Gå til innhold

Tanker om sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei..er "ny" her..har ei jente på snart seks og tvillinger på snart to og et halvt.

Min ene sønn er stadig syk..han har fått mellom 6-8 penicillinkurer på den tiden han har levd. I tillegg er han generellt mye syk. Immunforsvaret hans virker veldig dårlig.

Han har astma, men likevel synes jeg dette er ganske ille. Nå har han vært syk mer eller mindre en måned sammenhengende. Noen som har vært borti dette..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eldste jenta vår på 4 1/2 år ha

Hva pleier det å feile han når han er syk da?

Skrevet

det er stort sett luftveisplager/lunger/bronkier han har fått penicillin for, bortsett fra en episode i sommer hvor han fikk infeksjon i lymfekjertlene, så han hovnet opp på ene siden av halsen. Ellers får han alt som er i omløp egentlig. De er født såvidt innenfor 37 uker, så de regnes ikke som premature hverken han eller broren. Han var ikke så stor når han ble født (2,7 kg) men likevel er ikke det veldig lite. Har bedt om time hos spesialist nå, for dette går over alle kosteskaft, sykedagene vi har på alle unga, suser avgårde på ham alene

Skrevet

Får han god nok behandling for astmaen sin? Måler de Crp før de setter han på penicillin? Han er jo i verste alder med tanke på sykdom! Vanligvis blir det bedre med alderen og/ell når de har gått en stund i bhg. Er han bedre på sommeren?

Skrevet

Jeg har selv en gutt med astma, og han har vært en del plaget med luftveier. Men det er mest at det går i hoste leeeenge. Legen har sagt til meg at barn med astma ofte får mye verre symptomer på slike plager, og at det ofte sitter i mye lenger enn hos barn uten astma. Og det merker vi i alle fall her.

Jeg ville også som noen nevner over her passet på at det ble målt crp før han får pencillin, er jo veldig ofte slikee problemer kommer pga virus...og da hjelper ikke pencillin. Den gangen han virkelig trenger det, så hjelper kanskje ikke pencillinen for han har hatt det så ofte...

Hos vår gutt ble astmaen og de plagene mye bedre etter at vi fjernet polypper, så går jo an og høre med slike ting også??

Ellers er det aldri kjekt med syke barn, men slike plager som luftveier/hals og ører blir heldigvis som regel bedre jo eldre de blir...så jeg krysser fingrene for dere for at det bedrer seg fremover...selv om ikke det akkurat er en trøst når det står på som verst...

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg var syk nesten hele tiden da jeg var lita. Hadde bronkitt før jeg var 6 mnd gammel, konstant forkjølet. Flere halsbetennelser i året, influensa, oppkast....ja slike ting.

Etter at jeg har blitt voksen så har jeg nesten ikke hatt disse tingene! Jeg fjernet mandlene da jeg var 19, og etter det har jeg nesten ikke hatt vondt i halsen. Sjelden feber også. (Er andre ting som plager meg da, men det er utenom akkurat dette temaet).

Så jeg håper at han vokser det av seg! Ellers så er det lurt å ta det opp med legen/helsestasjonen og ikke gi deg! Kanskje de kan hjelpe deg.

Lykke til!!

Skrevet

takk for alle svar.

Ja de gir aldri penicillin til ham uten at det er absolutt nødvendig nå, pga av de kurene han allerede har hatt. Nå er han og broren (faktisk) syke igjen, så jeg får jo hverken gått på skole eller jobb. Det er så fortvilende.

Han er bedre sånn på slutten av vinteren når det slutter å være altfor kaldt, og på sommeren og tidlig høst. På våren er han helt syltet igjen pga fuktigheten og tempratursvigningene.

nei altså..nå skal han til utredning, så kanskje har får bedre medisiner...blir smårar snart jeg

Skrevet

Har du prøvd å gi ham Sambucol Kids fra helsekost? Mange som syns dette hjelper. Det styrker immunforsvaret. Da min gutt fikk dette, måtte vi gi han mindre dose enn anbefalt, for det var litt sterkt (konsentrert) for magen.

Skrevet

Min gutt er nå seks år, og har til i år vært veldig frisk (bank i bordet), og var det for så vidt i fjor vinter også. Ikke mer enn vanlig da liksom.

Men årene før det var han mye syk. Hadde ofte feber, og får alltid rundt 40 i feber, aldri mer enn 40 men ligger mellom 39,5 og 39.9. Har hatt ofte bronkitt, ørebetennelse. Og brannkopper (mange ganger og hardt angrepen en gang, da ble halve ansiktet ett stort sår som væsket i mange uker i strekk, laaang historie, men den høsten så hadde han 4 AB kurer bare pga brannkopper), har sikkert hatt rundt 8-10 AB kurer. Har fått det mot lungebet, bronkitt, ørebetennelser, brannkopper, infeksjon hvor lymfekjertlene vokste noe veldig, tror de fant ut det var skarlagens feber, og flott stikk og andre ting som jeg sikkert ikke kommer på i farten. Var bare tre mnd første gang han fikk bronkitt og feber. Fikk da Efedrin så slapp AB kur. Føler han er sånn som suger til seg alt som kan krype og gå av basselusker og virus, omgangssyker og influensaer. Men som sagt mye bedre de to siste vintrene.

I tilegg så får han fort slike utslett rundt om på kroppen. Ikke alltid vi skjønner hva de kommer av. Har nok veldig sart hud, pluss litt allergi vi ikke finner ut av. Er blitt henvist videre til hudpoliklinikk.

Hørtes ut som mange av plagene kom pga astmaen. Er han godt utredet for den? Gir du han noe vitaminer. Vi ga i hele fjor vinter tran og sana sol, byttet litt på det. Tror det har hjulpet min. Har ikke vært så flinke i år, men har akkurat vært å kjøpt en flaske tran. Så får starte opp igjen.

Håper du får god hjelp av legen din!! Og ikke gi deg før du får ett virkelg svar om hvorfor han er så masse syk. Hvis legen kan gi deg det. Han må iallefall utrede han syntes jeg.

Min har ikke blitt noe utredet siden han fikk nye ting også, var ikke bare samme som gikk igjen. Jeg spurte legen min om det en gang, om at han alltid var syk, alltid hadde feber. Og fikk til svar at noen barn bare var slik. Min gutt var/er jo veldig frisk gutt når han er frisk så det tyder jo på at han bare får masse. Men klarer og blir frisk igjen også. Hvis du skjønte hva jeg mente nå.

Jeg har vært bekymret for hvordan det skulle gå når han begynte på skolen i høst. Men han har bare vært borte to dager pga feber i høst. Så det har jo gått overaskende bra.

Ble litt langt dette, men vet hvordan du har det. Vi brukte også opp sykedagene i perioder på ett barn her også. Er veldig slitsomt. Og særlig slik med sykedager på syke barn. Hva vil de vi skal gjøre når barn er syke??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...