Gå til innhold

gravid og fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere flydd til Polen i uke 33+5 (skal være der i 4 dager). Flytur er på 3-4 timer (pluss mellomlanding). Er annengangsfødende og sist gang kom barnet 8 dager før tiden. Denne gangen er ul-termin dessuten satt 5 dager før min termin. Hva tror dere? flyturen jeg er redd for..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

selve flyturen har ingen ting å si. Men sjekk med flyselskapet for sikkerhetsskyld om hvor lenge før termin du får låv å fly. Det er vanlig med forbud den siste måneden av svangerskapet ganske enkelt fordi de nødig vil ha en fødsel ombord.

Sånn rent medisinsk for deg så er det ikke større sjangse for å føde tidlig ombord i et fly enn om du hadde sittet hjemme i sofaen. Det eneste jeg ville gjort var å bruke støttestrømper forebyggende mot blodpropp:o) God tur!

Skrevet

Ja, det hadde jeg. Sjansen for å føde så tidlig er minimal, og om du dessuten skal mellomlande er vel hver flyetappe på bare en time eller to; med andre ord vil du nok merke det om noe skulle sette i gang og ha plenty av tid til å komme deg til sykehus.

(Ja, det er selvsagt teoretisk mulig å oppleve en ekstrem styrtfødsel i uke 33, men sannsynligheten er såpass liten at jeg ikke hadde tatt hensyn til den).

Skrevet

Selv fløy jeg over atlantern i uke 18, 20, 24, 30, 32 ov 39. Hadde litt nerver, ja... Ikke å anbefale. Mange spurte hvordan jeg hadde fått lov til det. Svaret var at jeg ikke hadde spurt. Mange påpekte at ved en fødsel i fly at jeg ville måtte betale hvis de måtte nødlande. Vel, det er en sannhet med noen modifikasjoner.

Det er bakgrunnen min, så til deg. Jeg ville ha flydd om jeg måtte fly. Ferie hadde jeg droppet.

Skrevet

jeg må ikke nei, men har veldig lyst:-) men ikke lyst til å gjøre noe dumt selvfølgelig, ser for meg megselv liggende på midtgangen og flyvertinnene rope om det finnes en lege ombord:-).

Skrevet

LOL, heldigvis skjer det sjelden. De fleste klarer udmerket å føde uten hjelp hvis det blir krevet. Men som sagt, jeg ville ha latt være om jeg ikke hadde måttet. Ville personlig ha satt punktum i uke 30.

Skrevet

Jeg vil også legge til en annen ting. Jeg fikk mye mere vann i kroppen og ødemer etter en flytur. Det var faktisk det som var mest ubehagelig på slutten. I uke 39 hadde magen vært for stor til å sitte på coach. Det hadde i allefall blitt ubehagelig.

Skrevet

Jeg hadde ikke reist såpass seint i svangerskapet. En bekjent av meg født på ferie i Tyrkia da hun var i uke 32/33. Og har i seinere tid lest om et par tilfeller der barn har blitt født i utlandet. Vet det er en liten sannsynlighet. Men synes det har blitt litt for mange tilfeller til at jeg hadde turt det. Blir også litt spesiellt når noen jeg kjenner har opplevd det. Men disse fødslene har jo skjedd etter flyturen (siden det er flyturen du er mest bekymret for)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...