Gå til innhold

Rar i pusten om natten (samme som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Gjest Tale30
Skrevet

Vi har hatt jenta vår hjemme i en uke nå, og det er jo mye nytt man kan klare å bekymre seg over.

Det jeg har lagt merke til nå, er at hun våkner en gang i løpet av natta, gjerne i 5 tiden, og det høres ut som om at hun kaver sånn for å puste skikkelig. Hun svelger og svelger og høres surklete ut i nesen.. også gråter hun. Jeg pleier å skifte på henne, og gi henne mat, og etter en stund da så roer hun seg og puster vanlig og sovner. Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Det er kun på natten det skjer, og med en gang hun får puppen så roer pusten seg. Er det bare det at hun er sulten eller? Jeg skal på helsestasjonen så snart de kan ta imot meg, men det hadde vært fint å høre erfaringer her.

Hun gulper også mye, særlig når hun stelles. Det trenger ikke å være like etter hun har spist heller. Av og til gulper hun om natten, og det ser ut som cottage cheese nesten, det har altså blitt fordøyd og melken har skilt seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener på ingen måte å skremme deg,men gutten min hadde reflux. Det vil si at lukkemuskelen mellom magesekken og spiserøret er slapp så det lekker fort opp igjen. Det første tegnet på det var at han lå og sov i vognbagen på verandaen da jeg plutselig hørte en rar lyd.. han kava etter pusten og kasta opp tjukke klomper som du beskriver. Det kom MASSE ut av munn og nese og det satt seg bom fast og jeg måtte ha hjelp av ambulanse for å få det ut og få han til å puste igjen. De fant ikke ut av det da, og sa bare han hadde vært uheldig. Men dette skjedde flere ganger.. altså han skrek til, gråt hysterisk og slutta å puste og fikk kramper. Jeg følte det som om noe gjorde han vondt og at han slutta å puste av det.

Det tok nesten 9 mnd før de skjekka han for reflux. Først skjekka de alle andre alvorlige ting, og det tar tid å få time her og der.

Som baby så skrek han mye, om han ble lagt ned, så jeg bar han i ringsjal i froskestilling. Da lå han med rompa ned og hodet opp og det lakk ikke så mye da.. Men så fort jeg la han ned så skrek han.

Måten han reagerte på refluxen på med å slutte å puste og få kramper var uvanlig. Han fikk noe som heter affektannfall av smertene. Det vil si at barner skriker seg bort... holder pusten så lenge at de svimer av. Også fikk han kramper av det. Han roa seg med en gang jeg ga han pupp, for det lindra smertene i halsen.

Det er ikke normal reaksjon, normalt har de ubehag/smerter av det og mye gulping. Får noen ganger ikke i seg nok næring.

Sønnen min gikk mye ned og var veldig tynn. Om du er redd for at det kan være noe sånt, så ta en tur på helsestasjonen og forhør deg. Evnt fastlegen.

Jeg kjente meg igjen i det du skriver, men det betyr ikke at jenta di har det samme. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...