InLove♥ Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 ja, hvor mye trenger man egentlig av de ulike klærne og i størrelsene? Og hva trenger man? Bodyer, strømpebukser, bukser, gensere osv.. En dag tenker jeg at jeg har mer enn nok, og dagen etter har jeg panikk for at det er for lite:S Stoooooooooor takk til dere som gidder å svare=)
Itsrejk Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Jeg har ikke talt klærne, men jeg tror jeg har nok... Tenker at om jeg (bebisen) klarer å skitne til alt jeg har i str 50 en dag kan jeg bruke noe i 56 mens jeg vasker ei maskin. Jeg husker fra sist gang at det som blir brukt er body og strømpebukse/annen bukse. Og sokker da. Jeg er glad i ull, så denne bebisen kommer nok til å vokse opp i ullbody og ullstrømpebukse. Hvis vi får besøk får vi vurdere å ha på noe annet...hehe... Ellers er det veldig vanskelig å vite hvor mye man trenger, for det kommer veldig an på ungen, egentlig. Noen bebiser gulper jo veldig mye, og da må man skifte ofte. Likedan går det mange skift om man får en unge med løs mage og mange bleielekkasjer... Min førstefødte serverte kun en storbleie i uka, så den var grei... Men litt gulping var det, om ikke kjempemye. Gode, varme sokker er kjekt å ha!
beredt Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Hei! Jeg fikk en gutt for 14 mnd siden, oktober 07. Og da kjøpte jeg og arvet MYE klær... Fikk aldri brukt et eneste i str 50. Gutten vår var 50 cm da han ble født og hoppet rett i str 56, tjukk og rund:) Trodde jeg hadde alt for mye, men mye ble brukt og, overraskende nok.... Men av bukser og bodyer og sparkedresser merket jeg at favorittene var og ble noen få. Brukte aldri strømpebukse før han ble 6-8 mnd.... Jeg elsker slike bomullsplagg fra katvig og ida t (selges på flere nettbutikker og finn bla). Det er for det meste de han bruker i dag også. Liker ikke dongri til småbarn.... Ellers så brukte vi for det meste sparkebukser med ben i, så slapp vi styr med sokker og at buksen skulle gå opp i bena. Så denne gangen har jeg fokusert på det og ikke kjøpt bukser jeg vet jeg ikke kommer til å ta på henne. Men pysjamaser syntes jeg det var greit å ha noen av:) Melkesøl, gulp osv på natta. hehe. Denne gangen får vi jente, så jeg har tatt vare på kjønnsnøytrale klær og har kjøpt en del rosa, brukt av venninne og noe nytt. Så da er vi på an igjen med alt for mange plagg og noen få favoritter:) Hehehhehehhehehe:) Men moro å shoppe da Lykke til!
kreps-76 Skrevet 3. januar 2009 #4 Skrevet 3. januar 2009 Det kommer selvfølgelig an på hvor stor babyen er når den kommer. Mine to har vært på litt over tre kg og 48-49 cm, og har brukt str 50 i 2-3 uker. venninner av meg har fått barn på over 4 kg og 52-55 cm og de har vokst inn i str 62 ganske fort. Jeg har hatt et hentesett og et par pysjer, og noen få bodyer i str 50. på bodyer kan du like gjerne begynne rett på str 56. Babyen vokser fort, og bodyene krymper gjerne i vask,blir korte i ryggen. Du kan jo bare brette opp ermene i starten. Antall du trenger er vanskelig å si, får du en gulpeunge trenger du mange skift om dagen. Nyfødte bæsjer ofte oppover ryggen, tisser på stellebordet så det kommer på klærne og gulper gjerne endel. Ofte er man sliten i starten,og det kan være godt å slippe å måtte vaske klær daglig. Kanskje 8-10 bodyer? særlig hvis du venter vnter vinter/vårbarn så kan det være fint at noen av disse er i ull, de blir ikke våte og kalde, og trenger ikke så hyppige skift av f.eks sikl eller en liten gulp. Ull tørker raskere etter vask,og er tørt til dagen etter om du vasker om kvelden. Få du lite barn kan det være godt ha et par bukser i str 50, så de ikke blir altfor store.Men som sagt str 56 vokser de fort inn i. Sikkert greit å ha en 4-5 bukser. Noen gode sokker som holder buksa nede, og føttene varme. Strømpebukse trenger du egentlig ikke, med mindre du bruker det i stedet for bukse.Et tykkere ullsett eller - dress til å ha utenpå når du skal ut,1-2 gode luer, votter til vinterbarn, 3-4 pysjer. Et godt teppe å bruke i starten er også viktig.Evt ei tynn "innejakke" hvis du får en kald baby, eller kjølig hus fra morgenen f.eks. Husk at du gjerne får mange gaver. Hvis du har handlet inn mye selv, så husk å bytte det du får i større størrelser. Det er kjedelig å ha en stellekommode full av klær man har dårlig samvitighet over ikke å få brukt... De minste størrelsene vokser de så fort ut av, på bare noen uker. Så kan man nesten hoppe over 62 og vokse inn i str 68 f.eks som gjerne er en størrelse som varer ganske lenge, da de ikke vokse så fort lenger da. Dette ble langt, uten kanskje å gi eksakt svar på det du spurte om i utgangspunktet. Det viktigste er ha 2basisklærne" i hus, så kan du supplere når du ser behovet, og hva du får i gaver.
Trollunn Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Jeg syns dette var fint kreps-76! Lurer litt på str på strømpebukser jeg da... Og er det noen pyjamaser som er "bedre" enn andre? Noe man bør styre ynna?
kreps-76 Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Takk, fint om jeg kan være litt til hjelp:-) Jeg har strømpebukser fra nameit (ull) i str 60 om jeg ikke husker feil.. De passer fint fra nyfødt og i et par måneder hvertfall.Er de lange i føttene i starten er det jo bare å ha på et par sokker, det pleier jeg foresten uansett. Har ei strømpebukse fra nøstebarn i minste str og den er faktisk så stor at jeg vurderer å bytte den i en babystilongs. Jeg vil anbefale ullpysj jeg da. Fra Janus, nøstebarn,cubus f.eks. Selv liker jeg best ullfrottepysj, den holder babyen god og varm gjennom natta. Siden ull er ganske dyrt har jeg kjøpt str 62 til nyfødt, og bretta opp på ermene og brukt sokker utenpå istarten. Ikke noe problem. Styr unna pysjer som må tres over hodet, eller har knepping andre steder enn midt foran. Sørg også for at den ikke er vid i halsen, det gjelder også bodyer. De med en liten "ståkrage" eller hva jeg skal kalle det, dekker bra og sitter godt uten at deler av brystet blir bart.
Itsrejk Skrevet 3. januar 2009 #7 Skrevet 3. januar 2009 Støtter kampanjen for ullpysj! Ingenting som er så godt å ha på bebisen om kvelden. En fordel med ullklær generelt (bodyer og strømpebukser) er at de gjerne passer over en lengre periode enn bomullsklær - ullklærne "vokser" med barnet på en annen måte. Dette kan man jo også ta med i betraktning når man kjøper ullklær: De er gjerne litt dyrere per plagg enn bomullsklær, men min erfaring er altså at man kan bruke hvert plagg lenger, og ergo trenger litt færre plagg. Høres jo ut som jeg er en skikkelig bomullshater her: Er ikke det altså, har en god blanding i skuffene. Men om natta og når bebisen skal ut i kulda bruker jeg helst ull.
Hakkamella Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Kommer jo veldig an på tørkemulighetene dine da. Hvis du har tørketrommel så kan du komme langt med få plagg. Har du ikke tørkis, så trenger du gjerne mer fordi det tar lenger tid å tørke. Jeg har sånn ca planlagt 3-5 skift for dagen. Inkludert pysj. Være seg at ett skift består av kun body og strømpebukse eller sparkedrakt. Så får heller vaskemaskinen gå litt oftere enn nå mens vi er 2. Og i aller verste fall får jeg skaffe mer klær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå