Gå til innhold

Lege, jordmor eller begge deler?


<3tregutter<3

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere?

Jeg gikk til både jordmor og lege første gang, bare til fastlege forrige gang.

I utgangspunktet var det fordi alt var ok hele veien og fordi jeg hadde gjort det en gang før. Bodde da i Oslo, men fikk ikke samme sykehus som første gang, så visste at jordmor der jeg bodde uansett ikke var tilknytta fødeplassen.

Flytta for et halvt år siden, og har ikke vært til lege siden det. Siden det er elendig fastlege her har jeg meldt meg på kategorien "lege uten liste" - dvs at jeg kan risikere forskjellig lege hver gang. Greit nok sånn til vanlig, pleier å gå til lege max en gang i året. Men nå er det plutselig mye viktigere med noen man får et forhold til!!

Kan man bare gå til jordmor og droppe lege helt, eller må man det også?

Har ikke ringt til lege/jordmor enda (går inn i 7.uke i morgen).Sist jeg var gravid og ringte i uke 7 (og da syns jeg at jeg hadde venta leeeeenge med å ringe) fikk jeg bare beskjed om å ringe tilbake når jeg nærma meg uke 12 fordi de uansett ikke gjorde noe før da...

Når tar dere kontakt med lege/jordmor, og har dere noen erfaringer eller anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker at jordmoren min sa sist til meg at det å være gravid er jo ikke noe sykdom, så du trenger jo ikke å gå til lege hvis det ikke er noe medisinisk i veien med deg. Den her gangen skal jeg bare gå til lege på første kontroll for å bestille fødested - etter det tror jeg nok det bare blir jordmor. Hun gjør jo akkurat det samme som legen, bare at hun har litt mer tid til meg, og har MYE mer erfaring enn en stresset lege :)

Jeg skal til legen 14.1. da er jeg vel i uke 8 tror jeg. Bor jo i Oslo så veldig greit å bestille fødested tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Tror nok jeg har bestemt meg for å bare gå til jordmor denne gangen. Er noe med den tida som du sier! Legene er jo ofte på etterskudd allerede, og da korter de ofte tida på gravide (iallefall etter min erfaring) for å ta igjen litt av det tapte.... Selv om alt er i orden er det jo ofte man har behov for å prate litt!!

Her jeg bor nå er det ikke problem å få fødeplass, det er iallefall deilig!

Fikk førstemann på Rikshospitalet og var veldig fornøyd der. Så ble veldig skuffa da jeg ikke fikk plass der andre gang. Ble Ullevål da. Ok det også, og spesielt deilig med pasienthotellet, men oppfølginga var ikke så god der syns jeg. Mulig det var fordi det var i fellesferien, og de var underbemanna og veldig stressa.... Hvor tenker du å søke?

Tror jeg ringer helsestasj i morgen og hører om time allikevel, ser at mange har bestilt time mye tidligere enn uke 12.... Er jo så spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke bestemt meg enda, men tror kanskje det blir begge deler... Har nett bytta lege og ska inn i morgen for jeg må ha ny sykmelding.. Dette blir første gang jeg er hos denne legen så jeg tror jeg bestemmer meg etter jeg har vert der... Men som sagt så tror jeg i grunn at det blir begge deler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gikk jeg til gynekolog og jordmor annen hver gang. Var greit å gå til gynekologen synes jeg, for da fikk jeg flere ul. Hadde vel 4 ul. Ellers synes jeg det var godt å gå til jordmor som hadde tid til å prate.

 

Jeg kommer til å gjøre det samme denne gangen. Skal ringe å bestille time til uke 12 hos gynekolog, syntes det var den beste ul-en sist. I tillegg fikk jeg se at det var liv. Har opplevd MA, så det er godt å få bekreftet litt tidlig at alt er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke på Ullevål igjen. Var veldig fornøyd sist. Kan godt være at det var pga fellesferien at det ikke var så mye hjelp å få ja. Jeg synes de var veldig flinke, både de på fødsel og de på barselshotellet. De kom vel inn 1 eller 2 ganger om dagen for å ta rutinesjekk, ellers så var det bare å gå bort og spørre om hjelp hvis man trengte det. Da kom de som ett skudd for å hjelpe til med hva det måtte være!:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...