Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #1 Skrevet 3. januar 2009 et barn på 11 mnd ikke kryper,aker,går når han blir holdt i hendene? Han snur seg heller ikke fra mage til rygg,eller setter seg opp selv. Vurderer å snakke med hs om dette. Hilsen en bekymret mams til en gutt på 11mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #2 Skrevet 3. januar 2009 Ingen grunn til bekymring. Jeg har 2 barn, den ene gikk når han var 8 mnd den andre var 20 mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #3 Skrevet 3. januar 2009 Jeg ville iallefall ikke blitt seriøst bekymret før jeg hadde snakket med hs. Du kan jo nevne det for henne. Broren min lærte ikke å krype før han var 2 år, pga en skjevhet i kroppen, og han endte opp som helt normal. Hos min lille jente var det noe feil i nakken, som vi måtte ha kiropraktor på. Hun lærte å sette seg opp selv da hun var litt over et år, rullet en vei, men ikke andre, kom seg heller ikke rundt på gulvet før hun var over året. Men fra vi var hos kiropraktor første gangen, utviklet hun seg for hver dag, og det tok få måneder før hun var helt "normal". Ikke stress, ta det som det kommer, og hør med hs.
Gjest -<<- Skrevet 3. januar 2009 #5 Skrevet 3. januar 2009 "Seriøst," vet jeg ikke, og det er absolutt enorme spenn i normalutviklingen til barn. Men jeg personlig hadde bekymret meg nok til å ta det opp med helsesøster eller lege, ja.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 3. januar 2009 #6 Skrevet 3. januar 2009 Jeg husker at jeg begynte å bli litt bekymret selv da Lukas ikke krabbet da han var 11 mnd. Det var ikke lenge etter så kom det. Han begynte å gå da han var 16 mnd. Tror det er ganske vanlig å bekymre seg og det viser seg som oftest at vi foreldre bare er litt utålmodige av og til men det er klart det hender at det er en medisinsk grunn til at de er sene i utviklingen.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2009 #8 Skrevet 3. januar 2009 Jeg er fysioterapeut og kan gi deg noen svar og råd. Nei du trenger ikke være bekymret! De fleste barn begynner å krype rundt 12 mnd, noen før, andre senere. Og alt er innenfor normalen! Men man begynner ikke å "bekymre" seg så smått før etter ca 16mnd. Men nå er det selvfølgelig mange ting som innvirker på barns utvikling. Noen barn er litt mer lubne, od da blir det selvfølgelig noe tyngre å bevge seg. Barn som er prematur må tenke utvikling fra korrigert alder (dvs opprinnelig termin). Så er det den grunnen vi ser mest til, og det er barn som ikke har fått mulighet til å ligge fritt på gulvet. Mange forleldre plasserer barna sine i vippestoler, og det er med på å hemme utviklingen. Vippestoler er ikke bannlyst, MEN det er ikke meningen at de skal brukes i tide og utide! Det er viktig at barnet får bevege seg fritt på gulvet, slik at det får utviklet god stabilitet både i mage og ryggleie.Nå skal det jo også sies at det faktisk er en del barn som ikke kryper i det hele tatt. Men jeg tenker at det er greit at du snakker med helsesøster om dette. Hun kan eventuelt henvise deg videre til en barnefysioterapeut for en vurdering. Av og til kan det være skjevheter, stivhet o.l. som er vanskelig å legge merke til selv, og da er det greit å få et par andre øyne til å se. Hos en fysioterapeut kan du også få litt tips og veieldning i hvordan du selv kan stimulere ditt barn til å utføre kontrolert rulle, hvordan du kan løfte og bære for å stimulere nakke og sidebøy. Håper du ble litt tryggere nå.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå