Kristinanutten Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er midt i en skikkelig influensa - med feber, forkjølelsessår og det hele. Kan det være skadelig for barnet? Noen erfaringer?
Vannmann35 Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Får jeg virkelig ikke håpe... Har akkurat vært syk selv... Skal vel også godt gjøres for de fleste å gå gjennom et 9 måneder langt svangerskap uten så mye som en liten forkjølelse. Eneste jeg vet er at man ikke skal ta Ibux når man er gravid, men Paracet går helt fint fortalte de meg på apoteket :-)
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Det jeg vet, er at du bør unngå å få for høy feber. Bruk paracet. Litt feber er ikke skadelig, men prøv å holde den under 39/40. Bare husk å ikke bruk febernedsettende som inneholder acetylsalisylsyre (som ibux, men vet at det finnes i andre typer også) Men skal du bruke febernedsettende ville jeg brukt paracet og fulgt pakningsvedlegget. Men kan du ikke kontakte lege da, om du er skikkelig dårlig? Alt er jo litt andelesdes når man er gravid og syk, enn om man "bare" er syk. Så får han tatt en helhetsvurdering. Man bør uansett være ekstra flink til å hvile, da kroppen trenger mer ro og hvile enn vanlig for å bli frisk, enn om man ikke er gravid. Og selvsagt husk drikke! god bedring! Forresten, det kom jeg på. For å få ned feber, går det an å bruke kalde omslag, (om en ikke har lyst å bruke paracet unødig mye foreksempel) det har jeg brukt på ungene og det har fått feberen ned betragtelig uten at jeg måtte benytte paracet. Ta en skål kaldt vann og finn frem masse vaskekluter, og vri de opp og legg de på huden. Gjerne rundt håndleddene, føttene, pannen, oppå hodet, osv og vri de opp i det kalde vannet når klutene er blitt varme av kroppstemperaturen. Men dette er vel egentlg best at noen andre gjør for deg mens du ligger og slapper av i sengen. (aldri gjort det på meg selv, men bare på andre som er syke, og det er ganske deilig, pluss at de føler seg ivaretatt!) bare et tips (til å ta med i fremtiden også når den llle er syk:)
Kristinanutten Skrevet 3. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2009 Takk for gode råd og tips! :-) Feberen har gitt seg nå, men har hanglet i mange dager. Men som dere skriver - skal jo godt gjøres å være helt frisk gjennom hele svangerskapet! Får bare ta en paracet i ny og ne, drikke masse vann og hvile mye. Håper de fleste her inne holder seg friske og fine :-)
Sushi Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er gravid med tvillinger i 25. uke og jeg har aldri hatt så mye influensa som denne høsten- nesten to mnd tilsammen. Guttene har klart seg bra. Hadde UL senest for 2 dager siden. Og jeg er fremdeles snørrete....
manne86 Skrevet 4. januar 2009 #6 Skrevet 4. januar 2009 håper dere vet at det ikke er mulig å ha influensa når den ikke har kommet til lande enda. Det kalles å være forkjølet. Hvis du en gang får influensa vil du forstå at du aldri har hatt det før. Den har foresten akkurat kommet til norge nå, den starter på sørlandet å sprer seg oppover. Man har ikke ifluensan i 2 mnd heller..
manne86 Skrevet 4. januar 2009 #7 Skrevet 4. januar 2009 Årets influensaepidemi er kommet til deler av Europa, inkludert Norge. Folkehelseinstituttets influensaovervåking viser foreløpig at influensaaktiviteten er forholdsvis lav, men økende. Toppen av årets epidemi er ventet i løpet av januar. Det ser ut til at influensavirus A(H3) kommer til å dominere denne influensavinteren. Sist gang denne varianten ga sykdom i Norge var for to år siden, og mange vil derfor være delvis beskyttet mot årets influensa. Årets influensavaksine gir også beskyttelse mot A(H3). Beskyttelsen inntrer ca. to uker etter vaksinering. Dette fant jeg på folkehelseinstituttet det blei skrevet 23.12.08
Vil Skrevet 4. januar 2009 #8 Skrevet 4. januar 2009 Kan man vaksinere seg mens man går gravid? Jeg ble smittet av syke barn i jula, og vet ikke om jeg orker å bli syk en gang til nå i januar! Er helt nevrotisk for folk som hoster og nyser rundt meg! (Når man begynner å tenke over det er det helt villt hvordan folk holder på; nyser rett ut i lufta, hoster i hendene etc. Så lite kunnskap om hvordan man skal ungå å spre smitte!)
Fint_Lite Skrevet 4. januar 2009 #9 Skrevet 4. januar 2009 Det værste er vel å få høy feber og langvarig hoste?
Vil Skrevet 4. januar 2009 #10 Skrevet 4. januar 2009 Hei Fint-Lite: Feber forstår jeg, men hvorfor er det skadelig for fosteret med langvarig hoste?
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 4. januar 2009 #11 Skrevet 4. januar 2009 Hei Selma! Ja, du kan vaksinere deg mot influensa hvis du er raskt ute og får din lege til å skrive ut resept. Det tar 14 dager før vaksinen gir deg full beskyttelse. Jeg vaksinerte meg mandag, samt min sønn på 1 1/2 år som har vært mye syk etter barnehagestart. Det fins mye info om temaet på nett. Her er litt sakset fra nettdoktor: ***** Hva er influensa? Influensa er en luftveisinfeksjon forårsaket av influensaviruset. Influensa-epidemier forekommer med jevne mellomrom. Ved de senere epidemiene (etter 1957) er det ikke påvist noen økt dødelighet hos gravide som blir smittet. Derfor er det ikke nødvendig å vaksinere gravide spesielt. Vaksinasjon av influensa-vaksinasjonen tolereres allikevel bra av gravide da vaksinen består av inaktivt virus. Hvordan får man influensa? Smitten er luftbåren. Den smittede er smitteførende fra et par dager før, til et par dager etter at symptomendebut. Tiden fra en er smittet til en blir syk er 48 timer. Hvordan oppleves influensa? Høy feber (39.5-40.0 oC), hodepine, muskelsmerter, sår hals, hoste og nedsatt matlyst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå