Gå til innhold

Sliter med jobb/utdanning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før har jeg gått vg1 mekaniske, vg1 tegning, form og farge, vg1 helse og sosial nå går jeg barn og ungdom ! Og jeg tror jeg vil bli noe innen barn og unge...

Mellom årene jeg har gått på skole har jeg jobbet som servitør, assistent i barnehage og på sfo, med psykisk utviklingshemmede, fiskeslakteri og bensinstasjon.

Det som er at jeg elsker og lese om barn og ungdom, alt ifra kostholdet til 2 åringer til 12-13 åringene kommer i puberteten ! Sluker alt jeg kommer over..Da spesielt om grensesetting og oppdragelse. Jeg elsker å være på skolen å lære om det, men med en gang jeg kommer ut i jobb mistrivest jeg. Liker ikke å jobbe verken i barnehage eller sfo, har også hatt praksis på en barneskole, likte meg ikke der heller.

Har planer om å gå videre på skole, men har ikke peiling på hva jobb som passer til meg, og vill ikke ta en superbommert ang utdanning heller.

Noen tips ? Bør jeg jobbe litt mer å få litt erfaring ? Eller bør jeg bare satse på en utdanning videre innen barn og unge ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsesøster? Vurderer det selv. :o)

Skrevet

Hmmm, den har jeg faktisk ikke tenkt på.

Har jo ett stort ønske om å gå sykepleien også, og det må jo man ta for å bli helsesøster. Hmm, må lese litt om den utdanningen :)

Skrevet

Barnevernspedagog. Jobb på institusjon som f. eks barnehjem.

Da må du ha studiekompetanse for å komme inn på utdannelse eller 5 års erfaring og fem allmenne fag.

Å bli barne og ungdomsarbeider er en utdannelse, men det kvalifiserer ikke til så mange jobber dessverre. Det blir mest å jobbe som assistent i skole, bh eller sfo. Noen ganger får du litt ansvar og kanskje litt mer lønn.

Lykke til.

Skrevet

Hva er det du vil da? Du beskriver jo selv at du har virret litt rundt. Trives med utdanning på BU, men ikke i praksis. Hva er det du ikke liker når du har praksis da? Og hva er det du liker? Hva synes du om ansvar?

Siden du har brukt så lang tid på videregående utdanning synes jeg du bør sette deg ned og tenke deg om før du går videre. Be om rådgiving, kanskje fra noen profesjonelle framfor bare rådgiver ved skolen.

Lykke til med valget ditt!

Skrevet

Har tenkt til å ta videre utdanning ja ! :) Ja, har tenkt til å ta studiekompetansen til neste år ! :o)

Det og være barn og ungdomsarbeider er helt greit det, men som sagt lite jobbmuligheter og ikke verdens beste lønn.

Skrevet

Hva er det jeg vil ? Si det ? :P

Vet rett å slett ikke hva jeg ikke liker. Men tror det er kansje noe med det at jeg ikke har noe ansvar, vill ha en jobb der jeg har litt ansvar, der jeg får bestemme.

Ja, skal jo ha mammaperm i ett år nå, så får tenkt meg godt om da.

Skrevet

det og jobbe på in istutisjon er ganske vanskelig, har selv prøvd og jobbe i barnehage og hatet det. men jeg elsker barn og liker og lese om slike ting selv også. problemet for meg i en barnehage er at det er så fryktelig mage barn på en gang og mage plikter og frustrasjoner involvert. hva med og tenke litt lengre? utdanne deg til barneværnskonsulent, spes ped osv på denne måten får du brukt interessene dine mye mer pluss at du har litt mer ansvar.

jeg driver og utanner meg selv tar studiekompetanse på et år dette året nå. neste år vet jeg ikke helt hva jeg skal velge selv er fra før hjelpepleier og liker det ikke. jeg er litt i tvil og jeg skal velge etter hjertet eller fornuften. drømmen er å bli jordmor men det er mange år og dårlig betalt ellers så skal jeg velge skipfart og logistikk der er det gode penger men aner ikke om jeg liker det.

lykke til med valget :)

Skrevet

det og jobbe på in istutisjon er ganske vanskelig, har selv prøvd og jobbe i barnehage og hatet det. men jeg elsker barn og liker og lese om slike ting selv også. problemet for meg i en barnehage er at det er så fryktelig mage barn på en gang og mage plikter og frustrasjoner involvert. hva med og tenke litt lengre? utdanne deg til barneværnskonsulent, spes ped osv på denne måten får du brukt interessene dine mye mer pluss at du har litt mer ansvar.

jeg driver og utanner meg selv tar studiekompetanse på et år dette året nå. neste år vet jeg ikke helt hva jeg skal velge selv er fra før hjelpepleier og liker det ikke. jeg er litt i tvil og jeg skal velge etter hjertet eller fornuften. drømmen er å bli jordmor men det er mange år og dårlig betalt ellers så skal jeg velge skipfart og logistikk der er det gode penger men aner ikke om jeg liker det.

lykke til med valget :)

Skrevet

Ja, likte ikke barnehage jeg heller ! :o) Ble som sagt for mye unger på engang...

Ja, vil ha litt mer ansvar og ikke jobbe med 15-25 unger samtidlig. Ja, jordmor var min drøm også, men her er det langt til nærmeste sykehus så det går dårlig mtp turnuser og småbarn.

Skipsfart og logistikk hørest skummelt ut synest jeg. Tror jeg hadde valgt noe jeg VISTE at jeg kom til å trivest i, bedre og trivest i jobben sin, enn å ha en jobb man mistrivest i å en god lønn..

Skrevet

hva med å gå førskolelærer og bli bhg styrer? Da blir det jo mer kontor og ledelse. Jeg vil på sikt bli sturer i bhg, men vil jobbe som ped.led først noen år.

Skal begynne på førskolelærer til høsten selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...