe. Dette er en masakre, ikke en krig.

Skrevet

er helt enig med deg selma, og kunne ikke sagt d bedre selv. d er ikke rart hamas har sterk oppslutning og forholdene for beboerne i gaza har vært alt annet enn bra. Vesten kan ikke si nok ganger at "israel må ha rett til å forsvare seg" og "Hamas er en terroristorganisasjon" og er så lei av å høre det. Akkurat som at en vil at alle skal bli hjernevasket dersom en hører det nok ganger. Hater ho der utenriksministeren i Israel, snakker bare tull. Hun hevder israel ikke har noe imot palestinere og bare vil leve i fred og harmoni med dem. Egentlig hadde hun vel hatt det mye lettere uten palestinere og skulle vel hatt dem alle drept. Tror ho er så tolerant mot alle folk og ikke vil noen noe vondt. Men egentlig tenker hun bare på seg selv som alle de sionistiske jødene gjør, egoistisk som bare det.ser ingen andres situasjon.

Skrevet

Hadde tyskerne vunnet krigen i Europa på førtitallet, hadde Max Manus vært en kjent terrorist... Historien skrives av vinnerne. Israel kaller Palestinerne terrorister fordi resten av verden lar dem får lov til å kalle dem det. Synes det er helt utrolig at et folk som har blitt utsatt fro det jødene ble utsatt for under krigen, kan snu seg rundt og utøve den slags grusomheter mot et annet folkeslag uten å blunke!

Skrevet

Ja, d er sykt rart. Her i Norge blir jo de fleste skoleelevene i 10 klasse sendt til Polen og tyskland for å se konsentrasjonsleirene og aldri glemme denne historien om holocaust, fordi det er så viktig å aldri glemme. Men d virker som at israelittene allerede har glemt dette når de i det hele tatt er i stand til behandle palestinere på den måten de gjør. D er ganske spesielt d du sier myungen. Men på en måte virker det som at d er organisert det med at skoleungdom skal gå å se på konsentrasjonsleire, som at noen står bak dette. Kanskje noen som vil vi alltid skal ha sympati med jødene og tenke "jødene har betalt sin pris og burde få gjøre som de vil stakkar, de er unnskyldt". fra hele verdenshistorien er d om 2 verdenskrig en hører mest om på skolene. hva med f.eks. apartheid i sør afrika og hvilke overgrep maktherrene i de franske koloniene gjorde mot landsbefolkningen, er ikke dette og viktig? alle de menneskene som ble drept! Jeg hadde hvertfall aldri noe om dette på skolen, men 2 verdenskrig er noe som blir tatt opp hele tiden gjennom alle skoleår. d jeg mener er at det er flere ting som er verdt å huske av det som har skjedd oppigjennom historien. men jøder i forskjellige deler av verden, spesielt i europa og USA har vel mye mer makt enn vi faktisk er klar over, spesielt i media.

Skrevet

Vil kanskje ikke dra det så langt, Soon2BMama, tror ikke det er en konspirasjon, mener bare at et folkeslag som selv har blitt utsatt for de grusomhetene jødene har, burde være mindre ivrige på å ødelegge et annet folk...

Det er klart det er viktig at skoleelever og andre får se hva som skjedde i konsentrasjonsleirene, men det er viktig at de også får vite at det ikke bare var jødene som ble drept i disse leirene; psykisk utviklingshemmede, sigøynere, kommunister, homofile og andre ble også forsøkt utryddet av nazistene. Hvorfor har ingen sagt at sigøynerne bør få sitt eget land etter 2. verdenskrig?

Det er mange ting vi i Europa ikke vet om historien i resten av verden; som f.eks. at det var belgierne som startet "tradisjonen" med å hugge hendene av folk i Afrika (Kongo). For mange afrikanere, asiater og sør amerikanere er det europeiske synet på 2. verdenskrig helt absurd. De kan ikke se at det Hitler gjorde i Europa er noe verre enn det europeere har holdt på med i Afrika, Asia og Sør Amerika siden vi "oppdaget" disse områdene. Den eneste forskjellen er at Hitler og hans medsammensvorne satte utryddelsen i et system, i koloniene ble folk bare slaktet ned for fote.

Vi europeere har mye å skamme oss over gjennom historien, ja.

Skrevet

Israel har rett til å forsvare seg? De er en okkuperende makt for svarte.

Skrevet

og ikke glem at Hamas har Iran i ryggen, som sender de våpen og raketter osv..

halloo????

og israel har USA i ryggen....

Skrevet

verden er bare så urettferdig og korrupt... blir så lei av det bare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...